"Fyra had niet moeten rijden"

Bas Oosthoek was voor de Nederlandse spoorbeheerder ProRail betrokken bij de hogesnelheidslijn.
ANP Bas Oosthoek was voor de Nederlandse spoorbeheerder ProRail betrokken bij de hogesnelheidslijn.
De omstreden flitstrein Fyra had eind 2012 niet moeten gaan rijden op de hogesnelheidslijn als er nog alternatief treinvervoer van Amsterdam naar Brussel was geweest. Dat zei Bas Oosthoek, voor de Nederlandse spoorbeheerder ProRail betrokken bij de hogesnelheidslijn, vandaag tegen de parlementaire enquêtecommissie in Den Haag die het debacle met de Fyra onderzoekt.

Vlak voordat de Fyra-dienst tussen Amsterdam en Brussel begon, bleek uit testritten dat slecht te voorspellen was of de trein op tijd zou rijden. Oosthoek liet een advies om dan maar later te beginnen met de Fyra achterwege, omdat het besluit om te rijden toch al lang was genomen en er geen alternatief meer was.

De Fyra was veel te laat klaar en moest al snel weer van het spoor omdat de trein door allerlei mankementen niet veilig bleek te zijn.

Eerder op de dag had Jan-Willem Siebers, oud-directeur van HSA (de exploitant van de hogesnelheidslijn), gezegd dat de exploitant wist dat er nog allerlei problemen waren met de treinen toen ze tussen Amsterdam en Brussel gingen rijden, maar erop rekende de dienstregeling toch goed te kunnen uitvoeren.

Constructiefouten
Siebers stelde dat kinderziektes normaal zijn bij de introductie van een nieuwe trein, maar er kwamen ook constructiefouten aan het licht die hem niet bekend waren. Zo viel een bodemplaat van de trein. De Fyra moest uit de dienst omdat de trein niet veilig was, maar bij de start van de dienstregeling was de veiligheid niet in het geding, verzekerde Siebers.