Professor dr. Peter Van den Bossche maakt mee de rekenisom: is rijden op elektriciteit nog goedkoper dan de fossiele brandstoffen?
Volledig scherm
PREMIUM
Professor dr. Peter Van den Bossche maakt mee de rekenisom: is rijden op elektriciteit nog goedkoper dan de fossiele brandstoffen? © Shutterstock / rv

Wat is duurder: een wagen opladen of voltanken? “Snelladen bij Tesla werd de afgelopen maanden drie keer zo duur”

Dat de elektriciteitsprijzen de voorbije maanden fors zijn gestegen, hoeven we je niet meer te vertellen. Maar is elektrisch rijden ondertussen ook duurder geworden dan rijden met een wagen op diesel of benzine? Wat zijn de huidige tarieven voor beide categorieën? We vroegen het aan professor dr. Peter Van den Bossche, hoogleraar ingenieurswetenschappen (VUB) en expert in elektrische auto’s.

  1. Opladen met zonnepanelen en die stroom gebruiken in de daluren: “Vanaf nu kan je jouw elektrische auto als thuisbatterij gebruiken”
    PREMIUM

    Opladen met zonnepane­len en die stroom gebruiken in de daluren: “Vanaf nu kan je jouw elektri­sche auto als thuisbatte­rij gebruiken”

    Eindelijk is de eerste laadpaal gehomologeerd waarmee een particulier zijn elektrische wagen als extra krachtige thuisbatterij kan gebruiken. Zo kan je niet alleen zonnepanelen optimaal inzetten, maar ook stroom op het werk opladen en thuis verbruiken, mits je baas dat toelaat en je over de juiste technologie beschikt. Aan Tim Briers van Watt’s Next, dat zo’n laadpalen installeert, vragen we hoe dat werkt en hoeveel het kost. “Met 5.000 Watt kan je al wel een en ander van elektriciteit voorzien, doorgaans is dat zelfs voldoende voor een gemiddeld gezin.”