De actieradius van een elektrische auto daalt zelfs onder milde winterse omstandigheden al met tussen de 4 en 30 procent.
Volledig scherm
De actieradius van een elektrische auto daalt zelfs onder milde winterse omstandigheden al met tussen de 4 en 30 procent. © Shutterstock

Zo ver geraken deze elektrische auto’s als het vriest

Dat elektrische auto's veel van hun actieradius verliezen onder winterse omstandigheden is algemeen bekend. Maar hoeveel is dat precies en wie zijn op dat gebied de winnaars en de verliezers? Een Noors onderzoek schept duidelijkheid.

  1. Welke laptops kunnen pronken met de beste batterij? “De langste accuduur van maar liefst 19 uur en 21 minuten hebben we op dit toestel gemeten”
    Tweakers

    Welke laptops kunnen pronken met de beste batterij? “De langste accuduur van maar liefst 19 uur en 21 minuten hebben we op dit toestel gemeten”

    De bedenkers van de laptop hadden destijds een helder doel: computers makkelijk overal mee naartoe nemen. In bepaalde omstandigheden wil je zo’n ding dan ook gebruiken op plaatsen waar niet meteen een stopcontact in de buurt is. En dat liefst zo lang mogelijk. Laptopexpert Jelle Stuip van technologiesite Tweakers tipt daarom, binnen drie prijsklassen, de laptops met een langgerekt batterijleven.
  2. Hoe rijd je veilig met je elektrische wagen in de sneeuw? “De trekkracht is meestal een voordeel, maar niet op een gladde ondergrond”
    PREMIUM

    Hoe rijd je veilig met je elektri­sche wagen in de sneeuw? “De trekkracht is meestal een voordeel, maar niet op een gladde ondergrond”

    Het is bijna krokusvakantie: voor heel wat Belgen hét moment voor een welverdiend weekje genieten in de sneeuw. Een avontuur dat steeds meer mensen ondernemen met een elektrische auto. Maar met een ‘EV’ in de sneeuw rijden is toch wel wat anders dan met een klassieke wagen. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn kroop achter het stuur, zocht naar de limieten en legt uit waar je moet op letten. “Eén ding is zeker: als je begint te schuiven is er geen houden meer aan.”
  1. Voor elektrische wagens vind je meer info over de koetswerkkleuren dan over de batterij”: wat is de bruto- en nettocapaciteit en waarom is dat belangrijk?
    PREMIUM

    Voor elektri­sche wagens vind je meer info over de koetswerk­kleu­ren dan over de batterij”: wat is de bruto- en nettocapa­ci­teit en waarom is dat belangrijk?

    Wil je als klant goed geïnformeerd kiezen uit elektrische auto’s, dan weet je maar beter hoe groot de batterij écht is. Maar in de praktijk is die informatie niet altijd even makkelijk te vinden. “Niet alleen zijn er verschillende meetmethodes, zelfs de eenvoudigste data zijn niet altijd beschikbaar”, zegt onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Hij legt uit waar je op moet letten en waarom dat zo belangrijk is.
  2. Autodeeldiensten schieten als paddenstoelen uit de grond: wat kost een ritje bij de populairste aanbieders?
    PREMIUM
    2

    Autodeel­dien­sten schieten als paddenstoe­len uit de grond: wat kost een ritje bij de populair­ste aanbieders?

    Onze steden tellen almaar meer autodeeldiensten. Na Brussel en Gent een half jaar geleden, lanceerde het Duitse MILES gisteren zijn free floating-dienst in Antwerpen. Het zet er meteen een wagenpark van 100 Volkswagen Polo’s en Audi A3’s neer, een aantal dat de komende weken nog wordt opgedreven. Poppy Mobility, de deelmobiliteit start-up van D’Ieteren, verdubbelt zijn vloot in Gent dan weer tot 200 wagens, om aan de groeiende vraag te voldoen. Welke aanbieders zijn het populairst? Wat zijn de verschillen en hoeveel kost een rit?
  3. De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
    Jobat

    De populair­ste elektri­sche bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professio­neel gebruik

    Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht.