Stadsautootjes van nieuw automerk Silence komen naar België: “Geen laadpaal nodig: de batterij kan je gewoon meenemen”
Straks is België weer een mobiliteitsmerk rijker: Silence. De naam verklapt al dat het om elektrische voertuigen gaat. Géén volwaardige auto’s, maar wel scooters en stadsautootjes met alvast één opvallend kenmerk: de batterij rolt er gewoon uit op wieltjes. Geen laadpaal? Geen probleem.
Steeds meer spelers
Steeds meer merken breiden hun activiteiten uit naar het gebied van de micromobiliteit. Dat zijn producten die niet bedoeld zijn om grote afstanden af te leggen, maar die bij uitstek geschikt zijn voor een stadsomgeving. Gekende automerken als Renault en Citroën hebben al mini-autootjes (respectievelijk de Twizy en de Ami) die zich in die segmenten moeien. Maar er zijn vooral veel uitdagers van buiten de traditionele auto-industrie. De jongste maanden deden onder meer Microlino (Zwitsers) en Yoyo (Chinees) hun intrede op de Belgische markt. Invoerder Astara (bekend van onder meer Hyundai, Suzuki en MG) voegt er straks nog een extra merk aan toe: het in Spanje opgerichte Silence, dat zijn producten in een fabriek bij Barcelona bouwt.
Elektrische scooters en een microcar
Die producten zijn in dit geval een paar elektrische scooters, S01 en S02, en de S04: een micro-auto. Ze zijn extra slim omdat ze allemaal gebruik maken van dezelfde accuset van 5,5 kWh. De tweewielers hebben er één en komen er zo’n 130 kilometer ver mee. De auto heeft er twee (één aan elke kant) en belooft een rijbereik van bijna 150 kilometer.
Zoals gezegd is de batterij het geheime wapen van Silence. Die zit immers verwerkt in een trolley die je uit het voertuig kan halen. Op die manier moet het mogelijk zijn om ze thuis op te laden, ook wanneer je bijvoorbeeld op een appartement woont en geen laadpaal hebt. Je neemt de trolley gewoon mee en steekt die thuis in het stopcontact. Klinkt makkelijk - al weegt zo’n batterij toch nog altijd meer dan 40 kilogram.
Met een (optionele) ‘inverter’ zal je trouwens ook stroom uit die batterij kunnen halen. Astara wil in grote stedelijke gebieden ook in batterijwisselstations voorzien. Drie Belgische steden worden daarvoor in overweging genomen, maar dat is nog toekomstmuziek. Net als een abonnementsformule overigens. Die wordt nog uitgewerkt, onder de noemer Astara Move.
Introductie op Autosalon van Brussel
Terwijl Microlino in het snel uitbreidende segment van de micro-auto kiest voor een lifestyle-profilering, wil Silence vooral praktische producten bouwen. De S04 heeft normale deuren, aardigheidjes als airco en meer dan 300 liter koffervolume. Er komen twee versies: één tot 45km/u waarvoor je geen rijbewijs nodig hebt en eentje die tot 85km/u snel is. Let wel: het zijn geen volwaardige auto’s, wat betekent dat ze niet aan dezelfde normen (op vlak van veiligheid bijvoorbeeld) moeten voldoen.
Dat de mobiliteitsector plots grote aandacht heeft voor deze vervoermiddelen, heeft veel met de stijgende prijzen te maken. Normale auto’s riskeren binnen afzienbare tijd voor veel mensen onbereikbaar te worden. Deze kleine elektrische auto’s moeten met name in een stadsomgeving de honger naar basismobiliteit kunnen stillen. Althans - dat is de hoop. Toch kan je ze niet echt goedkoop noemen. Net als de Mircolino en Yoyo mikt invoerder Astara voor de S04 op een instapprijs ‘tussen 15.000 en 20.000 euro’.
Het merk wordt gelanceerd op het Autosalon van Brussel dat vanaf 13 januari plaatsvindt op de Brusselse Heizel.
Lees ook:
GETEST. Onze autokenner reed met de Microlino: “90 per uur? Dan ligt die misschien wel op zijn dak” (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Het waterkussen: helpt het jou naar een zalige nachtrust? Of ga je beter voor een ander type kussen?
Het hoofdkussen speelt een sleutelrol bij een kwalitatieve nachtrust. Maar veel geld hoef je daar volgens Laurens Habers, kinesist en medevennoot van Praktijk Corpus in Antwerpen, niet per se aan uit te geven. HLN Shop vroeg hem hoe je dan wel het beste hoofdkussen herkent. -
Livios
Hobbykamer of extra opslagruimte maken van je zolder? Op deze vijf punten moet je letten
Kan je wel wat meer ruimte gebruiken in huis? Vooraleer je denkt aan het toevoegen van een extra volume, kijk je best eerst eens naar je zolder. De ruimte onder het dak wordt vaak onderbenut, terwijl ze interessante mogelijkheden kan bieden. Maar vooraleer je je zolder omvormt tot een woonruimte, moet je jezelf eerst enkele belangrijke vragen stellen. Bouwsite Livios lijst ze voor je op. -
PREMIUM
“In Italië zijn ze verslingerd aan deze kleine allesdoener”: onze autokenner test budgetauto’s
Er is niet alleen de inflatie. Ook de lange wachttijden zorgen ervoor dat auto’s almaar duurder worden. Pakweg drie jaar geleden kon je nog kiezen uit meer dan een handvol modellen van minder dan 10.000 euro. Nu vind je geen enkele auto meer onder die prijs. Het betekent niet dat er geen goedkope auto’s meer zijn. In deze eerste aflevering test onze autokenner Joost Bolle de Fiat Panda, een kleine stadsmus voor alleenwoners of jonge koppels met een prijs vanaf 12.560 euro. “Hij bestaat al tien jaar, maar dat frivole design houdt hem fris.” -
-
Deze supersportwagen heeft meer dan één miljoen kilometer op de teller
De 911 Turbo was twintig jaar geleden een van de snelste Porsches die je kon kopen. Met zijn 420 pk en topsnelheid van 305 kilometer per uur was de auto niet alleen bloedsnel, maar ook nog eens super betrouwbaar. Dat blijkt ook uit het verhaal van de Amerikaan Tom Thalmann. -
PREMIUMKnokke-Heist
Zo exclusief wordt Zoute Grand Prix Club in Knokke: “Vrije toegang voor het publiek zal er niet zijn. Enkel op uitnodiging kom je binnen”
De voorbereidingen voor de Zoute Grand Prix 2023 draaien nú al op volle toeren, maar dat betekent niet dat de broers Bourgoo voor de rest stilzitten. Tegen de zomer moet de Zoute Grand Prix Club de deuren openen langs de Sluisstraat in Knokke. Een exclusieve privéclub voor de partners van de Zoute Grand Prix. Het doel? Dé referentie worden voor automerken wereldwijd. “Als merken hun nieuwste model willen voorstellen, moet dat het hele jaar door in Knokke-Heist kunnen”, zegt Filip Bourgoo, die de ambitieuze plannen uit de doeken doet. -
TV
STREAMINGTIPS. Fan van ‘The Last of Us’? Met deze zes titels bent u klaar voor de grote zombie-apocalyps
Het tv-jaar heeft z’n schrikwekkende start niet gemist dankzij de populaire tv-adaptatie van ‘The Last of Us’ op Streamz. De HBO-reeks met Pedro Pascal in de hoofdrol schetst een geloofwaardig beeld van hoe schimmels in combinatie met de opwarming van de aarde de mensheid kunnen infecteren en zo een zombie-pandemie kunnen inluiden. De reeks doet de honger naar meer realistische zombiefilms en -reeksen met een apocalyptisch kantje alleen maar toenemen. En met deze zes alternatieven is die week wachten op een nieuwe aflevering van ‘The Last of Us’ zo om(bie). -
PREMIUM
De nieuwe Mini komt eraan: stoer, simpeler en strakker interieur, en veel meer hightech met groot en rond OLED-scherm
Mini introduceert over anderhalf jaar zijn eerste kleine, elektrische SUV. Het conceptmodel Aceman verraadt al in grote lijnen hoe die eruit zal zien. Wat blijkt? Mini-rijders staat veel nieuws te wachten: “Dit is de eerste van een compleet nieuwe generatie Mini’s.”