Helft van LGBTQ+-gemeenschap durft niet te kiezen voor hun favoriete kapsel uit angst voor vooroordelen
“Ik durfde niet te vragen om het kapsel dat ik écht wou.” Het is iets waar veel trans en non-binaire mensen mee worstelen als ze naar de kapper gaan. En dat is méér dan jammer, want je haren zijn juist een belangrijk onderdeel van genderexpressie. Dat maakt Pantene bekend op de Internationale dag van Transgendervisibiliteit.
In een ideale wereld is iedereen gelijk en voelen we ons allemaal vrij om onszelf te zijn. Jammer genoeg zijn we daar nog niet. Dat blijkt uit een rondvraag van Pantene, een merk dat haarverzorgingsproducten verkoopt, en KLIQ, een vzw dat werkt rond gender- en seksuele diversiteit.
Via de socialemediakanalen van KLIQ werd een enquête verspreid. De respondenten gaven een duidelijke boodschap door: ons land is niet zo'n goede bondgenoot voor de LGBTQ+-gemeenschap. De Belgische maatschappij kreeg een schamele 5,7 op 10 voor de aanvaarding van die community. De grootste uitdagingen zijn een gebrek aan kennis van genderdiversiteit, stereotypes en een gebrek aan representatie.
Stress bij de kapper
Trans en non-binaire personen geven ook aan dat ze nog elke dag met genderstereotypen geconfronteerd worden. Zo werd 50 procent van de respondenten bij de kapper minstens een keer misgenderd of met de foute voornaamwoorden aangesproken. Een even grote groep zegt zelfs dat hun kapsel geen keuze is, aangezien ze zich beoordeeld voelen door hun omgeving, hoewel acht op de tien zeggen dat hun haar belangrijk is in hun genderexpressie.
Zes op de tien mensen ervaren zelfs stress bij de kapper en 52,3 procent voelt zich kwetsbaar. Dat is iets wat kapster Jitske Van de Veire herkent. “Wij hebben veel klanten die zich niet als cisgender (iemand van wie de genderidentiteit overeenkomt met het geboortegeslacht, ndvdr.) identificeren. Het is dus heel belangrijk dat wij als kapper daarmee om weten te gaan, vooral omdat haar vaak een vorm van zelfexpressie is”, legt Jitske uit. “Ik wil dat wij 100 procent toegankelijk zijn voor iedereen. Ik wil dat iedereen zich welkom voelt in mijn stoel.”
Om genderstereotypen te doorbreken, lanceert Pantene de campagne ‘Hair Has No Gender’. “Wij staan achter trans en non-binaire personen in hun zoektocht naar het perfecte kapsel in hun genderexpressie”, aldus Mickael Mugico, Brand Marketing Director Pantene bij P&G. Het doel van het project: de LGBTQ+-gemeenschap meer zichtbaarheid geven. “Representatie leidt namelijk tot aanvaarding en dat is tenslotte het einddoel.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gebruik de ‘sandwichregel’ zoals influencers, en scoor elke keer met je outfit
Leuke kledingstukken in je kast, maar toch altijd dezelfde miserie wanneer je een geslaagde outfit probeert samen te stellen? Met de ‘sandwichregel’ wordt dat voorgoed verleden tijd. En eens je ’m onder de knie hebt, zal je beseffen dat ál jouw modevoorbeelden dit goedbewaarde geheim kennen en gebruiken. -
Mijnenergie
Was in de droogkast of aan de draad? Zoveel euro scheelt dat op je energiefactuur
Ben jij net als vele anderen op zoek naar manieren om de kosten van je energiefactuur te drukken? Als je er de ruimte voor hebt, droog je kleren in de lente en de zomer dan zeker buiten aan de wasdraad. Mijnenergie.be zocht uit hoeveel je er exact mee kan besparen. -
Spaargids.be
Het geheim om succesvol te sparen? Kenners zweren bij de 50-30-20-methode
Vind je het ook lastig om maandelijks een vast spaarbedrag opzij te zetten? Dan moet je het eens proberen met de 50-30-20-regel. De Amerikaanse senator Elizabeth Warren ontwikkelde die als een gemakkelijke methode om goed te leren budgetteren. Mét succes, want iedereen die het probeert, zegt echt meer geld opzij te kunnen zetten. Spaargids.be legt uit hoe het werkt. -
-
PREMIUM
Wat lgbtq’ers zoal naar het hoofd geslingerd krijgen: “Een homostel met kinderen, dat is erover, zeggen ze dan”
Het nieuws over de moord op de homoseksuele David, afgelopen weekend, gaat als een schokgolf door het land. Uitgescholden en bespuwd worden, of zelfs een klap in het gezicht: De Morgen laat zeven lgbtq’ers aan het woord die vaker dan hen lief is het slachtoffer zijn van homohaat. -
Van Kendall Jenner tot Maisie Williams: gebleekte wenkbrauwen waren hot op het Met Gala
Afgelopen nacht vond in New York het Met Gala plaats, het belangrijkste mode-evenement van het jaar. Dat er heel wat bijzondere looks te zien waren, spreekt dus voor zich. Een opvallende trend: gebleekte wenkbrauwen. Modellen als Kendall Jenner en Precious Lee hadden hun wenkbrauwen laten bleachen, net als actrice Maisie Williams. Een gewaagd statement, maar is het ook iets om thuis te proberen? Redactrice Maaike deed de test. -
“Niemand weet wat er op het Met Gala gebeurt”: moderedacteur over de impact van het prestigieuze evenement
Het is dé hoogdag van het jaar voor mode en celebrities, en binnen enkele uren is het weer zo ver: het Met Gala in New York. Elke eerste maandag van mei komt de crème de la crème van de beaumonde samen voor een verkleedpartijtje om U tegen te zeggen. Er binnen geraken is niet simpel, noch goedkoop, en de hele wereld kijkt mee. Onze moderedacteur David Devriendt legt uit hoe het Met Gala tot zo’n iconisch evenement uitgroeide. “Anna Wintour heeft in het verleden al mensen van de gastenlijst gebonjourd.” -
Livios
De vier meest gemaakte fouten bij de aanleg van je tuin
Wil je dit voorjaar je tuin (gedeeltelijk) opnieuw aanleggen? Bouwsite Livios vroeg aan tuin- en landschapsarchitecten welke fouten het vaakst gemaakt worden én hoe je ze vermijdt.