London Fashion Week: Central Saint Martins - Milan Fashion Week: Diesel - London Fashion Week: Poster Girl.
Volledig scherm
London Fashion Week: Central Saint Martins - Milan Fashion Week: Diesel - London Fashion Week: Poster Girl. © Getty Images

Modejournalist over de evolutie van Fashion Week: “Eerste shows waren in kelders van grootwarenhuizen”

Afgelopen weken waren New York en Londen aan de beurt, deze week Milaan en dan Parijs: momenteel tonen alle luxemerken hun collecties voor het najaar. Een fenomeen dat tonnen geld en organisatie vergt en bekendstaat als Fashion Week. Maar sinds wanneer en waarom organiseren we die in feite, en hebben ze in deze digitale tijden nog wel nut? Moderedacteur David Devriend legt uit. “Aan shows die gemiddeld maar zo’n 35 minuten duren, wordt gigantisch veel geld uitgegeven. Denk maar aan Chanel, dat enkele jaren geleden een skidorp nabouwde.”

  1. Is er nog een plaats voor haute couture in onze samenleving? “Het is bijna obsceen hoeveel geld sommige stukken kosten”
    PREMIUM

    Is er nog een plaats voor haute couture in onze samenle­ving? “Het is bijna obsceen hoeveel geld sommige stukken kosten”

    Deze week stelden de grootste designers hun haute-couture-ontwerpen voor op de catwalks. Alleen de allerrijksten kunnen ze betalen, en je kan ze eigenlijk ook alleen dragen naar de allergrootste evenementen. Die momenteel niet kunnen doorgaan. Daarnaast maken de meeste modehuizen verlies op de exuberante designs. Heeft deze verheven vorm van mode de dag van vandaag eigenlijk nog wel een functie of plaats in onze maatschappij? Wij vroegen het aan onze modejournalist David Devriendt. “Haute couture heeft een stoffig imago, daarnaast is het heel luxueus en te exclusief. Maar, het is slow fashion.”
  2. ‘Pheromone perfumes’ zijn een hype op sociale media: “Het zou je onweerstaanbaar maken.” Parfumeur licht toe

    ‘Pheromone perfumes’ zijn een hype op sociale media: “Het zou je onweer­staan­baar maken.” Parfumeur licht toe

    Liefde gaat door de maag, zo luidt het gezegde. Maar volgens de nieuwste hype op sociale media klaarblijkelijk ook door de neus. ‘Pheromone perfume’ is dé geurtrend van deze zomer. Als je die ene crush wil aantrekken, moet je slechts een flesje van dit wondermiddel kopen, klinkt het. Of het ook echt werkt? Parfumeur Kristof Lefebre licht toe: “Feromonen zijn lichaamseigen geuren die binnen de aantrekkingskracht tussen mensen een belangrijke rol zouden kunnen spelen.”