Illustratiefoto.
Volledig scherm
Illustratiefoto. © Photo News

Stijgende energiekosten kunnen toekomst van elektrische auto’s in gevaar brengen, waarschuwen experts

De stijging van de elektriciteitsprijzen, de beschikbaarheid van grondstoffen en een chronisch tekort aan onderdelen hebben een aanzienlijke impact op de productie en verkoop van elektrische auto’s, waarschuwen Duitse bedrijfsleiders.

77 reacties

  • francis vanoverschelde

    4 dagen geleden
    Positief . Weg met die onzin
  • Marc Rombouts

    1 week geleden
    De beste keuze voor het ogenblik is een "Mild Hybride" , Laag verbruik, en niet afhankelijk van de hoge elektriciteitsprijzen. Ook geen gedoe met laadkabels.
  • Bart Timperman

    1 week geleden
    Elektrisch rijden heeft zeker een toekomst voor milieuvriendelijk te rijden maar m'n is er veel te vroeg mee om deze markt al op te dringen en zelfs te verplichten, zeker in deze tijden.
  • MARC VAN DEN EYNDE

    3 weken geleden
    Vrij simpel... oprijden wat je nu hebt en als het te duur wordt dumpen..dan allen massaal op het openbaar vervoer...en de economie zijn werk laten doen en je kan gerust zijn dat er snel een oplossing komt..u en ik hebben het in eigen handen, vergeet dat nooit !
  • pieter vandenberghe

    3 weken geleden
    en nu nog 10% besparen op diezelfde electriciteit... hilarisch... geen compassie; de bevolking verdient de politiekers die ze kiest.
  1. Zo kan je besparen door je rijstijl aan te passen: “Bij de tweede rit bespaarde ik al 2 euro diesel per 100 km”
    PREMIUM

    Zo kan je besparen door je rijstijl aan te passen: “Bij de tweede rit bespaarde ik al 2 euro diesel per 100 km”

    Nu het leven almaar duurder wordt, proberen heel wat mensen ook minder te rijden of de goedkoopste pomp te zoeken. Maar ook met ecodriving kan je besparen op brandstofkosten, maakt verkeersveiligheidsinstituut Vias zich sterk. En dat wilden we dus eens uitproberen. Met instructeur Jean-Noël legden we twee keer hetzelfde traject af: een keer zonder en een keer mét zijn ecodrive-aanwijzingen. En verrassend: we merken een duidelijk verschil in verbruik én in onze portemonnee.
  2. Ongevallen met speedpedelecs nemen toe, maar blijven redelijk beperkt: “8 op 10 slachtoffers zijn mannen tijdens woon-werkverkeer”

    Ongevallen met speedpede­lecs nemen toe, maar blijven redelijk beperkt: “8 op 10 slachtof­fers zijn mannen tijdens woon-werkver­keer”

    Het aantal ongevallen met speedpedelecs ligt erg laag, zo blijkt uit een analyse van het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Hoewel deze snelle elektrische fietsen hun reputatie tegen hebben, waren ze in 2021 betrokken bij amper 0,7 procent van alle ongevallen met letsel. Bij de slachtoffers blijkt de overgrote meerderheid mannen tijdens hun woon-werkverkeer te zijn.
  3. Opladen met zonnepanelen en die stroom gebruiken in de daluren: “Vanaf nu kan je jouw elektrische auto als thuisbatterij gebruiken”
    PREMIUM

    Opladen met zonnepane­len en die stroom gebruiken in de daluren: “Vanaf nu kan je jouw elektri­sche auto als thuisbatte­rij gebruiken”

    Eindelijk is de eerste laadpaal gehomologeerd waarmee een particulier zijn elektrische wagen als extra krachtige thuisbatterij kan gebruiken. Zo kan je niet alleen zonnepanelen optimaal inzetten, maar ook stroom op het werk opladen en thuis verbruiken, mits je baas dat toelaat en je over de juiste technologie beschikt. Aan Tim Briers van Watt’s Next, dat zo’n laadpalen installeert, vragen we hoe dat werkt en hoeveel het kost. “Met 5.000 Watt kan je al wel een en ander van elektriciteit voorzien, doorgaans is dat zelfs voldoende voor een gemiddeld gezin.”