VAB koos de ‘Gezinswagens van het Jaar’: één merk is hier nog maar net te koop en is meteen de beste
Voor de 36ste keer koos mobiliteitsorganisatie VAB de ‘Gezinswagen van het Jaar’. Dat ging gepaard met een groots evenement, want bij de stemming wordt niet alleen rekening gehouden met de mening van een professionele jury, maar ook met die van een hele hoop gezinnen die voor een kennismaking met de auto’s in kwestie afzakten naar de omgeving van het circuit van Zolder. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zet de resultaten op een rij.
Bij de verkiezing van de VAB-‘Gezinswagen van het Jaar’ zijn er drie categorieën: auto’s tot 25.000 euro, auto’s tot 38.000 euro en elektrische auto’s tot 52.000 euro. De organisatie hecht echter veel belang aan de betaalbaarheid. Daarom weegt de kilometerkostprijs voor een kwart mee in de beoordeling.
Geen hattrick voor Dacia
Dacia’s doen het traditioneel goed in de categorie tot 25.000 euro. Het betaalbare merk van Renault won twee jaar op rij. Maar een hattrick zat er niet in. Een andere favoriet van de gezinswagenverkiezing - Skoda - kwam met de Fabia roet in het eten strooien. De Tsjech is weliswaar minder ruim dan de Dacia Jogger, maar per kilometer ook een tikkeltje goedkoper. Tijdens verbruikstests van VAB verdween er zelfs minder uit de tank dan het officiële verbruikscijfer voorspiegelde. Dat het design van de Fabia er de jongste jaren wat frivoler op is geworden, konden de gezinnen ook appreciëren. En de Jogger? Die strandde op de tweede plaats, met als commentaar dat hij “belachelijk veel auto biedt voor z’n prijs”. De MG ZS, een crossover van Chinese makelij, schopte het in zijn uitvoering met 1-liter benzinemotor tot de derde plaats. Vooral de uitrusting en het comfort worden geprezen.
Dubbelop voor Skoda
Skoda gaat naar huis met een trofee onder elke arm, want ook in de categorie tot 38.000 euro schiet het de hoofdvogel af. Met een “kwaliteitsvolle gezinswagen over de hele lijn”: de Skoda Karoq, een SUV die in de verkooptabellen nu al een hoogvlieger is. De tweede plek gaat naar de nieuwe Peugeot 308 SW en de derde stek is voor de technisch erg verwante Opel Astra. Bij beide modellen viel het design in de smaak.
Dit Chinese merk doet voor het eerst mee en wint meteen
VAB haalde de maximumprijs voor elektrische gezinswagens omlaag van 60.000 euro voor de vorige editie naar 52.000 euro voor de huidige. Die keuze moet “het budget voor particuliere gezinnen iets haalbaarder maken”. Het zette de deur open voor wat goedkopere alternatieven in het deelnemersveld. Eén van die nieuwkomers droogt meteen de gevestigde waarden af. Renault komt met z’n Megane E-Tech niet verder dan een tweede stek. De Nissan Ariya eindigt op drie. Winst is voor het pas in ons land gelanceerde BYD. Dat grijpt met de Atto 3, een compacte elektrische SUV die onze autokenner Joost Bolle recent nog heeft getest, naar het goud. “Kijk en leer, China geeft zijn Europese concurrenten het nakijken”, was de commentaar van de professionele jury.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Tot 2,55% rente op een termijnrekening: een goede beslissing? Of kies je toch beter voor een spaarrekening?
De rentevoeten zijn de voorbije weken aanzienlijk gestegen. Is het dan interessant om nu al een termijnrekening te openen? Of blijf je je geld nog altijd beter op een spaarrekening parkeren? Spaargids.be geeft advies. -
HLN Shop
Zit je knikkebollend aan je bureau? Deze drie gadgets geven je instant energie
Zit je vaak knikkebollend aan je bureau? Kunnen je energielevels een serieuze boost gebruiken, zeker tijdens deze korte, donkere dagen? Je bent niet alleen. HLN Shop ging op zoek naar drie hulpmiddelen die je energieker door het leven helpen... dankzij licht. -
PREMIUM
Lange wachttijden om je motorfiets te laten keuren: “De meeste zijn al volgeboekt tot eind februari”
-
-
PREMIUM
“Je hoeft je autobanden minder snel te vervangen dan je denkt”: met deze tips gaan je banden veel langer mee
De autoband van de toekomst gaat nooit meer lek en gaat een half miljoen kilometers mee. Maar voorlopig zijn banden nog de snelst slijtende onderdelen van een auto. Hoe zorg je ervoor dat je er zo lang mogelijk gebruik van kunt maken? -
PREMIUM
“Mijn vrouw vindt het een pooierbak en hij verbruikt enorm veel, maar ik denk er niet aan hem weg te doen”: Ruud is dol op zijn Pontiac Firebird
Al 36 jaar lang geniet Nederlander Ruud Waardenburg van zijn Pontiac Firebird. Een echte Amerikaanse muscle car, maar van Nederlandse bodem. Niet geïmporteerd. In die 36 jaar werd de wagen heel wat meer waard dan toen Ruud de auto kocht, maar aan verkopen denkt hij niet. “Al biedt iemand er het driedubbele voor.” -
PREMIUM
Klopt het wel dat sommige auto’s duurder zijn in aankoop, maar goedkoper achteraf? “Vraag als consument altijd een bewijs van deze claim”
Het budget van een auto is meer dan alleen maar de aankoopprijs. Het verbruik, de verzekering, het onderhoud en de restwaarde bepalen allemaal mee hoeveel een auto écht kost. Het kan daarom uiteindelijk goedkoper zijn om een duurdere auto te kopen. Maar ‘hij kost wat meer in aankoop, maar achteraf is hij goedkoper’, is ook gewoon een gemakkelijk verkoopargument. “Je neemt die uitspraak best niet zomaar aan”, waarschuwt mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
Independer
Moet een kind van vijf nog in een autozitje? En hoeveel kids mag je in één wagen vervoeren? Alle regels op een rijtje
Het is in sommige huishoudens goed voor een stevige discussie: het veilig en correct vervoeren van de kroost. Doe daar nog eens de kinderen van vrienden of familieleden bij en de verwarring is helemaal compleet. Nochtans is de wetgeving hierrond duidelijk. Er is in feite geen stof voor discussie. Independer.be doet het uit de doeken.