"Geen feesten op het dek, bar gesloten": cruiseschip verduisterd tegen piraten

Het cruiseschip Sea Princess voer van Sydney naar Dubai toen de passagiers te horen kregen dat ze moesten deelnemen aan een piratendrill.
rv Het cruiseschip Sea Princess voer van Sydney naar Dubai toen de passagiers te horen kregen dat ze moesten deelnemen aan een piratendrill.
Toen 1.900 passagiers de haven van Sydney uitvoeren voor een wereldcruise, hadden ze niet verwacht dat er tien van de 104 dagen op zee geen feestjes zouden gehouden worden op het dek, geen filmvoorstellingen onder de sterren en dat de bars gesloten zouden zijn. Na zonsondergang moesten alle gordijnen dicht. De lichtjes die normaal de Sea Princess op de oceaan kenmerken, gingen uit. De reizigers vroegen zich af waarom. De geruchten deden de ronde: een norovirus onder de piraten, een terreurdreiging, een invasie van vampieren? De kapitein Gennaro Arma doorbrak de stilte: "We moeten voorbereid zijn op een aanval door piraten".

De dreiging, zo zei hij, was niet denkbeeldig. Op het eerste deel van de rondreis, van Syndey naar Dubai, meerde het schip aan in Melbourne en Fremantle voor het koers zette naar Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka. Van daar ging het richting Dubai. Tien dagen voer het schip door gebieden waar het risico op piraterij groot is: de Indiase Oceaan, de Arabische Zee, de Golf van Aden en het Suezkanaal.

Docu over piraterij
De passagiers hadden het nochtans kunnen vermoeden. In hun kajuit was op televisie een documentaire te zien over piraterij op volle zee. Zo werden ze erop gewezen dat piraterij voor problemen kan zorgen.

Het is zelfs een probleem dat steeds groter wordt, hoewel het niet vaak in het nieuws komt. Het meest getroffen gebied ligt voor de kust van Somalië, één van de armste en gewelddadigste landen ter wereld, zonder regering of infrastructuur.

Piraten opereren vanop kleine, snelle en wendbare boten waarmee ze zich achter grotere schepen verbergen. Ze zijn gewapend en hebben ladders mee om schepen langs de romp te beklimmen.

"Naast de blackout van zonsondergang tot de dageraad, moesten de passagiers van de Sea Princess ook deelnemen aan een piraterijdrill", getuigt passagier Carolyne Jasinski. "Daar kregen we te horen wat we moesten doen in het geval piraten het cruiseschip zouden aanvallen. We kregen het advies op de grond te gaan zitten en zich vast te houden aan relingen in het geval het schip een bruusk manoeuvre zou uitvoeren om de piraten te ontwijken".

Passagier Carolyne Jasinski.
rv Passagier Carolyne Jasinski.

Bemanning houdt de klok rond de wacht

"Passagiers in kajuiten met uitzicht op zee kregen te horen dat ze hun balkondeuren moesten sluiten en dekking zoeken in de gangen. Dan zouden er twee metalen deuren tussen hen en de piraten zitten".

"De kapitein zei dat we elk piratenschip te snel af konden zijn, maar voor alle zekerheid hielden bemanningsleden de klok rond de wacht met brandslangen om eventuele piraten weg te spuiten. Indien dat niet zou lukken, konden ze nog altijd zeep op de romp van het schip spuiten".

Partijtje bridge
"Toen de passagiers uit drie kajuiten weigerden deel te nemen aan de drill, zette de kapitein ze ten schande via de intercom. Het gerucht deed de ronde dat ze geen zin hadden om hun partijtje bridge te onderbreken".

De blackout zorgde volgens Jasinski voor een bijzondere sfeer aan boord. "Van zodra we gealarmeerd waren over de mogelijke aanwezigheid van piraten, keken we aandachtiger naar andere vaartuigen op zee. Een vissersboot was niet meer een vlekje aan de horizon, we vroegen ons af wat ze zo ver op zee uitspookten en of er misschien nog een bootje achter hen verborgen lag".

"De kapitein werd er gek van, om de haverklap belden passagiers naar de brug om verdachte boten te signaleren. Hij moest de passagiers vragen daar mee op te houden en vertrouwen te hebben op de bemanningsleden die de wacht hielden".