EPA/RV
Volledig scherm
© EPA/RV

Opgelet voor valse WhatsApp-berichten: "Boodschap klinkt veelbelovend, maar is bedrog"

Phishing via e-mail en telefoon is al gebruikelijk, maar nu maken fraudeurs ook steeds meer gebruik van WhatsApp om mensen op te lichten. Zo doet momenteel een bericht de ronde waarin een cadeaukaart van Delhaize wordt aangeboden. SafeOnWeb roept op om niet in de val te trappen.

12 reacties

  • Marinka Dumon

    2 jaar geleden
    Als het te mooi is om waar te zijn ... Ook dit bericht gehad via facebook. Heb direct een bericht geplaatst aan de afzender (bekende) dat het een hoax is.
  • Jozef Van Schuerbeeck

    4 jaar geleden
    Ik heb deze heuglijke tijdingen ook al gekregen. Direct naar de schroothoop ! Er is toch geen zinnig mens die daar geloof aan hecht ?
  • carlos de picker

    4 jaar geleden
    Ik krijg bijna dagelijks van die mails. Die beloven dan gratis treinkaarten of waardebonnen of dergelijke. zogezegd van NMBS of Colruyt of een andere keten. Niet op ingaan, het is gewoon gegevens verzamelen en je krijgt niets.
  • jean-pierre rejek

    4 jaar geleden
    Ik heb nog nooit iets gratis gekregen want dat bestaat niet en daarom moet er bij mij niemand mee afkomen het is gratis die dat geloof is echt dom gratis laat mij niet lachen .
  • Gert Bastiaansen

    4 jaar geleden
    Heb het meegemaakt met een vergelijkbaar bericht, maar dan 250 euro voor Media Markt. Net zoals bij de link die daarbij vermeld stond, is ook hier bij de link van Delhaize de letter a aangepast naar symbool a. (Woord 'verjaardag' in de link op de afbeelding)
  1. Aantal gevallen van phishing gevoelig gestegen (en dit is wat je ertegen kan doen)

    Aantal gevallen van phishing gevoelig gestegen (en dit is wat je ertegen kan doen)

    Tussen januari en september van dit jaar waren er al 2.561 gevallen van fraude met internetbankieren. Dat meldt Febelfin, de federatie van Belgische banken, donderdag. Het gaat om een gevoelige stijging tegenover de voorgaande jaren: in 2015 waren er 283 fraudegevallen, in 2016 475. Fraudeurs maken vooral gebruik van phishing, waarbij ze vissen naar de persoonlijke gegevens en bancaire codes van de consument.