Onze motorexpert bespreekt de plus- en minpunten van de Triumph Tiger 1200: “De Britten doen weer mee in de topklasse”
EXCLUSIEF GETESTDe Tiger 1200 is Triumph’s nieuwe topmodel in het Adventure segment. Deze populaire klasse wordt al jarenlang gedomineerd door de BMW R 1250 GS, dus de Britten hadden een duidelijk doel voor ogen. Meer pk’s, minder gewicht, een completere uitrusting én een voordeliger prijskaartje. Maar vertalen die betere specificaties op papier zich ook in betere prestaties op asfalt of op grindwegen? Onze motorexpert Arno Jaspers trok naar Portugal voor een primeurtest met de krachtigste Tiger.
Wat zijn de pluspunten?
De noemer Tiger 1200 gaat al eventjes mee, maar eigenlijk is het 2022-model een complete revolutie. Geen enkel onderdeel bleef hetzelfde en dat voel je meteen. Het motorkarakter werd totaal anders, met veel meer focus op koppel in het middengebied en ook het stuurkarakter was nog nooit zo licht. Da’s trouwens ongeacht of je voor de weggerichte GT-variant, dan wel voor de Rally Pro gaat. Die laatste heeft een langere vering en spaakwielen (met een groot 21”-voorwiel) voor offroadgebruik. Dat ziet er heel cool uit, maar heeft slechts een beperkte meerwaarde in de lage landen. Van beide varianten is ook een ‘Explorer’ versie beschikbaar met 30liter-benzinetank waardoor je actieradius vergroot tot meer dan 600 kilometer. Qua uitrusting noteren we nog een plusje voor het grote, overzichtelijke TFT-kleurenscherm met daarin verstopt alle veiligheidssnufjes die je verwacht van een motor in deze klasse. Ook de stuurknoppen met ingewerkte verlichting zijn een leuke meerwaarde die bovendien erg intuïtief werken.
De grootste troeven?
De Triumph Tiger 1200 werd maar liefst 30 kilo lichter dan zijn voorganger en is nu vele kilo’s lichter dan concurrerende modellen in de Adventure topklasse. Da’s niet alleen leuk aan de cafétoog, want je voelt het van zodra je de eerste bocht insteekt. Deze machine stuurt ontzettend vlot en laat zich ook erg gemakkelijk temmen op moeilijke offroad-secties. Verwacht hier geen bulkige tractor, maar eerder een overpowered rally-beest. Want met 150 pk en 130 Nm koppel blijft dit uiteraard een motor die om een ervaren hand vraagt. En dat terwijl je wel beschikt over een onderhoudsvriendelijke cardan-aandrijving. Triumph pronkt op de topmodellen ook graag met een radar die voertuigen in je blinde hoek opmerkt, al lijkt de meerwaarde hiervan me redelijk beperkt.
Waar laat hij het afweten?
De Tiger is een topklasse allroad die je niet op dooddoeners kan betrappen. OK, het is eventjes wennen aan de hoge snoet met de doorlopende LED-koplamp. En ook de dashboardmenu’s vergen enige gewenning vooraleer je vlot door de menu’s scrollt. Maar de grootste aanpassing zit hem misschien nog in het prijskaartje dat gevoelig de hoogte in ging. Met een vanafprijs van 18.400 tot 22.400 euro voor de GT-modellen en 21.900 tot 23.500 euro voor de Rally-modellen betaal je een flinke prijs die de motor neus aan neus zet met de concurrenten uit Duitsland en Oostenrijk. En dan wordt het dus puur de vraag of je valt voor het karakter van een triple, v-twin of de überpopulaire boxertwin.
Welk Type rijder kiest voor de Tiger 1200?
Hoe zeer Triumph zelf ook de directe vergelijking met BMW wil aangaan, is de Tiger 1200 bovenal een motor die je kiest omdat het net géén GS is. Deze Triumph is een klasbak in zijn eigen recht die een breed publiek zal bekoren met zijn dikke driecilinder, lichtvoetige stuurkarakter en heerlijke rijcomfort. Reizen, pendelen, of gewoon een zondags plezierritje met z’n twee? Het kan allemaal, met een prachtige triple-soundtrack er bovenop.
Kenmerken
• Driecilinder
• 1.160 cc
• Max. vermogen: 150 pk
• Max. koppel: 130 Nm
• Zesversnellingsbak met (optioneel) up/down quickshifter
• Zadelhoogte: verstelbaar vanaf 850 mm
• Benzinetank: 20 liter, 30 liter in Explorer uitvoering
• Rijklaar gewicht: vanaf 240 kg
• Onderhoudsinterval: 16.000 km / 12 maanden
• Vanafprijs: 18.400 - 23.500 euro
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vergeet de minitas: XL-totebags zijn deze lente de grootste trend
Berg die minitassen voorgoed op en laat je innerlijke Mary Poppins stralen met een praktische én stijlvolle XL-tas. De big shopper maakt dit voorjaar eindelijk haar grote comeback. -
TV
STREAMINGTIP. ‘H4Z4RD’: Dimitri Vegas ruilt de beats voor het witte doek
Hij werd wereldberoemd als de helft van dj-duo Dimitri Vegas & Like Mike, maar sinds een tijdje slaat eerstgenoemde z’n vleugels uit. Na enkele kleinere filmrollen draait het in ‘H4Z4RD’ - vanaf nu op Streamz - volledig rond de oudste van de Thivaios-broertjes. -
PREMIUM
GETEST. Hoe rijdt de nieuwe Maserati MC20, die meer dan 100.000 euro per zitje kost?
Het is sowieso haast onmogelijk om een Maserati voorbij te lopen zonder er een bewonderende blik op te werpen. Dat geldt des te meer voor de nieuwe Maserati MC20. Het model is nog sportiever dan we van het merk gewoon zijn. Maar ondanks de behoorlijk intimiderende prestatiecijfers is de MC20 ook een auto waarmee iedereen kan rijden, ontdekte onze auto-expert toen HLN deze parel aan een test mocht onderwerpen. -
-
PREMIUM
GETEST: onze expert fietst met de Stromer ST3 Pinion: “Een raket die alle verkeer te snel en te slim af is”
Stromer is marktleider bij de speedpedelecs in België. Het Zwitserse merk zet keihard in op sportieve fietsen die 45 km/u halen en de markt veroveren met hun strakke looks, performante motor en grote actieradius. Reden genoeg voor een eerste test van de ST3 Pinion door onze mobiliteitsexpert Arno Jaspers: “Stromer is met recht en reden de gouden standaard onder de speedpedelecs en daarvoor hoef je zeker niet naar de duurste modellen te grijpen.” -
Tweakers
Een topsmartphone voor amper 175 euro: onze techexpert toont waar je kwaliteit krijgt voor een beperkt budget
Niet iedereen wil of kan zomaar 1.000 euro of meer ophoesten voor een nieuwe smartphone. Donovan Kerssenberg, expert in het segment smartphones bij technologiesite Tweakers, tipt zijn drie absolute aanraders van het moment voor een kleiner budget: minder dan 250 euro, 250 à 500 euro en meer dan 500 euro. -
PREMIUM
Volkswagen komt met elektrische auto voor het volk: ID.2 kost nog geen 25.000 euro
Wordt elektrisch rijden binnenkort voor iedereen bereikbaar? Dat is althans de belofte van Volkswagen. Het merk wil binnen twee jaar een elektrische gezinsauto op de markt brengen die nog geen 25.000 euro zal kosten: de ID.2. Later volgt nog een model onder de 20.000 euro. -
Hoe betaal je het minst om te parkeren in een stad?
Betalen om te parkeren, daar ontsnap je bijna nergens aan. Misschien koop je je parkeerticket het liefst aan de parkeerautomaat, maar ook betalen via een app of sms is erg in trek. Mobiele betalingen hebben enkele voordelen, maar wat maakt het ook financieel interessant? “Door van betaalmethode of app te wisselen, kan je tot 60 cent per parkeerticket besparen.”