Onderzoekers gingen na hoe vaak nieuwe auto's terug naar de garage moeten, en dat blijkt meer te zijn dan vroeger.
Volledig scherm
PREMIUM
Onderzoekers gingen na hoe vaak nieuwe auto's terug naar de garage moeten, en dat blijkt meer te zijn dan vroeger. © Getty Images/Image Source

“Nieuwe auto’s waren nog nooit zo duur... en nog nooit zo slecht”: lijst van problemen toont onthutsende resultaten

HLN houdt dezer dagen de steeds schaarser wordende budgetauto tegen het licht. En wat blijkt? Nu de basisprijs van de Dacia Sandero in de loop van de zomer werd opgetrokken naar 10.990 euro kan de Belg geen enkele nieuwe auto meer kopen onder de 10.000-euro-grens. Een paar jaar geleden kon je voor dat budget nog kiezen. Nieuwe auto’s waren nog nooit zo duur. Maar dat betekent niet dat ze feillozer geworden zijn, integendeel. Dat blijkt uit de cijfers van onderzoeksinstituut J.D. Power. 

  1. Hoeveel kosten de extra’s van je nieuwe wagen écht? Mobiliteitsexpert werpt kritische blik op de optiepolitiek: “Zo bespaar je geld”
    PREMIUM

    Hoeveel kosten de extra’s van je nieuwe wagen écht? Mobili­teits­ex­pert werpt kritische blik op de optiepoli­tiek: “Zo bespaar je geld”

    Nieuwe auto’s worden in een recordtempo duurder. Daar valt niet aan te ontsnappen. Inflatie, schaarste en steeds strengere normen zijn slechts enkele oorzaken daarvan. Besparen is dus essentieel. “En dat kan je door grondig te kijken naar de opties, die je op een auto neemt”, zegt onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Maar op welke opties kan je dan besparen? En hoe komt het dat we bijvoorbeeld meer voor grijze lak dan voor rode betalen?