Zo ver geraken deze elektrische auto’s als het vriest
Dat elektrische auto's veel van hun actieradius verliezen onder winterse omstandigheden is algemeen bekend. Maar hoeveel is dat precies en wie zijn op dat gebied de winnaars en de verliezers? Een Noors onderzoek schept duidelijkheid.
Om te beginnen is het rijbereik van een elektrische auto doorgaans sowieso al lager dan de opgegeven WLTP-cijfers. Maar wanneer de temperatuur daalt, gaat het helemaal hard. Uit eerdere testen bleek al dat de actieradius zelfs onder milde winterse omstandigheden afneemt met tussen de 4 en 30 procent. Om te kijken hoeveel elektrische auto’s exact verliezen, werden de elektrische wagens ditmaal getest bij een temperatuur van -19 graden Celsius.
Van de opgegeven 503 kilometer rijbereik blijft in de praktijk slechts 323 kilometer over.
Tesla wint
De onderzoekers reden door tot de accu er daadwerkelijk mee stopte. De winnaar was de Tesla Model S, die 530 kilometer ver kwam op een theoretisch rijbereik van 634 kilometer - een verlies van ‘slechts’ 16,4 procent. Op plek twee eindigde de MG Marvel R (-16,8 procent), op drie de MG 5 (-17,6 procent), op vier de Kia EV6 (-17,7 procent) en de top 5 wordt vervolmaakt door de Tesla Model X Plaid (-18,2 procent).
Toytota bZ4X verliest
De auto met het grootste verschil tussen de opgegeven actieradius en de praktijk, is de Toyota bZ4X. Van de opgegeven 503 kilometer rijbereik blijft in de praktijk 323 kilometer over - dat is een verlies van 35,8 procent. De op één na slechtst presterende auto is de Skoda Enyaq iV RS (-33,7 procent), gevolgd door de Mercedes EQE 300 (-33,4 procent), de BMW i7 en de VW ID.5.
Voor alle resultaten per geteste auto klik je hier.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hoe betaal je het minst om te parkeren in een stad?
Betalen om te parkeren, daar ontsnap je bijna nergens aan. Misschien koop je je parkeerticket het liefst aan de parkeerautomaat, maar ook betalen via een app of sms is erg in trek. Mobiele betalingen hebben enkele voordelen, maar wat maakt het ook financieel interessant? “Door van betaalmethode of app te wisselen, kan je tot 60 cent per parkeerticket besparen.” -
Tweakers
Welke laptops kunnen pronken met de beste batterij? “De langste accuduur van maar liefst 19 uur en 21 minuten hebben we op dit toestel gemeten”
De bedenkers van de laptop hadden destijds een helder doel: computers makkelijk overal mee naartoe nemen. In bepaalde omstandigheden wil je zo’n ding dan ook gebruiken op plaatsen waar niet meteen een stopcontact in de buurt is. En dat liefst zo lang mogelijk. Laptopexpert Jelle Stuip van technologiesite Tweakers tipt daarom, binnen drie prijsklassen, de laptops met een langgerekt batterijleven. -
PREMIUM
Hoe rijd je veilig met je elektrische wagen in de sneeuw? “De trekkracht is meestal een voordeel, maar niet op een gladde ondergrond”
Het is bijna krokusvakantie: voor heel wat Belgen hét moment voor een welverdiend weekje genieten in de sneeuw. Een avontuur dat steeds meer mensen ondernemen met een elektrische auto. Maar met een ‘EV’ in de sneeuw rijden is toch wel wat anders dan met een klassieke wagen. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn kroop achter het stuur, zocht naar de limieten en legt uit waar je moet op letten. “Eén ding is zeker: als je begint te schuiven is er geen houden meer aan.” -
-
PREMIUM
Voor elektrische wagens vind je meer info over de koetswerkkleuren dan over de batterij”: wat is de bruto- en nettocapaciteit en waarom is dat belangrijk?
Wil je als klant goed geïnformeerd kiezen uit elektrische auto’s, dan weet je maar beter hoe groot de batterij écht is. Maar in de praktijk is die informatie niet altijd even makkelijk te vinden. “Niet alleen zijn er verschillende meetmethodes, zelfs de eenvoudigste data zijn niet altijd beschikbaar”, zegt onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Hij legt uit waar je op moet letten en waarom dat zo belangrijk is. -
PREMIUM2
Autodeeldiensten schieten als paddenstoelen uit de grond: wat kost een ritje bij de populairste aanbieders?
Onze steden tellen almaar meer autodeeldiensten. Na Brussel en Gent een half jaar geleden, lanceerde het Duitse MILES gisteren zijn free floating-dienst in Antwerpen. Het zet er meteen een wagenpark van 100 Volkswagen Polo’s en Audi A3’s neer, een aantal dat de komende weken nog wordt opgedreven. Poppy Mobility, de deelmobiliteit start-up van D’Ieteren, verdubbelt zijn vloot in Gent dan weer tot 200 wagens, om aan de groeiende vraag te voldoen. Welke aanbieders zijn het populairst? Wat zijn de verschillen en hoeveel kost een rit? -
Independer
Nieuwe auto kopen? Deze modellen dalen het minst snel in waarde
Wat is een goede prijs voor een kwaliteitsvolle tweedehandsauto? Het hangt er maar vanaf. Sommige modellen en merken behouden veel langer hun waarde dan andere. Independer.be tipt waarop je moet letten als je op zoek bent naar een nieuw model dat je later nog vlot en voor een mooie prijs wilt kunnen verkopen. -
Jobat
De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht.