Black Friday, maar dan anders. Deze 4 lokale alternatieven moet je kennen
Black Friday is dé dag bij uitstek om koopjes te doen. Dat is leuk natuurlijk, maar de laatste jaren krijgt het concept ook steeds meer kritiek. In de eerste plaats omdat al dat kopen allesbehalve duurzaam is. Maar ook omdat vooral grote spelers voordeel uit Black Friday halen, terwijl kleinere handelaars er juist door benadeeld worden. Move over Black Friday, hier zijn Belgian, Warm, Red en Green Friday.
Belgian Friday
Om tegengewicht te geven aan de gigantische aanbiedingen van internationale spelers verenigen meer dan 20 Belgische merken zich in de vorm van ‘Belgian Friday’. In plaats van grote kortingen te geven, delen deze merken op sociale media hun vijf favoriete zwarte Belgische ontwerpen om elkaar te steunen. ‘To silence the noise of #BLACKFRIDAY, we are participating in #BELGIANFRIDAY’, luidt hun slogan. Daarnaast nodigen ze anderen uit om hetzelfde te doen. Het doel: zoveel mogelijk Belgische ontwerpen te verspreiden. Belgian Friday is dus niet alleen een ‘protestbeweging’ tegen Black Friday, maar ook een campagne die Belgische merken en designers onder de aandacht wil brengen.
Deelnemende Belgische merken zijn: Aesaert, Atelier Bossier, Atelier Content, Anna Rosa Moschouti, Barelli Manon, Bonnie and the gang, Cara Rosa, Elisa Lee, Helder, La Femme Garniture, Lies Mertens, Lore Van Keer, Marjan Storme, Mieke Dierckx, Moncol Anvers, Nimzu, Ophelia lingerie, Pure by Luce, Recto Verso, VA-TOUT, Wolvis.
Warm Friday
Bij retailer JBC geen Black Friday, maar Warm Friday. Op 26 november zal de Belgische modeketen 15.000 euro van de opbrengst van hun verkoop van mondmaskers aan goede doelen schenken. Daarnaast wil het ook JBC-momster en influencer Lara Switten in de bloemetjes zetten. De fiere mama van twee, die momenteel in verwachting is van een derde, kreeg enkele weken geleden de vreselijke diagnose van baarmoederhalskanker, die niet meer te genezen valt. “Als bedrijf van en voor families trof het nieuws van één van de leden van onze JBC familie ons zwaar. Wij zijn dan ook meteen beginnen nadenken over hoe wij Lara en haar familie kunnen steunen en helpen”, zegt woordvoerster Katrien Vangrunderbeeck. Om Lara te eren, besloot JBC haar lievelingsoutfit van JBC bij te maken en vanaf december opnieuw te koop aan te bieden. Het gaat om een top en rok in dezelfde tint bruin, die ook in het zwart beschikbaar zal zijn. De opbrengst van deze stukken zal deels naar Lara en haar gezin gaan en deels naar Kom op tegen Kanker.
Red Friday
Om de Belgische economie een boost te geven, lanceerde de Mode Unie Red Friday. Die boost is broodnodig, want handelaren hebben het ontzettend moeilijk door de verplichte sluiting van hun fysieke winkels. Daar komt ook nog eens de moordende concurrentie van internationale ketens bij kijken, die door Black Friday een hoogtepunt kent. Zulke grote ketens werken met andere marges en kunnen doorgaans betere prijzen aanbieden. Daarom staan op Red Friday lokale, Belgische winkels centraal en roept men op om zoveel mogelijk bij hen te kopen. “We pleiten voor gezond verstand en vragen de consument twee keer na te denken waar hij of zij iets koopt”, zegt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.
Massaal kleding kopen bij grote modeketens is volgens Mode Unie geen goed idee. Elke euro die je uitgeeft aan zo’n keten is namelijk een gemiste kans voor lokale handelaars, terwijl zij jouw steun het meeste nodig hebben. Grote internationale webshops en ketens redden zichzelf wel. “België heeft één van de meest vertakte modewinkel-landschappen ter wereld. Willen we die diversiteit blijven behouden en willen we blijven genieten van een authentieke winkelbeleving en een ongelofelijk sterke service, dan moeten we met z’n allen bewust aankopen. Want als in elke stad dezelfde ketens overblijven, hebben we overal eenheidsworst: daar wordt niemand gelukkig van”, aldus Delanghe. Door te shoppen bij lokale winkels, steun je hen als consument in een moeilijke tijd én investeer je in de Belgische economie.
Green Friday
Black Friday mag dan wel voordelig zijn voor grote spelers en de miljoenen mensen die die dag koopjes op de kop tikken, voor de planeet is het dat absoluut niet. Denk maar aan de CO2-uitstoot door de verzending van pakketjes en onnodige (plastic) verpakkingen: de mode-industrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Om die reden lanceerde men enkele jaren geleden Green Friday: een dag waarop men oproept om vooral niét te kopen. Illustrator Eva Mouton staat alvast achter het concept. Op haar Instagram pagina schrijft ze dat ze een ‘rasechte, irritante, Gentse boomknuffelaar’ is en helemaal fan is van de tegenhanger van Black Friday. Ze zal daarom ook van 27 tot en met 29 november 5 procent van de omzet van haar website doneren aan Natuurpunt, een vrijwilligersvereniging die zorgt voor kwetsbare en bedreigde natuur in Vlaanderen. Op haar website kan je onder andere mondkapjes, natuurlijke verzorgingsproducten en zakdoeken kopen - allemaal duurzaam.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Een nieuwe auto leasen of kopen? Dit is het verschil
Een wagen kopen en goed onderhouden kost behoorlijk wat geld en tijd. Daarom loont het ook als particulier de moeite zowel een offerte te vragen voor een autolening als voor een leasingformule. Maar waarin zit het verschil? Independer.be legt uit. -
15 tijdloze handtassen die je nu met korting kunt kopen
Nog aan het bekomen van de dure eindejaarsfeesten? De solden komen als geroepen. Zelfs de mooiste trendtassen shop je nu met een fikse korting. Wij gingen voor jou op zoek naar de beste koopjes, voor minder dan 50, 100 en 150 euro. -
Marie Verhulst is dol op puistjes uitknijpen: jij ook? Experts leggen uit waarom (en waarom je het beter níét doet)
In de voorbije aflevering van ‘De Verhulstjes’ stort Marie Verhulst zich dolgelukkig op een puistje van Viktor. Zó gek is dat niet: genoeg populaire video’s op sociale media waarin mee-eters, puistjes of zelfs ingegroeide haren aan hun einde komen. Waarom genieten sommigen van ons zo van een pukkel uit te knijpen? -
-
Vivienne Westwood overleden: “Ze ontwierp punkkleding voor The Sex Pistols en erna klassiek met een twist”
Alweer een legende die het leven laat: Vivienne Westwood, ook wel de Queen of Fashion genoemd, is overleden. Van rebelse punkontwerpen tot klassieke Britse en Schotse invloeden: de impact die de 81-jarige ontwerpster had op de modewereld zal nog lang voelbaar zijn. “Ondanks het feit dat ze geen opleiding had genoten, had ze veel aandacht voor snit, volume en details.” -
Jeans op jeans of ballerina’s? Deze (controversiële) trends zal je dit voorjaar overal zien
De grootste modetrends worden niet alleen gedicteerd door de catwalks. In grote steden als New York en Kopenhagen zie je óók op straat steeds meer trendsetters met originele outfits. Modekenner Hilde Geudens verzamelt alle streetstyletrends die het voorjaar zullen domineren. Van de streepjestrui tot cargobroeken: welke is jouw favoriet? -
Tweakers
Grote tv voor een klein budget: expert bespreekt vijf modellen onder de 700 euro
Voor de nieuwste oled-tv met een superieure beeldkwaliteit tel je al snel meer dan 1.000 euro neer, zeker als je ook wilt dat hij wat groter uitvalt dan je computerscherm. Lang niet iedereen kan of wil echter zoveel geld uitgeven aan een televisie. Expert Eric van Ballegoie van Technologiesite Tweakers gaat daarom op zoek naar vijf 55"-televisies die minder dan 700 euro kosten. -
Vaarwel, curtain bangs. ‘Wednesday’ en ‘Emily in Paris’ brengen de pony terug. “Iedereen kan dit laten knippen”
“Wedden dat iedereen binnenkort weer een pony vraagt?” Bekende BV-kapper Jochen Vanhoudt is overtuigd: dit kapsel maakt een comeback. En dat heeft alles te maken met twee populaire Netflix-series, ‘Wednesday’ en ‘Emily in Paris’. Krijg je ook zin om de schaar in je haar te zetten? Bezint eer ge begint, waarschuwt de kapper, die alle essentiële info op een rijtje zet.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer