Exclusief voor abonnees

"Een fiets is meer dan een kader"

Manu Heynemans is vertegenwoordiger voor Felt in België. Hij relativeert. "We moeten opletten voor een sneeuwbaleffect. Soms wordt te snel gepanikeerd. Wout van Aert is lovend over zijn crossfiets. Zowel van de stabiliteit als de geometrie. Felt levert overigens uitstekend werk in research en heeft in het verleden reeds zijn degelijkheid bewezen. Vraag dat maar aan Marcel Kittel (die won in 2013 vier Tourritten op een Felt, red.). Met dat kader is niets mis: dat is gemaakt uit lichte, maar stevige carbon. Alleen moeten we ons realiseren dat een fiets meer is dan een kader. Er komen ook een pak andere onderdelen aan te pas (bij Verandas Willems-Crelan is dat SRAM, red.). En dat remprobleem is op te lossen. De uitvalsbasis van Felt is echter in Californië, een tijdsverschil van negen uur. Maar ondertussen werd overleg gepleegd en is gezocht naar een oplossing. En die zal er vlug komen." Heynemans verwijst deels naar de UCI als schuldige. "Vorig jaar werden schijfremmen ingevoerd, maar weer afgeschaft. Het gevolg is dat de meeste fietsfabrikanten plots op twee paarden moesten wedden. Felt koos voor de traditionele klauwremmen, maar nu worden de schijfremmen weer ingevoerd. Kon dat niet vroeger gecommuniceerd worden?" Pas later op het jaar zou ook Felt overschakelen naar schrijfremmen. Dat blijkt financieel wel een zware onderneming. (DNR)

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels via de site en app
  • Lees 4 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis