“Het aanbod was vaak te sexy of te Snoopy.” Mama Vicky en haar tienerdochters ontwerpen én verkopen lingerie voor jonge meisjes
Toen Vicky (45) op zoek ging naar een beha voor haar dochters, volgde een vruchteloze zoektocht. “Het zijn geen kleuters en ook geen volwassen vrouwen, maar voor de leeftijd ertussen bestaat er niks.” Dus besloot ze zelf aan de slag te gaan met naald en draad. Drieënnegentig prototypes later startte ze een lingeriemerk voor tienermeisjes: Strawberry Secrets. En sinds kort verkopen ze ook zwemkledij én pyjama’s.
Niemand vergeet de aankoop van een eerste behaatje. Dat gênante gevoel in het pashokje. Een mama die buiten staat te wachten, bijna even nerveus als haar dochter. De verkoopster die het gordijn openrukt om enthousiast te vragen of alles past. En de ellendige keuze tussen een collectie met Micky Mouse of kant, en denken: ‘Is er echt niets anders?’ Ja, de zoektocht naar dat eerste setje is spannend en allesbehalve simpel. Dat weet Vicky (45) al te goed.
“Toen mijn oudste dochter Alex (nu 14, bijna 15) twaalf werd, wou ik haar een eerste behaatje geven. En wie zoekt, die vindt, zegt men weleens. Maar ik moest toch véél moeite doen.” Een online zoektocht leverde Vicky amper resultaten op. Uiteindelijk bestelde ze een beha bij een Amerikaans merk gespecialiseerd in ondergoed voor tienermeisjes. “Maar wanneer de bestelling arriveerde, was ik flink teleurgesteld. De beha was heel basic. Degelijk, maar niet verfijnd. De elastiek was te stug en te spannend, en het stofje te kinds. En dat is net het hele punt. Het zijn geen kleuters, maar ook geen volwassen vrouwen. Desondanks is het aanbod vaak te Snoopy of te sexy. Iets ertussen bestaat precies niet.”
(Lees verder onder de foto.)
93 prototypes
Omdat Vicky en haar dochter Alex hun goesting niet vonden, haalden ze een stikmachine en stof in huis om zelf aan de slag te gaan. “Na mijn eerste design smaakte het naar meer. Uiteindelijk heb ik 93 prototypes gestikt, en mijn dochter maar passen en proberen, tot het haar oren uitkwam. (lachje) Bij nummer 93 had ik het gevoel: dit is het. Alex deed de beha aan, en haar schouders gingen automatisch naar achter en ze hield haar rug ietsje rechter. Je zag dat het lingeriestuk haar zelfvertrouwen gaf. Zo mooi om te zien. En iets wat goed zou zijn voor vele meisjes.”
Instagram en TikTok creëren hoge verwachtingen van hoe meisjes eruit moeten zien, en dat legt veel druk op hun schouders.
Dus besloot Vicky om samen met Alex en haar andere dochter Renée (12) een merk op te richten: Strawberry Secrets. In december 2019 startten ze met een eerste collectie. Sindsdien hebben ze al veel tieners kunnen helpen. “We organiseren geregeld privé-shoppingsessies in onze showroom. Je merkt dat er nog steeds gêne hangt rond de aankoop van het eerste behaatje. Misschien is die zelfs groter dan vroeger, door de komst van sociale media. Instagram en TikTok creëren hoge verwachtingen van hoe meisjes eruit moeten zien, en dat legt veel druk op hun schouders”, meent Vicky.
“Net daarom spreekt ons merk aan. Het is niet kinderachtig, maar wel veilig en herkenbaar. Alles is gemaakt van katoen, net als hun vertrouwde onderhemdjes. De designs zijn speels, maar niet sexy. Het geeft meisjes de kans om gewoon zichzelf te zijn.”
Familiebedrijfje
Intussen bestaat Strawberry Secrets meer dan twee jaar, en brachten ze twee beha-modellen, onderbroekjes en een collectie zwemkledij op de markt. Vanaf vandaag, 1 juni, komen daar ook nog pyjama’s bij. En dat is niet alleen de verwezenlijking van mama Vicky, maar ook van de twee meisjes. “Ondernemerschap kan je niet jong genoeg leren. Vanaf het prille begin heb ik hen aangemoedigd om veel te helpen. Eerst was dat het ene oor in, het ander oor uit. Maar toch is die goesting om te werken erin geslopen.”
(Lees verder onder de foto.)
Ondertussen zijn Renée en Alex in hun eigen rol beland. “De oudste vindt het fijn om te ontwerpen, de kleuren te kiezen, de thema’s van de fotoshoots te bepalen. Ze is zelfs mee geweest naar Turkije voor een kwaliteitscontrole in onze fabrieken”, zegt Vicky. “De jongste is echt een harde werker, het type dat de handen uit de mouwen wil steken. Zij gaat op vrijdagavond nog eens de stock tellen of stelt spontaan voor om de bestellingen klaar te zetten en naar de post te doen. En alle twee hebben ze een goed oog voor sociale media. (glundert) Ze krijgen ervoor betaald in de vorm van zakgeld. Zo leren ze: door te werken, verdien je geld.”
Mini & me?
Komen er ook nog collecties aan voor de mama’s? Vicky lacht: “Dat is een vraag die ik wel vaker krijg. Een deel van de collectie is verkrijgbaar in volwasssen maten, dus sommige vrouwen kunnen het ook dragen. Maar het is niet mijn droom om een dameslingeriemerk op te starten. Ik wil vooral onze jonge meisjes empoweren, lingerie maken die hun zelfvertrouwen boost en meebouwen aan een gezond lichaamsbeeld.”
De collectie van Strawberry Secrets is online te koop. De lingerie, swimwear en pyjama’s zijn verkrijgbaar in verschillende kleurencombinaties vanaf 50 euro. Maatjes zijn 10-11 jaar, 12-13 jaar, 14-15 jaar, 16-17 jaar en 18-19 jaar.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mond vol tandjuwelen: “Tooth gems zijn een booming business.” Al waarschuwt tandarts voor valkuilen
Van kleine kristalletjes tot uitgebreide tandversieringen en grills: tandjuwelen of tooth gems zijn momenteel cool. Student Kamillia Sain (25) merkte de trend op en maakte van tandjuwelen haar business. “Soms komen bezorgde mama’s mee naar de afspraak, om uiteindelijk zelf met een tooth gem buiten te wandelen.” Al komt zo’n juweel niet zonder risico’: tandarts Laurence Amand licht toe. -
Livios
Uitgedroogd gazon voorkomen? Tuinexpert geeft 5 tips: “Gazonsproeiers zijn niet efficiënt”
Droge zomers eisen hun tol in Vlaamse tuinen. Wanneer de regen uitblijft en de temperaturen stijgen, worden onze gazons dor. Van die groene grasmat blijft dan al snel niet veel meer over. Bouwsite Livios vroeg aan tuinexpert Bart Verelst van Groen Groeien hoe je een dor gazon kan voorkomen. -
Livios
Regenwaterput verplicht bij nieuwbouw en grote renovatie: dit moet je weten over de werking en prijs
Zeker na enkele droge weken, snakt onze tuin naar water. Om je waterfactuur onder controle te houden, maak je best gebruik van gratis regenwater. Bouwsite Livios legt uit hoe je het opvangt met een regenwaterput en waar je rekening mee moet houden. -
-
70% van de vrouwen draagt verkeerde bh-maat: met deze tips kies je wel de juiste voor jouw boezem
Klein of groot, rond of peervorming, een beetje of net zéér asymmetrisch. Geen enkel paar borsten is hetzelfde, en dat maakt dat de zoektocht naar een perfect passende beha niet altijd even vlot verloopt. Uit een enquête die Fedelin, de Federatie voor de zelfstandige lingeriedetaillist, deed onder haar leden, blijkt dat maar liefst 70% van hun nieuwe klanten binnenkomen met een foute BH-maat aan. Je moet immers niet alleen rekening houden met je cupmaat, maar ook met de vorm van je buste. Lingerieontwerpster Ra’el Cohen legt uit waar je op moet letten. -
Livios
Binnenkijken in een landelijke tuin: niet 1 maar 4 terrassen om te genieten van de natuur
De bewoners van de woning in Linden zochten een oplossing voor hun steile achtertuin die aan een bospad grenst. Hun tuinaannemer kwam met een origineel ontwerp: een romantische en intieme groene zone rond hun woning die opgaat in het achterliggende bos. Bouwsite Livios nam een kijkje. -
Billie Eilish maakt het korset nog hipper: zo draag je de trend zelf
De foto’s van popster Billie Eilish (19) voor modemagazine Vogue zijn óveral. De jonge zangeres schittert in een wulpse look, inclusief strak korset. Het kledingstuk maakt al een tijdje een krachtige comeback, op de catwalks en in winkelrekken. Wil jij er ook een in je garderobe? Twee lingerie-experts en styliste Sarah Roelstraete geven tips om het juiste model uit te kiezen en om het sexy item draagbaar te maken. “Een korset is het summum van zelfliefde.” -
Doet elke crème wat hij belooft? 2 experts vertellen voor welke beautyingrediënten je beter uitkijkt
In een wereld waarin ‘clean beauty’ hoogtij viert, is het steeds moeilijker te bepalen wat je mag smeren en wat niet. Maar is het allemaal zo zwart-wit? Onderzoeksarts Jetske Ultee en ervaringsdeskundige Tiffany Masterson lichten toe welke ingrediënten je het beste vermijdt. “Parfum is agressief en neemt de plek in van ingrediënten die net wél goed zijn voor de huid.”