Een koude start houdt meer risico’s in dan vaak wordt beweerd.
Volledig scherm
Een koude start houdt meer risico’s in dan vaak wordt beweerd. © ThinkStock

Zo rijd je de motor van je auto goed warm, ook met een ‘lastige’ plug-inhybride

MobiliteitMoet je in de winter voorzichtig zijn met een motor en wachten tot die op bedrijfstemperatuur is? En hoe doe je dat, zeker met plug-inhybrides die vaak plotseling heel hard moeten werken?

  1. 1+1 actie: schrijf voor de start van het WK veldrijden een Gouden Cross-ploeg in en krijg er een gratis team bij
    Gouden Cross

    1+1 actie: schrijf voor de start van het WK veldrijden een Gouden Cross-ploeg in en krijg er een gratis team bij

    Komend weekend vindt de apotheose van het veldritseizoen plaats. In het Nederlandse Hoogerheide strijden de renners om de felbegeerde regenboogtrui. Met de Gouden Cross kan je jouw eigen droomploeg samenstellen en zo prachtige prijzen scoren. Schrijf je voor de start van de wedstrijd bij de beloften (zaterdag 4 februari om 13 uur, red.) een ploeg in, krijg je er zelfs een gratis team bij.
  2. Wat gebeurt er als je een plug-in hybride leegrijdt? “Geen garantie dat je na waarschuwingsmelding de afrit haalt”
    PREMIUM

    Wat gebeurt er als je een plug-in hybride leegrijdt? “Geen garantie dat je na waarschu­wings­mel­ding de afrit haalt”

    Dat plug-in hybrides aan een stevige opmars bezig zijn. Terwijl eerst vooral zelfstandigen en zakelijke rijders voor zo’n flexibele stekkeroptie kozen, zetten nu ook steeds meer particulieren de stap. Want gebruik je zo’n auto op de juiste manier, maal je jouw kilometers hoofdzakelijk elektrisch. Maar zijn er ook dingen waar je extra op moet letten? Moét je de batterij bijvoorbeeld opladen? En wat als je zonder brandstof valt? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn licht toe: “Dat je gaat stilvallen, voel je niet aankomen. Het gebeurt gewoon. Plots.”