Arno Jaspers testte de Cake Ösa+.
Volledig scherm
PREMIUM
Arno Jaspers testte de Cake Ösa+. © James De Ridder/rv

Onze motorexpert testte de Zweedse Cake Ösa+: “Als ik het prijskaartje bekijk, zijn we helemaal van het padje af”

GetestCake is een jong Zweeds merk dat inzet op lichte elektrische motoren. Hun eerste motor, de Kalk, won enkele designprijzen en onlangs toonde het merk ook de Bukk. Dit is een erg sportieve crossmotor die misschien een einde brengt aan de problemen die crosscircuits hebben met geluidsoverlast. ‘Licht, stil en proper’ is het motto van het merk, waar onze motorexpert Arno Jaspers na een testrit met de Cake Ösa+ graag nog wat aan toevoegt; ‘Peperduur en totaal van de pot gerukt.”

  1. 11 prachtige conceptbikes die nooit op de markt zijn gekomen: “De beloftes worden vaak niet waargemaakt”

    11 prachtige conceptbi­kes die nooit op de markt zijn gekomen: “De beloftes worden vaak niet waarge­maakt”

    In september onthullen de motormerken vaak hun eerste nieuwigheden voor het komende jaar. Het gaat dan puur om nieuwe kleurtjes of kleine facelifts, terwijl het grote nieuws bewaard blijft voor het salon van Milaan in november. Maar regelmatig blijkt dat sommige merken ook beloftes doen die ze niet kunnen waarmaken. Onze motorexpert Arno Jaspers toont de mooiste concepten die nooit de productie haalden.
  2. Elektronische rijhulpjes op motorfietsen: “Fabrikanten doen àlles om hun motorfietsen als ‘veiliger’ aan te prijzen. Uiteraard zit er ook een hoop onzin bij”
    PREMIUM

    Elektroni­sche rijhulpjes op motorfiet­sen: “Fabrikan­ten doen àlles om hun motorfiet­sen als ‘veiliger’ aan te prijzen. Uiteraard zit er ook een hoop onzin bij”

    Je kan vandaag de dag geen motorfiets meer kopen zonder elektronische hulpmiddeltjes. Sinds de introductie van de Euro5-norm werd ABS zelfs verplicht op 125cc-motoren en da’s nog niets in vergelijking met de geavanceerde snufjes die we zien op de duurste vlaggenschepen van de motormerken. Onze motorexpert Arno Jaspers overloopt de zin en onzin van de belangrijkste elektronica. “Op privéterrein zijn er al 100 procent zelfrijdende motorfietsen. Maar of dat nu echt zoveel veiliger is…?”