Tank jij soms tot na de klik? Onze expert legt uit waarom je dat beter niet doet
We komen allemaal wel eens in de verleiding om nog even iets meer brandstof in de tank te gooien. Voor een mooi rond bedrag, omdat benzine of diesel die dag net iets goedkoper is of om net iets verder te rijden. Maar is het een goed idee om je tank tot het randje te vullen? Kan het je auto beschadigen? Onze mobiliteitsspecialist Brecht Vanhaelewyn geeft advies: “Je riskeert er kosten door.”
Een benzine- of dieselpomp slaat automatisch af als je tank ongeveer vol is. Dat is het geval als de pomp goed afgesteld is en je het tankpistool goed in je vuldop hebt gestoken. Dan nog verder tanken is geen goed idee. Maar waarom precies?
Er zijn verschillende redenen waarom het weinig aangewezen is om echt tot het randje te tanken. Zo wordt beweerd dat het minder efficiënt is omdat je bij elke ‘klik’ een (klein) beetje brandstof krijgt aangerekend dat weer in de darm wordt gezogen. Ik kon dat niet nagaan. Wat wel zeker is: je riskeert brandstof op te slaan op plaatsen die daar niet voor bestemd zijn als je na die eerste ‘klik’ nog verder tankt. Je kan dan niet alleen de tank, maar ook het vulkanaal opvullen. Met meer brandstof in je auto dan eigenlijk de bedoeling was, stijgt dus het risico op kosten.
Je auto zal alarm slaan van zodra er ergens in het EVAP-systeem een gaatje ontstaat.
Gevoelig systeem
Een tank van een moderne auto maakt immers deel uit van een hermetisch afgesloten geheel. Zodra je je de vuldop dichtdoet, is het systeem helemaal dicht. Dat moet zo. Er mogen geen schadelijke benzinedampen in de lucht terecht komen. Drukverschillen worden opgevangen door een expansievat en dampen die willen ontsnappen, passeren via een koolstoffilter en komen uiteindelijk in de motor terecht, waar ze verbrand worden.
Dat hele systeem is berekend op benzineverbruik en brandstof die - zoals alle vloeistoffen - op basis van temperatuur krimpt en weer uitzet. Dat zogeheten EVAP-systeem is gevoelig. Dat moet, omdat het met uitstoot te maken heeft. Je auto zal alarm slaan van zodra er ergens in het ganse systeem een gaatje ontstaat dat amper een speldenprik groot is of als de efficiëntie van een component omlaag gaat. Belangrijker dan het oranje verklikkerlampje op je dashboard en de invloed op de prestaties - soms wil een auto dan niet meer starten - zijn de gevolgen voor je portemonnee. De herstelkost van zo’n EVAP- systeem kan stevig oplopen. Ik vond schattingen van 175 euro tot wel 1.000 euro en meer.
Conclusie?
Meer benzine of diesel in de tank gooien dan normaal, is zeker niet de enige oorzaak van problemen met de benzinetank en aanverwante systemen. Maar het risico erop stijgt wel. En omdat het eigenlijk toch niks oplevert, waarom zou je het dan nog doen?
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vergeet de minitas: XL-totebags zijn deze lente de grootste trend
Berg die minitassen voorgoed op en laat je innerlijke Mary Poppins stralen met een praktische én stijlvolle XL-tas. De big shopper maakt dit voorjaar eindelijk haar grote comeback. -
PREMIUM
Additieven in de tank van je dieselwagen om uitstoot en verbruik te verminderen: werkt dit écht?
Wil je een auto met meer vermogen, minder verbruik en een lagere uitstoot, dan kan je additieven toevoegen aan de brandstoftank. Althans, dat beloven de producenten toch. Maar kunnen die additieven ook het verschil maken nu dieselwagens massaal afgekeurd worden vanwege hun uitstoot? Wat zit er precies in en werken ze écht? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit. -
Tweakers
Welke laptops kunnen pronken met de beste batterij? “De langste accuduur van maar liefst 19 uur en 21 minuten hebben we op dit toestel gemeten”
De bedenkers van de laptop hadden destijds een helder doel: computers makkelijk overal mee naartoe nemen. In bepaalde omstandigheden wil je zo’n ding dan ook gebruiken op plaatsen waar niet meteen een stopcontact in de buurt is. En dat liefst zo lang mogelijk. Laptopexpert Jelle Stuip van technologiesite Tweakers tipt daarom, binnen drie prijsklassen, de laptops met een langgerekt batterijleven. -
-
PREMIUM
“Elektrisch rijden is voor botsauto’s op de kermis”: Leo (59) geniet met volle teugen van zijn BMW M6 met V10-motor
Hij had al een M5. Er was niets mis mee, maar toch was het niet dé droomauto van de 59-jarige Leo Visser. Ruim een jaar geleden trof hij per toeval een BMW M6 aan en die kon hij niet laten staan. “Hij heeft een V10-motor, dus ik heb al heel wat gillende mensen in de auto gehad.” -
Maak deze acht fouten tijdens het rijden op de snelweg niet
De snelweg is een van de wegen waarop relatief het minste ongelukken gebeuren. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet gemakkelijk de fout in kunt gaan. Deze dingen kun je in ieder geval beter niet doen. -
Livios
Hoogrendementsglas isoleert tot 12 keer beter dan enkel glas: hoeveel bespaar je op energie door je ramen te vervangen?
Willen we de klimaatdoelstellingen halen, zullen we allemaal in actie moeten schieten. Jij kan onder meer je steentje bijdragen door je verouderde woning energiezuinig te renoveren, denk bijvoorbeeld aan het isoleren van je dak of gevel of plaatsen van hoogrendementsglas. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar óók voor je portemonnee. Bouwsite Livios zocht uit hoeveel je kan besparen door je oude ramen te vervangen en welke premies je daarvoor kan aanvragen. -
PREMIUM
Wat met jouw diesel- of benzinewagen? Dit zal verbod op verkoop van auto’s met verbrandingsmotor concreet voor jou betekenen
Nu de Europese Unie en Duitsland een overeenkomst hebben bereikt, lijkt het zeker: vanaf 2035 komt er een verkoopverbod van auto’s met verbrandingsmotoren. Met andere woorden: er mag alleen nog elektrisch gereden worden. Maar wat betekent dat nu echt voor ons als gebruikers? Worden elektrische wagens goedkoper en kunnen we nog blijven rijden met onze huidige wagen? En is ons land en Europa wel klaar voor die ommezwaai? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft antwoord op de prangendste vragen.