"AnsaldoBreda kon trein niet kant en klaar afleveren"

Arie van As, bestuursvoorzitter onderhoudsbedrijf NedTrain van 2006 tot en met 2010 en projectleider technisch onderzoek Fyra van NS in 2013, verschijnt voor de parlementaire enquetecommissie Fyra.
ANP Arie van As, bestuursvoorzitter onderhoudsbedrijf NedTrain van 2006 tot en met 2010 en projectleider technisch onderzoek Fyra van NS in 2013, verschijnt voor de parlementaire enquetecommissie Fyra.
In het Fyra-contract stond dat de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda de treinen kant en klaar zou afleveren. "AnsaldoBreda heeft dat niet in huis. Als je het aan hen overlaat, kun je problemen verwachten", zo zei Arie van As, oud-directeur van het onderhoudsbedrijf NedTrain, vandaag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra in Den Haag.

Kant en klaar afleveren, betekent dat de koper van de treinen niet meer betrokken is bij de bouw, zoals voorheen gebruikelijk was. Onverstandig, oordeelde Van As, want eerst zou zeker moeten zijn dat een bedrijf ook geschikt is om alles op eigen houtje te doen. En AnsaldoBreda was dat volgens hem alvast niet.

Van As adviseerde om AnsaldoBreda te gaan helpen bij de bouw van de Fyra; hij vond het heel belangrijk dat onderhoudspersoneel en machinisten hun kennis zouden gaan inbrengen. Dat advies werd binnen de Nederlandse spoorwegmaatschappij NS echter van tafel geveegd.

Manke productie
Van As schreef later in een boek dat er uit de fabriek van AnsaldoBreda nooit een veilige en goede trein had kunnen komen. Dat baseerde hij op twee bezoeken die hij bracht aan de fabriek in het Italiaanse Pistoia. Het productieproces maakte een ongeorganiseerde indruk en er lagen veel ongebruikte onderdelen, wat een belangrijke aanwijzing is dat de productie niet op rolletjes loopt.

Bij een tweede bezoek lag de fabriek er niet beter bij, stelde Van As vast. Van AnsaldoBreda kreeg hij te horen dat personeel dat was aangetrokken om de productie te verbeteren "uit frustratie" alweer vertrokken was. Het gevolg was dat het productieproces slechter was geworden.

Overigens bleek Cock Liefting, die bij NedTrain de Fyra onder zijn hoede had, minder waarde te hechten aan het snelle onderzoek waaraan Van As de fabriek onderwierp. Hij ziet meer in een grondiger onderzoek.