Opvallende verschuivingen op de automarkt: VW Golf is na 14 jaar op kop niet langer Europa’s populairste auto
In Europa werden vorig jaar in totaal 11,31 miljoen nieuwe auto’s aan de man gebracht. Dat is het laagste aantal in tijden. En ook traditionele zekerheden op de automarkt lijken stilaan af te brokkelen. Zo was de Volkswagen Golf jarenlang de meest geliefde auto op het continent, maar die is nu, na veertien jaar, van zijn troon gestoten.
De autosector lijkt maar niet te herstellen van de gevolgen van een veelvoud aan uitdagingen. Van de coronapandemie over productie- en leverproblemen tot de onmiskenbare invloed van een Europees beleid. Factoren die de prijs van nieuwe auto’s pijlsnel de hoogte in stuwen. In 2022 werd er nog eens een half miljoen (of 4,1%) minder geregistreerd dan in 2021. Ter vergelijking: in 2019 waren het er nog 15,84 miljoen.
Andere publiekslieveling
Ons oude continent heeft al ruim een decennium een liefdesrelatie met de Volkswagen Golf. Die traditionele vijfdeurs was volgens de cijfers van analysebureau Jato Dynamics maar liefst veertien jaar op rij Europa’s lieveling. Nu niet meer. Het model gaf 14 procent prijs en eindigt uiteindelijk slechts op de vijfde stek. De nieuwe koning is de Peugeot 208, die nipt prijskraker Dacia Sandero voorblijft. Ook nog in de top 5: de Volkswagen T-Roc die weliswaar een beetje volume (-3%) prijsgeeft en de ogenschijnlijk eeuwige -want echt een oudje- Fiat 500 die 3 procent winst boekte.
In de modellenlijst ook nog twee opmerkelijke stijgers: de elektrische Tesla Model Y (+417 procent voor in het totaal 138.128 stuks) en de Toyota Yaris Cross (+402 procent voor 136.986 exemplaren). Ook op te merken: de elektrische auto zet zijn gestage opmars dan wel voort, maar in de top 10 staat nog steeds geen enkel zuiver elektrisch model.
De Chinezen laten zich zien
Winnaars en verliezers zijn er ook bij de automerken. Volkswagen blijft met net geen 1,2 miljoen auto’s wel de grootste, maar ze gaven ook 6 procent prijs. Geen feestje in Wolfsburg, wellicht. Wel in Zaventem op de Europese hoofdzetel van Toyota. De Japanners leverden vorig jaar ruim 766.000 auto’s. Dat is plus 8 procent in een dalende markt.
Opmerkelijke verliezers zijn Renault (-14%) en zo ongeveer alle merken van de Stellentis-groep: Peugeot en Fiat gaan elk 15 procent achteruit, Citroën en Opel geven respectievelijk 16 en 12 procent prijs. Alleen Alfa Romeo wint. Het doet het een kwart beter dan vorig jaar, maar het speelt met veel lagere volumes.
Naast de soms wisselende resultaten van veeleer traditionele automerken staat de opmars van relatieve nieuwkomers met Chinees paspoort. Het Engels klinkende MG boekt 118 procent winst en lonkt nu met bijna 114.000 auto’s al naar een plaats in de top 20. Het is al bijna dubbel zo groot dan Honda. Polestar boekte 68 procent winst (ruim 32.000 auto’s) en Lynk & Co, dat zwaar inzet op een abonnementsformule, gaat 214 procent in de plus (ruim 26.000 auto’s).
Tip: Je nieuw auto moet je natuurlijk ook verzekeren. De vergelijker van Independer.be geeft je de mogelijkheid om verschillende verzekeraars naast elkaar te leggen, in je zoektocht naar de formule die het best bij je past.
KIJK. Laatste dag van het honderdste autosalon
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tweakers
Een topsmartphone voor amper 175 euro: onze techexpert toont waar je kwaliteit krijgt voor een beperkt budget
Niet iedereen wil of kan zomaar 1.000 euro of meer ophoesten voor een nieuwe smartphone. Donovan Kerssenberg, expert in het segment smartphones bij technologiesite Tweakers, tipt zijn drie absolute aanraders van het moment voor een kleiner budget: minder dan 250 euro, 250 à 500 euro en meer dan 500 euro. -
PREMIUM151
Als elektrisch rijden een nachtmerrie wordt: “Met mijn Tesla rijden kost geld, maar niet rijden ook”
Alsmaar meer mensen kiezen voor een elektrische auto, en toch willen sommigen er nu al van af. De groene droom die ze voor ogen hadden, werd - in hun woorden - een nachtmerrie. “Ik had zoveel stress dat de dokter me een medicijn moest voorschrijven”, getuigen ze bij ons. Ook Jurgen (47) uit Sint-Martens-Latem wil nu al van zijn Tesla af en legt uit waar het voor hem foutloopt. -
Gouden Formule 17
Tweestrijd bij Red Bull? Of toch die gouwe ouwe Alonso? Bewijs dat jij dé racekenner bent en registreer je team nu voor de Gouden Formule 1
De eerste twee GP’s van het nieuwe F1-seizoen zitten er intussen al even op. En zo ook de eerste speeldag van de Gouden Formule 1. Betekent dit dat jij te laat bent om jouw droomteam nog in te schrijven? Neen hoor, helemaal niet: ga aan de slag voor de volgende GP in Australië (en de rest van het seizoen) en scoor nog steeds prachtige prijzen. -
-
Spaargids.be
Klant bij AXA Bank of Crelan? Dit verandert er voor jou als gevolg van de fusie
Eind 2021 was er groot nieuws in de bankensector: Crelan nam AXA Bank Belgium over. De Groep Crelan verdubbelde zo in omvang. Tot nu toe bleven beide merken naast elkaar bestaan. Alleen: hoelang blijft alles nog bij het oude voor jou als klant? Zijn er nu al veranderingen? En welke staan er op til? Spaargids.be geeft een stand van zaken én blikt vooruit. -
PREMIUM
Ex-veldritkampioen bespreekt veel voorkomende fietsproblemen én oplossingen: “Zet je zadel goed en neem een busje schuim mee”
Nu de temperaturen eindelijk stijgen, is een ontspannende fietstocht een geweldige manier om je zaterdag- of zondagmiddag sportief in te vullen. Maar wat als je stalen ros het onderweg begeeft? We klopten aan bij niemand minder dan Klaas Vantornout. De ex-veldritkampioen leert je de kneepjes van het vak: bekijk hier hoe je snel een band vervangt of je ketting er weer op legt zonder je handen al te vuil te maken. -
PREMIUM
Getest in primeur: BMW iX5 Hydrogen. “Waterstof maakt komaf met dé achilleshiel van elektrisch rijden”
Onlangs kon je hier alles lezen over waterstof als brandstof voor de auto. Nu mocht onze autospecialist Joost Bolle ook daadwerkelijk met zo’n ‘H2-auto’ rijden. Hij gaat na waarom we (al dan niet) moeten hopen dat meer merken deze technologie gaan gebruiken. “Als je een waterstofauto wil beoordelen, dan moet je hem vergelijken met een elektrische auto. En niet met benzine- of dieselwagens.” -
Experts over zelfrijdende auto’s: “Zonnestorm zou grootste file aller tijden kunnen veroorzaken”
De autonome auto’s van morgen worden geprogrammeerd om te kunnen omgaan met barre winterse omstandigheden, onoplettende voetgangers en zelfs vogelpoep, maar het grootste gevaar kan een zonnestorm zijn. Het is immers goed mogelijk dat die de gps-communicatie uitschakelt en wegen verandert in gigantische parkeerterreinen.