Rem niet op de motor en haal je voet van je koppeling: 20 eenvoudige inzichten waardoor je auto langer meegaat
Iedereen wil graag zo lang mogelijk genieten van zijn auto, zonder veel geld uit te geven aan onderhoud. Maar helaas lukt dat niet altijd. Deze twintig regels helpen je alvast op de goede weg. Wie ze minutieus volgt én een beetje geluk heeft, kan tot tientallen jaren extra genot hebben van z’n wagen.
1. Kies je weg zorgvuldig
Het lijkt misschien wat vergezocht, maar dat is het niet. Als je elke dag een heel slecht begaanbare weg gebruikt, kan dat funest zijn voor je onderstel. Het gevolg? Versleten schokdempers, kromme velgen en beschadigde banden. Even omrijden over die weg zonder drempels kan de levensduur van je schokdempers met wel duizenden kilometers verlengen.
2. Gebruik je rem om te remmen
Dat klinkt logisch, maar veel automobilisten remmen af ‘op de motor’. Dat zorgt voor extra belasting van de lagers, waardoor de levensduur van de componenten van je versnellingsbak wordt verkort. Dus als je moet vertragen, gebruik dan niet de motorrem, maar de voetrem om snelheid kwijt te raken.
3. Laat je airconditioning aan
Je hebt waarschijnlijk veel vrienden die weigeren hun airco in te schakelen, omdat dit ‘het brandstofverbruik verhoogt’. Moderne airconditioningsystemen zijn echter zeer efficiënt en door ze bijvoorbeeld tijdens de winter uit te schakelen, veroorzaak je enorme schade aan de afdichtingen en andere componenten. Dus als je de airco uiteindelijk gebruikt, zal het systeem waarschijnlijk lekken of een belangrijk onderdeel zal kapot zijn. Dat kost je uiteindelijk meer dan wat je hebt bespaard op brandstof.
4. Koppeling-management
Als je een handgeschakelde versnellingsbak hebt en je voet op het koppelingspedaal laat rusten, zal de koppeling gedeeltelijk worden ingeschakeld, waardoor hij sneller slijt. Rijd dus niet met je voet op de koppeling. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen dat toch doen.
5. Gebruik je garage
Veel mensen hebben een garage, maar gebruiken die niet om hun auto te parkeren. Ze zetten de grasmaaier erin en andere spullen. Door je auto te stallen, voorkom je echter dat die roest, dat de zon het interieur verbleekt en dat de binnenkant op zonnige dagen erg heet wordt - iets wat het dashboard en interieur niet ten goede komt. Een carport is beter dan een onverwarmde garage, want onder de carport drogen auto's sneller en krijgt roest dus minder kans.
6. Geef gas, maar met mate
Vandaag de dag moeten alle dieselmotoren uitgerust zijn met een roetfilter. Om te voorkomen dat die filter verstopt raakt, moet je regelmatig een beetje toeren draaien om hem ‘schoon te branden’. Ook benzinemotoren zijn erbij gebaat als je af en toe rijdt met hogere toerentallen, aangezien dat voorkomt dat er allerlei residuen worden afgezet op delen van de motor.
7. Koude start? Liever niet
Een motor heeft het in de eerste vijf minuten nadat hij wordt gestart het zwaarst. Koud heeft hij weinig smering, doordat die onderin het blok zit en dik is. De slijtage is bij een koude motor dus het zwaarst en dat geldt niet alleen tijdens de winter. Voor de motor warm is, wordt aanbevolen om te schakelen bij 2.500 toeren bij een benzinemotor en 2.000 bij een diesel. Beter nog: pak als het even kan voor korte afstanden de fiets.
8. Tank op tijd
Als je een van die mensen bent die regelmatig hun brandstoftank leegrijden, loop je het risico dat je het brandstofsysteem beschadigt. Dat komt omdat sediment zich meestal op de bodem van de tank verzamelt. Als de motor op brandstof van de bodem van de tank loopt, is het waarschijnlijk dat de pomp, de filter en mogelijk zelfs de injectoren verstopt raken, wat tot hoge rekeningen kan leiden.
9. Start je motor in neutraal
Wanneer je de auto start, doe dat dan niet in een versnelling en met ingetrapte koppeling. Dat zorgt namelijk voor extra belasting van de startmotor. Het lijkt misschien een futiliteit, maar over meerdere jaren en duizenden startprocedures kan dat meer verschil maken dan je denkt.
10. Houd je lak schoon
Sommige auto’s hebben kunststof of aluminium panelen, maar de meeste hebben nog steeds een stalen carrosserie. Roest heeft meer vat op vieze auto’s dan op schone, dus was je bolide regelmatig en zet de lak af en toe in de was. Ook handig: kies in de carwash voor een hot wax-behandeling. Dat spul komt op plekken waar je met de hand niet bij kan.
11. Wees alert op steenslag
Een stukje lak dat eraf is door steenslag lijkt niet ernstig, maar doordat de roest hier ongehinderd zijn gang kan gaan, zit je binnen enkele jaren met een rottend gat. Dus wees er snel bij en stip de beschadigde plekken aan met een lakstift.
12. Kies voor roestpreventie
Als je je onderstel en holle ruimtes professioneel laat behandelen tegen roestvorming, gaan deze jaren langer mee. Een voorbeeld van werkzame roestpreventie zijn merken als Dinitrol of andere waxsoorten.
13. Gebruik synthetische olie
Als er één ding is dat de levensduur van je versnellingsbak, motor en differentieel helpt te verlengen, is het wel schone olie. Minerale oliën verouderen veel sneller dan synthetische alternatieven. Wees echter voorzichtig als je een klassieker hebt; synthetische oliën kunnen te dun zijn voor oudere componenten.
14. Bescherm je kunststof
Kunststoffen als rubberen strips, afdekkappen en cabrioletdaken moeten worden beschermd tegen uv-straling en uitdroging. In de handel zijn daarvoor speciale middelen te koop die dienen als smeermiddel en beschermmiddel. Om de paar maanden een beetje ervan aanbrengen kan de levensduur van de afdichtingen van je auto aanzienlijk helpen verlengen.
15. Let op de uitlijning van je banden
Zelfs als slechts een klein deel van je banden versleten is, wordt de gehele band afgekeurd. Let er dus op dat je banden goed zijn uitgelijnd. Soms zit de oorzaak in versleten rubbers of spoorstangen. Vervangen is vaak relatief goedkoop en het voorkomt ongelijke bandenslijtage.
16. Smeren kun je leren
Sloten, scharnieren en verbindingen drogen in de loop van de tijd uit en beginnen dan te slijten. Het aanbrengen van een beetje drie-in-één smeermiddel kan van tijd tot tijd een groot verschil maken voor hoe snel dat gebeurt.
17. Check je bandenspanning
Dit is nog steeds een punt dat door de meeste mensen over het hoofd wordt gezien. Als je banden slechts een paar millibar minder lucht hebben dan voorgeschreven, slijten ze sneller en moet je motor harder werken. Dat betekent ook dat je brandstofrekeningen iets hoger zullen zijn. Dus controleer je bandenspanning om de paar weken. Pomp ze niet té hard op, want dan slijten ze in het midden harder.
18. Let op terugroepacties
Autofabrikanten moeten hun auto’s regelmatig terughalen vanwege een ontwerp- of productieprobleem. Je kunt via je dealer checken of jouw auto daarmee te maken heeft. Als je de verbeteringen niet laat doorvoeren, kan een kleine fout leiden tot een groot probleem. De terugroepacties zijn gratis, dus maak hier zeker gebruik van.
19. Voorzichtig met chemicaliën
Lichtmetalenwielreinigers kunnen zuur zijn, wat betekent dat de lak op je wielen wordt vernietigd en het metaal vervolgens corrodeert. Als je een vaste klant bent op goedkope sites voor carwashmiddelen, wees dan voorzichtig. De spuitbussen kunnen sterke chemicaliën bevatten om het reinigingsproces te versnellen - met als mogelijke bijwerking dat je nieuwe velgen zeer snel vermoeid en dof ogen.
20. Controleren voorkomt repareren
En dan zijn er nog de gebruikelijke tips: controleer je olie en koelvloeistof regelmatig, let op je motortemperatuur en andere lampjes op je dashboard en volg de voorgeschreven service-intervallen. Controleer ook regelmatig je luchtfilter, koelslangen en brandstofleidingen. Ook de waterpomp en eventuele v-snaren of kettingen rondom de motor verdienen aandacht.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
572 euro om de olie van je wagen te verversen: hoe weet je of je garagist te veel aanrekent? Dit zijn je rechten
De garage vragen om even de olie te verversen en dan een rekening van 572 euro opgediend krijgen: kan dat zomaar? Woordvoerder Mich Vergauwen zocht bij de experts van mobiliteitsorganisatie VAB naar een antwoord op de prangendste vragen van autobezitters. “Je kan de garage in gebreke stellen.” -
Livios
Hoogrendementsglas isoleert tot 12 keer beter dan enkel glas: hoeveel bespaar je op energie door je ramen te vervangen?
Willen we de klimaatdoelstellingen halen, zullen we allemaal in actie moeten schieten. Jij kan onder meer je steentje bijdragen door je verouderde woning energiezuinig te renoveren, denk bijvoorbeeld aan het isoleren van je dak of gevel of plaatsen van hoogrendementsglas. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar óók voor je portemonnee. Bouwsite Livios zocht uit hoeveel je kan besparen door je oude ramen te vervangen en welke premies je daarvoor kan aanvragen. -
PREMIUM162
Als elektrisch rijden een nachtmerrie wordt: “Met mijn Tesla rijden kost geld, maar niet rijden ook”
Alsmaar meer mensen kiezen voor een elektrische auto, en toch willen sommigen er nu al van af. De groene droom die ze voor ogen hadden, werd - in hun woorden - een nachtmerrie. “Ik had zoveel stress dat de dokter me een medicijn moest voorschrijven”, getuigen ze bij ons. Ook Jurgen (47) uit Sint-Martens-Latem wil nu al van zijn Tesla af en legt uit waar het voor hem foutloopt. -
-
PREMIUM
“Deze ruitenreiniger kan je wagen beschadigen”: zo was je je auto wél volgens de regels van de kunst
Bij de grote voorjaarsschoonmaak mag de auto natuurlijk niet worden overgeslagen. Hoe pak je een goede was- en waxbeurt aan? Professionals geven de beste tips om je trouwe vierwieler weer helemaal lentefris te maken. -
Gouden Formule 19
Tweestrijd bij Red Bull? Of toch die gouwe ouwe Alonso? Bewijs dat jij dé racekenner bent en registreer je team nu voor de Gouden Formule 1
De eerste twee GP’s van het nieuwe F1-seizoen zitten er intussen al even op. En zo ook de eerste speeldag van de Gouden Formule 1. Betekent dit dat jij te laat bent om jouw droomteam nog in te schrijven? Neen hoor, helemaal niet: ga aan de slag voor de volgende GP in Australië (en de rest van het seizoen) en scoor nog steeds prachtige prijzen. -
Jobat
De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht. -
PREMIUM
Michel (47) heeft een Toyota Celica uit 1993, maar kan er de weg niet mee op: “Pas vanaf 2026 kan ik genieten van de oldtimerregeling”
Toen Michel Meeusen inmiddels 23 jaar geleden via-via hoorde dat er een speciale Toyota Celica uit 1993 te koop stond, aarzelde hij geen seconde. Hij had al wel dertig Toyota’s gehad, maar deze kon hij niet aan zich laten voorbijgaan. De auto was niet goedkoop, maar het is toch een goede investering gebleken. “Dit is één van zo’n 5.000 exemplaren uit een programma voor het wereldrallykampioenschap (WRC).”