De liefde van de Europese bestuurders voor de Volkswagen Golf lijkt bekoeld te zijn.
Volledig scherm
De liefde van de Europese bestuurders voor de Volkswagen Golf lijkt bekoeld te zijn. © Shutterstock / Grzegorz Czapski

Opvallende verschuivingen op de automarkt: VW Golf is na 14 jaar op kop niet langer Europa’s populairste auto

In Europa werden vorig jaar in totaal 11,31 miljoen nieuwe auto’s aan de man gebracht. Dat is het laagste aantal in tijden. En ook traditionele zekerheden op de automarkt lijken stilaan af te brokkelen. Zo was de Volkswagen Golf jarenlang de meest geliefde auto op het continent, maar die is nu, na veertien jaar, van zijn troon gestoten.

  1. Ex-veldritkampioen bespreekt veel voorkomende fietsproblemen én oplossingen: “Zet je zadel goed en neem een busje schuim mee”
    PREMIUM

    Ex-veldritkam­pi­oen bespreekt veel voorkomen­de fietspro­ble­men én oplossin­gen: “Zet je zadel goed en neem een busje schuim mee”

    Nu de temperaturen eindelijk stijgen, is een ontspannende fietstocht een geweldige manier om je zaterdag- of zondagmiddag sportief in te vullen. Maar wat als je stalen ros het onderweg begeeft? We klopten aan bij niemand minder dan Klaas Vantornout. De ex-veldritkampioen leert je de kneepjes van het vak: bekijk hier hoe je snel een band vervangt of je ketting er weer op legt zonder je handen al te vuil te maken.
  2. Getest in primeur: BMW iX5 Hydrogen. “Waterstof maakt komaf met dé achilleshiel van elektrisch rijden”
    PREMIUM

    Getest in primeur: BMW iX5 Hydrogen. “Waterstof maakt komaf met dé achilles­hiel van elektrisch rijden”

    Onlangs kon je hier alles lezen over waterstof als brandstof voor de auto. Nu mocht onze autospecialist Joost Bolle ook daadwerkelijk met zo’n ‘H2-auto’ rijden. Hij gaat na waarom we (al dan niet) moeten hopen dat meer merken deze technologie gaan gebruiken. “Als je een waterstofauto wil beoordelen, dan moet je hem vergelijken met een elektrische auto. En niet met benzine- of dieselwagens.”