Rij jij ook nog met je handen op tien voor twee? Je stuur anders vasthouden kan je leven redden
Rij jij al langer dan twintig jaar met de auto? Dan is de kans groot dat je hebt geleerd om je handen bovenaan het stuur te plaatsen, op tien voor twee. Maar volgens verschillende internationale studies kan die houding levensgevaarlijk zijn. Hoe komt dat? En wat is dan wel de juiste positie? Wij zochten het uit.
Je rij-instructeur heeft je er misschien wel tientallen keren aan herinnerd: je handen moeten, net zoals een klok, op tien voor twee staan. “Alleen zo kan je veilig en snel reageren op verkeerssituaties”, klonk het. Sinds een tiental jaar verwijzen de meeste auto-experten die theorie echter naar de vuilnisbak.
“Dat heeft alles te maken met de opkomst van de stuurairbag”, zegt Jense Hooghiemstra, instructeur bij Slipway. “De airbag is een systeem dat is ontworpen om de fysieke schade bij een zwaar ongeval te beperken. Concreet gaat het om een grote zak, die zich met een enorme snelheid zal opblazen vanuit je stuur. Zo beschermt die je hoofd tegen een zware klap. Het probleem is echter dat die airbag bij een botsing schuin uit je stuur zal ontploffen. Als je je handen dan bovenaan het stuur hebt geplaatst, kan dat ervoor zorgen dat je handen of armen naar achter worden gekatapulteerd. En dat kan tot zware verwondingen leiden.”
Iets wat de Amerikaanse verkeersinstantie NHTSA bevestigt. “Door een onjuiste plaatsing van de handen kunnen er ernstige letsels optreden.” Denk aan gekneusde ledematen, vingers die geamputeerd worden of stukken huid die worden afgescheurd. Daarnaast kan je hand door de enorme explosie ook tegen je hoofd smakken. Dat kan leiden tot zware hersenschuddingen of gebroken neusbeentjes.
Wat is de juiste houding?
Om ernstige verwondingen te voorkomen, raden specialisten overal ter wereld aan om je handen op kwart voor drie aan het stuur te plaatsen. Zet je handen dus aan de uiterste zijkanten van het stuur. Zo verminder je de kans op fysieke letsels door de airbag. “Bovendien zal je soepeler kunnen sturen, en is je zithouding zo ook automatisch beter”, zegt instructeur Jense. “Het is niet voor niets dat fabrikanten de richtingaanwijzers en hendels voor ruitenwissers op die hoogte plaatsen. Dat is allemaal bedoeld om het je als bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zo kan je besparen door je rijstijl aan te passen: “Bij de tweede rit bespaarde ik al 2 euro diesel per 100 km”
Nu het leven almaar duurder wordt, proberen heel wat mensen ook minder te rijden of de goedkoopste pomp te zoeken. Maar ook met ecodriving kan je besparen op brandstofkosten, maakt verkeersveiligheidsinstituut Vias zich sterk. En dat wilden we dus eens uitproberen. Met instructeur Jean-Noël legden we twee keer hetzelfde traject af: een keer zonder en een keer mét zijn ecodrive-aanwijzingen. En verrassend: we merken een duidelijk verschil in verbruik én in onze portemonnee. -
Video
Zet eens een bloemetje op je dashboard: Audi lanceert ‘Car Plant’
Sneller en goedkoper geraak je niet aan een groene wagen: gewoon een plantje op het dashboard. Het lijkt een te vroege 1 april-grap, maar Audi stuurde er een persbericht voor uit: het Duitse automerk ontwikkelde samen met het befaamde bloemenhuis Daniel Ost een ‘Car Plant’. -
PREMIUM
“Voor een leasing die een particulier 121 euro per maand zou kosten, betaalt een werknemer netto niet eens 60 euro”: dit moet je weten over fietsleasing
Steeds meer Vlamingen vinden hun weg naar de fiets, en die is steeds vaker elektrisch. Bovendien wordt die fiets ook alsmaar vaker geleased in plaats van aangekocht. Maar wat houdt zo’n fietsleasing eigenlijk in? En is het altijd interessant? “In een perfecte situatie wordt je fiets meer dan de helft goedkoper”, analyseert onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
-
Van 116 tot 4.000 euro: zoveel riskeer je te betalen als je door rood of oranje rijdt
Als een verkeerslicht op rood staat, moet je stoppen. Dat is een verkeersregel die jong en oud kent. Maar wat als je toch per ongeluk met je auto door het rood rijdt? Welke boetes riskeer je dan? En gaat de flitspaal ook al af als het licht nog oranje is? Wij vroegen het aan verkeersinstituut VIAS. -
PREMIUM
Michel (47) heeft een Toyota Celica uit 1993, maar kan er de weg niet mee op: “Pas vanaf 2026 kan ik genieten van de oldtimerregeling”
Toen Michel Meeusen inmiddels 23 jaar geleden via-via hoorde dat er een speciale Toyota Celica uit 1993 te koop stond, aarzelde hij geen seconde. Hij had al wel dertig Toyota’s gehad, maar deze kon hij niet aan zich laten voorbijgaan. De auto was niet goedkoop, maar het is toch een goede investering gebleken. “Dit is één van zo’n 5.000 exemplaren uit een programma voor het wereldrallykampioenschap (WRC).” -
Vergeet de minitas: XL-totebags zijn deze lente de grootste trend
Berg die minitassen voorgoed op en laat je innerlijke Mary Poppins stralen met een praktische én stijlvolle XL-tas. De big shopper maakt dit voorjaar eindelijk haar grote comeback. -
Spaargids.be
Stijgende rentes en vrijgesteld van roerende voorheffing: alles wat je moet weten over de tak 21-spaarverzekering
Sinds eind vorig jaar neemt de appetijt voor tak 21-spaarverzekeringen met een gewaarborgde basisrente opnieuw toe, zo meldt de verzekeringsfederatie Assuralia. De stijgende rentevoeten op de financiële markten en een gunstige fiscale behandeling zijn daar niet vreemd aan. Wat houden die spaarverzekeringen precies in? En wat zijn de voor- en nadelen? Spaargids.be licht toe.