Wat doen die zwarte bolletjes op je autoruit? “Ze zijn er niet omdat het mooier is, het is noodzakelijk”
Wie al eens naar de rand van zijn voor- of achterruit keek, zag ze waarschijnlijk wel: die zwarte bolletjes. Ze zijn geen loutere versiering. Waarvoor dienen ze dan wel? Dat lees je hier.
Geklemd versus gelijmd
Lange tijd werden autoruiten in een rubberrand geplaatst. Bij wat oudere auto’s zie je die duidelijk om de voor- en achterruit zitten. Die rand zorgde ervoor dat voor- en achterruiten waterdicht werden en dat ze op hun plaats bleven zitten. Maar sinds de jaren tachtig en negentig zijn die ‘geklemde’ ruiten grotendeels vervangen door exemplaren die gelijmd worden. Inmiddels is dat een standaardpraktijk.
Gelijmde ruiten bieden alvast een hoop voordelen. Het design is veel naadlozer, de aerodynamica beter. Doordat die dikke rand er niet meer omheen zit. En dat betekent ook dat de ruit deel kan uitmaken van de structuur van de auto. Met andere woorden: de ruit vangt mee krachten op. Dat zorgt voor beter rijdende en veiligere auto’s.
Natuurlijk is het lelijk als je de lijm gewoon onder de ruit ziet zitten. Daarom worden de randen ervan met zwarte verf bedekt. En meteen verscheen ook het patroon met bolletjes. Voor- en achterruiten hebben zo’n zwarte rand, maar je ziet het ook bij driekwart-ruitjes en glazen daken. En dat is zo bij bijna alle auto’s. Niet alleen om esthetische redenen, maar omdat het noodzakelijk is.
De geleidelijke overgang van het ondoorzichtige naar het doorzichtige gedeelte van de ruit heeft alles met temperatuur te maken
Een zachte overgang
De zwarte rand en bijbehorende bolletjes worden op de ruit gedrukt. Achteraf wordt de verf op de ruit gebakken, waardoor ze zo goed als onmogelijk te verwijderen is. De rand zit altijd aan de binnenkant van de ruit. Hij onttrekt de lijm aan het oog en vormt een oppervlak waarop de lijm beter kan hechten.
Het bolletjespatroon zorgt voor een geleidelijke overgang van het ondoorzichtige naar het doorzichtige gedeelte van de ruit, en die overgang heeft alles met temperatuur te maken. Een zwarte ruit warmt sneller op dan een doorzichtige. En alles wat warm wordt, wil uitzetten. Ook glas.
Een gelijmde ruit kan niet in haar zitting bewegen om de opwarming op te vangen. Dat zorgt voor extra spanning in het glas. Op zich is dat geen probleem: het glas is sterk genoeg. Maar mocht de overgang tussen het volledig zwartgelakte en het doorschijnende deel abrupt zijn, dan kan (op zo’n kleine oppervlakte) zo veel temperatuurverschil ontstaan dat de ruit kan barsten of breken.
Het bolletjespatroon zorgt er dus voor dat ook het temperatuurverschil – over een centimeter of twee – geleidelijk verloopt. Genoeg om het risico op glasbreuk door dat verschil in temperatuur te elimineren. Alleen in specifieke situaties (op donker getint glas bijvoorbeeld) worden soms uitzonderingen gemaakt.
Sommige designers voegen fantasietjes toe: in de achterruit van de Renegade van Jeep waart een yeti rond.
Moeten het bolletjes zijn?
De hele auto-industrie maakt gebruik van een bolletjespatroon. Dat is logisch, omdat drukpersen (het patroon wordt als het ware op de binnenkant van de ruit geprint) op die manier werken. In theorie zou je een ander patroon met hetzelfde effect kunnen maken, maar dat gebeurt niet.
Wat de jongste tijd soms wél voorvalt, is dat autodesigners fantasietjes toevoegen. Ze zetten bijvoorbeeld een extra tekening in de rand van een gelijmde ruit. Dat kost eigenlijk niks, want het drukpatroon moet toch voor elke autoruit opnieuw gemaakt worden. En zolang de tekening klein is, is er geen verhoogd risico op problemen. Zo zet Jeep bij z’n compacte Renegade een silhouet van een oude legerjeep in de hoek van de voorruit, terwijl in de donker getinte achterruit een yeti rondwaart.
Lees ook:
Geen zin om te krabben? Dit simpele trucje tegen een bevroren ruit is nog altijd het meest efficiënt
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
3 op de 4 kinderen zijn fout vastgemaakt, en dat kan je een boete kosten: zo doe je het wél goed
Ieder jaar krijgen 5.000 ouders een boete omdat ze hun kind niet juist hebben vastgeklikt in de auto. Dat blijkt uit recente cijfers van verkeersinstituut VIAS. Maar wat zijn nu de meest voorkomende fouten? En hoe kan je er zeker van zijn dat je kind wel volledig juist is vastgemaakt? Wij vroegen advies aan verkeersinstituut VIAS. -
Jobat
De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht. -
TV
STREAMINGTIP. ‘Love is Blind S4’: de liefde moet (soms) naar de oogarts
De ware liefde vinden, zonder dat je weet met wie je te maken hebt. Het klinkt zo’n beetje als de gemiddelde Tinder-date, maar de makers van Netflixshow ‘Love is Blind’ - waarvan het vierde seizoen vandaag start - hebben er wel een kijkcijferkanon mee beet. -
-
PREMIUM
Zeewater als grondstof voor de batterij van je toekomstige elektrische wagen? Britse prof bespreekt nieuwe alternatieven
Er komen steeds meer elektrische auto’s om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Elders richt de behoefte aan batterijen ecologische schade aan. De Britse prof Bill David kondigt in Primo verrassende alternatieven aan: “Auto’s zullen rijden op onschadelijke batterijen en ook vliegen moet anders.” -
Hitte in aantocht: dit zijn de zeven meest gemaakte fouten tijdens het rijden
Het is opnieuw erg warm. Volgende week voorspelt het KMI zelfs temperaturen boven de 37 graden in ons land. Die hitte heeft ook gevolgen voor het rijden met de auto. Dit zijn de meest gemaakte fouten bij extreme hitte. -
Vieze lucht in je auto? Dit zijn de 6 meest voorkomende oorzaken
Een muffe lucht of de geur van rotte eieren in je auto is geen pretje. Toch komt het relatief vaak voor, en daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Met deze tips kan je weer vrijuit ademen achter het stuur. -
Duitsland en Europese Commissie worden het dan toch eens over verbod diesel- en benzinewagens
De Duitse regering heeft met de Europese Commissie een akkoord bereikt in het geschil over een verbod op de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor vanaf 2035. Dat hebben beide partijen zaterdag op Twitter laten weten.