Waarom steeds meer mannen bezig zijn met mode en zich daar ook niet voor schamen
Nog steeds zijn vrouwen meer bezig met mode en kleren dan mannen, maar er is verandering op til. De verkoop van mannenmode is tussen 2010 en 2015 dubbel zo snel gegroeid als vrouwenmode, met maar liefst 17,4 procent. En het einde van die explosieve groei lijkt nog lang niet in zicht. In Milaan loopt momenteel de mannenmodeweek af, en ook daar is het duidelijk dat heren stilaan als even belangrijke consumenten worden gezien. Hoe komt het dat mannen anno nu meer en meer geïnteresseerd zijn in mode, stijl en kleding en zich daar ook niet meer voor schamen?
De kleren maken de man, zo wil het cliché. En voor het eerst lijken heren dat ook zelf te beseffen. Niet alleen is de verkoop van mannenmode explosief gegroeid, volgens een onderzoek van Creamode, de Belgische modefederatie, zijn mannen steeds meer bezig met hoe ze eruitzien. 56% van de Belgische mannen wil er altijd tip top uitzien, 37% geeft aan graag te shoppen en 31% vindt het belangrijk om een eigen kledingstijl te hebben. Natuurlijk liggen die cijfers bij vrouwen nog steeds een stuk hoger, maar ze maken wel duidelijk dat er kentering op komst is. Ook in ons land.
Tegen 2019 verwacht het Britse marktonderzoeksbureau Euromonitor dat de verkoop van mannenmode zal stijgen tot 431 miljard euro, nu bengelt die rond 395 miljard euro. En daar spelen de modemerken handig op in. Want waar de verkoop van vrouwenmode steeds trager stijgt, is er voor mannen wel nog veel marge. De bekende Britse ontwerpster Stella McCartney lanceerde vorig jaar een eerste mannencollectie, Louis Vuitton pakte uit met een grootse samenwerking met skatelabel Supreme specifiek op mannen gericht, New York kreeg een eigen mannenmodeweek en steeds meer ontwerpers durven het aan om aparte herenmerken uit de grond te stampen.
Hoe komt dat?
Een eerste verklaring voor de groeiende verkoop is dat de stijl van mannen, zowel in de vrije tijd als op het werk, steeds minder strikt en meer casual is geworden. En dat creëert natuurlijk veel meer mogelijkheden. Vroeger was een kostuum de norm, vandaar dat mannenmode ook al eens bestempeld werd als saai. Want hoeveel varianten kun je bedenken op het klassieke pak? Nu die tijd voorbij is, wordt de mannengarderobe gewoon veel veelzijdiger. Elke dag naar het werk gaan in hetzelfde kostuum merkt niemand, maar elke dag in dezelfde chinobroek en witte sneakers komen aandraven, wordt wel opgemerkt. Meer kleren shoppen is dan de enige oplossing.
Sociale media
Dan is er natuurlijk ook de opkomst van sociale media en internet in het algemeen. Bijna alle merken hebben tegenwoordig een eigen webshop, wat shoppen uiteraard een stuk toegankelijker maakt. Zoek je een gestreept T-shirt, dan heb je dat op het wereldwijde web in een paar muisklikken al gevonden. Zonder uren winkels te moeten afschuimen in een druk stadscentrum. Tussen 2010 en 2015 steeg de onlineverkoop van mannenkleren meer dan welke andere categorie ook.
Sociale media en de vele websites en blogs die zich op mannenmode richten, zorgen dan weer voor inspiratie. Mannen hebben meer zelfvertrouwen gekregen om eens iets anders te dragen, maar vaak weten ze niet goed hoe. Onlineplatformen zoals Hypebeast, FashionBeans en Highsnobiety leggen hen exact uit wat goed combineert met elkaar en niet. Dat deze sites miljoenen bezoekers per maand bereiken en grotere redacties hebben dan gerenommeerde kranten, zegt genoeg.
Streetwear
Mannenmode is sportiever, meer casual geworden en de populariteit van streetwear sluit daar naadloos op aan. De mode die geïnspireerd is op de urban jeugdcultuur is al langer populair, maar de laatste jaren is streetwear letterlijk overal. Op de catwalk, maar ook de rekken van de grote modeketens liggen vol met hoodies en petjes. En opvallend genoeg zijn het vooral mannen die ervoor vallen. Uren aanschuiven om een paar schoenen te scoren zou een paar jaar geleden nog een typische vrouwenaangelegenheid zijn. Nu zijn het mannen die in tentjes slapen om het laatste nieuwe paar sneakers te scoren, of die zeldzame trainingsbroek te kopen.
Niet geheel verrassend is streetwear vooral populair onder millennials. De generatie die het op liefdesvlak misschien allemaal niet goed weet, maar op kledingvlak net héél goed weet. Hebben ze uiteindelijk die laatste nieuwe schoenen van Kanye West kunnen kopen, dan pakken ze daar uiteraard ook mee uit op sociale media. Dat heeft ervoor gezorgd dat een hele generatie mannen zich al lang niet meer schaamt om bezig te zijn met mode. Hun ouders pikken dat natuurlijk ook op, zij het in mindere mate, waardoor ook die generatie meer durft bezig te zijn met hun uiterlijk. Want als zoonlief zonder gêne poseert op Instagram in een nieuwe outfit, moet vader wel mee.
Meer geld
“Ik denk dat de wereld masculiniteit de laatste jaren ook simpelweg anders is beginnen bekijken,” vertelt Jeremy Lewis, modejournalist van Garmento, aan Business of Fashion. “Een echte man was vroeger redelijk seksistisch, vrouwonvriendelijk en zelfs een beetje fascistisch. De laatste 20 jaren is dat beeld volgens mij erg veranderd. Mannen doen meer in het huishouden, ze mogen hun emoties tonen, het was eigenlijk een kwestie van tijd voor ze ook meer met mode of stijl zouden bezig zijn. Het wordt nu ook van hen verwacht dat ze er goed uitzien, of toch veel meer dan vroeger.”
Ten slotte hebben mannen – helaas – nog altijd meer geld uit te geven dan vrouwen. Het jaarlijks te besteden inkomen van mannen is volgens Euromonitor wereldwijd zelfs dubbel zoveel als dat van vrouwen. Daardoor kopen ze sneller luxekleding- en accessoires. Binnen het luxesegment verwacht het Britse marktonderzoeksbureau zelfs dat mannen vrouwen zullen voorbijsteken. Zeker in de grote groeimarkten China en India.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. Lederexpert zet handtassen van Louis Vuitton en Prada in brand. “Dit voelt als plastic”
Een tas van Prada, Luis Vuitton of Chanel? Daar wil je haast je leven voor verkopen. Turkse lederexpert Volkan Yilmaz daarentegen zet er het liefst zijn schaar in. Of waarom geen vlammenwerper? We horen het je al uitschreeuwen, maar hij doet het met een hele goede reden. -
Gouden Formule 16
Tweestrijd bij Red Bull? Of toch die gouwe ouwe Alonso? Bewijs dat jij dé racekenner bent en registreer je team nu voor de Gouden Formule 1
De eerste twee GP’s van het nieuwe F1-seizoen zitten er intussen al even op. En zo ook de eerste speeldag van de Gouden Formule 1. Betekent dit dat jij te laat bent om jouw droomteam nog in te schrijven? Neen hoor, helemaal niet: ga aan de slag voor de volgende GP in Australië (en de rest van het seizoen) en scoor nog steeds prachtige prijzen. -
De sleehak maakt een comeback, maar ziet er ietsje anders uit dan je je herinnert
Gespot tijdens de Fashion Weeks: de sleehak. Deze comfy schoen is sinds kort helemaal terug op het modetoneel. Maar niet in de welgekende vorm van onze favoriete zomerschoen, de sandaal of espadrille. De hak kreeg namelijk een upgrade: een scherpe, geometrische vorm. Wat hem volgens Vogue de meest opmerkelijke schoen van het jaar maakt. -
-
Opvallend: dit kapsel hadden alle sterren tijdens de Oscars. BV-kapper Jochen: “Eerste keer op rode loper”
Zondagnacht was het weer zo ver: de sterren van Hollywood maakte zich op voor de poepchique Oscars. Naast films en acteertalent stond ook glamour centraal. Het valt op hoe nonchalant de kapsels bij grote artiesten als Rihanna, Kendall Jenner en Florence Pugh zaten. De algemene ‘haircutcode’ klonk: een hoge nonchalante dot. “Strak opsteken is erg in”, licht BV-kapper Jochen Vanhoudt toe. -
Veel mensen wassen hun haar met ‘rijstwater’ om het sneller te doen groeien: werkt dat echt? Kappers reageren
Rijstwater komt steeds vaker voorbij op sociale media. Volgens enthousiastelingen zou het vol vitaminen zitten die goed zijn voor onze lokken. Als je je haar ermee wast, zou het sneller groeien, meer glanzen en meer volume hebben. Klopt dat echt? Kappers Jochen Vanhoudt en Sophie Schrauwen reageren. -
PREMIUM
KIJK. dit is de kleerkast van koningin Mathilde. “Haar goedkoopste jurk kost 49,95 euro”
Ze is de meest gefotografeerde vrouw van het land en ziet er (bijna) altijd piekfijn uit. Koningin Mathilde (50) heeft dan ook een kleerkast – of beter een dressing – om u tegen te zeggen. Hoeveel outfits heeft ze klaar hangen voor haar werk? Waar komen haar juwelen vandaan? En waarom draagt ze zo vaak wit? Onze royalty-expert duikt in de garderobe van Modekoningin Mathilde. “Zonder dit accessoire voelt ze zich naakt.” -
Jobat
Fietsvergoeding voor iedereen in de privé vanaf 1 mei: hoeveel precies? En krijg je die ook als je met de step of te voet naar je werk gaat?
Nu de lente is aangebroken, nemen opnieuw meer mensen de fiets naar het werk. Dat is niet enkel goed voor jouw gezondheid en die van de planeet, maar ook voor je portemonnee. Op welke vergoeding kun je rekenen door naar je werk te fietsen? Wat als je wandelt of stept? En ben je daarvoor verzekerd? Jobat.be zocht het uit.
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFabrice Braccio
Tim Claes
Anoniem
Johan Van Biesen
Fabian Couckelaere