Dit waren de allergrootste modetrends uit 2022, en ze werden telkens gestuurd door éénzelfde persoon
Met jaarlijks meer dan 200 miljoen surfers weten ze maar al te goed wat er leeft en leefde, dus de modegoden bij Lyst hebben de allergrootste trends van 2022 voor ons in kaart gebracht. Wat waren de coolste merken en controversieelste trends? Welke items werden het meest gezocht en waren dus het moeilijkst te verkrijgen? Wij onthullen het hier. Spoiler: er was één persoon die met de denkbeeldige scepter zwaaide en álle trends stuurde.
1. Merken Miu Miu en Diesel beleefden een renaissance dankzij gen Z
Merk van het jaar? Geen twijfel mogelijk: dat was het voorheen ingeslapen Miu Miu. Sinds het haar herkenbare minirok opnieuw uitbracht, met talloze memes en verdeeldheid als resultaat, is het Italiaanse merk weer relevanter dan ooit. Verschillende huizen en ketens kopieerden het controversiële stuk en de minirok groeide uit tot een van dé herkenbaarste trends van het seizoen.
Maar daar stopte het niet voor het luxelabel. Ook haar ballerinaschoen was ontzettend populair. Hoe gehekeld ook: het past dan ook perfect binnen de Indie Sleaze en ballerinacore trend die nu leeft.
Nog zo’n merk dat eerder ingeslapen was, maar uit zijn assen herrees in 2022: Diesel. Daar zit de Belg Glenn Martens voor iets tussen. Sinds hij het label nieuw leven inblies als creatieve directeur, herwon het zijn plaats op de luxemarkt. Lyst spreekt van een ‘commerciële renaissance’, en dat is nog zacht uitgedrukt. Een jaar geleden herinnerde niemand zich het merk nog, afgelopen juni was hun 1DR handtas het meest gewilde modeaccessoire. Gezien bij onder andere Julia Fox, Kylie Jenner en Rihanna.
Recenter ging ook hun ‘riem die als rok gebruikt kan worden’ viraal. Het feit dat Diesel een extreem herkenbaar logo heeft, helpt wel. Net zoals het feit dat hun kenmerkende stijl recht uit de nillies lijkt te komen, een tijdperk waaruit Gen Z momenteel volop modetrends recycleert.
2. Barbiecore was de grootste trend van het jaar
Nog een renaissance: die van de kleur roze. Werd er vroeger gegruweld, dan haalde de kleur die reputatieschade dit jaar ruimschoots in. Het begon al op de Grammy Awards, waar meerdere aanwezigen gehuld gingen in hot pink. Maar toen de eerste beelden van de Barbiefilm met actrice Margot Robbie begonnen te circuleren, werden we pas echt wild van alles dat roze is. ‘Barbiecore’: zo heet het als je jezelf volledig in roze kleedt, en het was de grootste trend van het jaar, dixit Lyst. Kim Kardashian was een fervente aanhangster, het hele jaar door.
Maar de ene tint roze is de andere niet. De preferred colour of pink hebben we te danken aan Valentino, die de knalroze tint presenteerde in zijn collectie voor Fall Winter 2022/2023.
3. #weirdgirls deden het goed op sociale media
Tegenwoordig houdt Lyst zelfs rekening met de trends op de populaire video-app TikTok. Wat blijkt? Onze favoriete ‘TikTok aesthetic’ was die van de #weirdgirl: de hashtag verzamelde méér dan 300 miljoen views op het platform. Bij deze stijl draait het om bewust kleuren, texturen en patronen die clashen te mixen en matchen tot één chaotisch geheel. De Heaven-collectie van Marc Jacobs, die een flinke knipoog is naar de jaren negentig, deed daar nog een schepje bovenop. En je hoeft niet op TikTok te zitten om je als een weird girl te kleden: modellen zoals Kendall Jenner en Bella Hadid gaven er hun eigen draai aan.
4. Dit waren onze favoriete accessoires
De schoen van het jaar:
De Birkenstocks Bostons, al krijgen sommigen het niet over hun hart om de clogs schoenen te noemen. Tja, critici wennen er maar beter aan, want het is dé stapper van het huidige modetijdperk. In de eerste zes maanden van 2022 stegen de zoekopdrachten ernaar met bijna zeshonderd procent. Ze kwamen vijf keer voor in de verslagen van Lyst in de afgelopen twee jaar en elke it-girl werd er mee gespot. Met een prijskaartje van 135 euro zijn ze niet extreem goedkoop, maar talloze merken brachten inmiddels hun eigen, betaalbare versie ervan op de markt.
De populairste handtas:
De titel van populairste tas gaat dan weer naar Prada’s Re-nylon Re-edition 2000 mini bag. De handtassen van Prada doen het al geruime tijd zeer goed, maar dit specifieke met diamantjes bezette model was het afgelopen jaar werkelijk óveral - en aan de arm van iedereen die ertoe doet. Je betaalt er net geen duizend euro voor, maar gelukkig lieten ook betaalbare merken zich door de tas inspireren.
5. Bella Hadid was hét modeicoon van 2022
In 2022 bewees Bella Hadid opnieuw dat ze de influencer der infuencers is. Want niet alleen in de 35 modeshows die ze dit jaar liep, toonde ze haar talenten, ook naast de catwalk bewijst ze haar sterrenstatus waardig te zijn. Meer specifiek: die van mode-icoon, want haar outfits stuurden gemiddeld een groei van 1.900 (!) procent van de zoekopdrachten naar bepaalde items. Met andere woorden: als Bella het droeg, wilde de hele wereld het hebben, van korsetten tot cargobroeken.
Om af te sluiten met een sprekend voorbeeld: in september circuleerden foto’s van Hadid die nogal katerig ogend door New York slenterde met een stuk pizza. In een onderstuk dat lijkt op een onderbroek, lange witte kousen en de Ugg Mini Platform Boots. De schoenen waren vervolgens overal volledig uitverkocht en dat in minder dan 24 uur.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Collectie met Pornhub en geliefd bij de Kardashians: wie is de nieuwe creative director van Ann Demeulemeester?
Misschien zegt zijn naam je niks, maar de Belg Ludovic de Saint Sernin (31) is al een héle tijd bezig met de internationale modeladder te beklimmen. Zijn gewaagde creaties werden gedragen door de grootste wereldsterren, van Kim Kardashian tot Dua Lipa, Rihanna en Hailey Bieber. Nu wordt hij teruggefloten voor een thuismatch: vandaag werd hij aangesteld als creative director van Ann Demeulemeester. -
PREMIUM
Collageen is hét beautygeheim van Jennifer Aniston. Arts legt uit wat het is: “Je huid vertoont minder rimpels”
Jennifer Aniston wordt in februari 54 jaar. Ze ziet er nochtans nog steeds 33 uit. Zit het collageenpoeder dat de actrice naar eigen zeggen al jaren gebruikt en promoot, daar voor iets tussen? Beautyredactrice Sophie vroeg aan onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie Jetske Ultee wat collageen precies doet, hoe het rimpels tegengaat en of het zijn iconische status waard is. “Vanaf eind twintig verliest je huid ongeveer 1 procent collageen per jaar.” -
Spaargids.be
Tot 1.500 euro tussenkomst voor logopedie: daarvoor kan je bij deze mutualiteiten terecht
Goed en duidelijk kunnen spreken: het is belangrijk voor jong en oud. Daarom geven mutualiteiten vaak een tussenkomst aan mensen die het op dat vlak wat moeilijker hebben en die nood hebben aan logopedie. Spaargids.be zet de voordelen en tussenkomsten van de verschillende ziekenfondsen op een rij. -
-
Tweakers
Toptelevisies voor een beperkt budget: deze vijf toestellen koop je voor nog geen 700 euro
Voor de nieuwste oled-tv met een superieure beeldkwaliteit tel je al snel meer dan 1.000 euro neer, zeker als je ook wilt dat hij wat groter uitvalt dan je computerscherm. Lang niet iedereen kan of wil echter zoveel geld uitgeven aan een televisie. Expert Eric van Ballegoie van Technologiesite Tweakers gaat daarom op zoek naar vijf 55"-televisies die minder dan 700 euro kosten. -
vtwonen
Koelkast met energielabel E inruilen voor één met label A? Zoveel bespaar je jaarlijks op je stroomfactuur
Het energielabel op de koelkast laat zien hoeveel energie het apparaat verbruikt. Handig om te weten als je een nieuwe koelkast wilt aanschaffen. Voor het milieu en je portemonnee is het slim om te kiezen voor een koelkast die zo weinig mogelijk energie verbruikt. Daarom legt vtwonen.be je uit hoe je het energielabel op de koelkast leest, wat het betekent en hoe je energie bespaart. -
Terug van weggeweest: de alombekende ‘moon boots’. Zo draag je de sneeuwschoenen op een stijlvolle manier
Het sneeuwt! En dat betekent dat je éindelijk je sneeuwschoenen uit de skibagage mag halen. Wie wil uitpakken met een lekker opvallende - én lekker warme - look, kiest voor de alombekende ‘moon boots’. Ze zijn dit seizoen een modetrend van jewelste, waardoor je ze ook zonder wit tapijt in het straatbeeld zal zien. -
Van een ticketje van 30.000 dollar tot kritiek op de dresscode: dit zijn alle details over het Met Gala
Het is nog enkele maanden wachten tot de rode loper uitgerold wordt voor het feest van het jaar: het Met Gala. Maar sinds kort zijn wél alle details bekend, van het thema tot de dresscode en de co-hosts. Opvallend is dat er dit jaar een overleden designer in de bloemetjes wordt gezet.