Motorexpert Arno Jasper is kritisch over de elektrische Zero DSR/X.
Volledig scherm
PREMIUM
Motorexpert Arno Jasper is kritisch over de elektrische Zero DSR/X. © Gregory Van Gansen / Photo News

Motorexpert test Zero DSR/X in primeur: “Hij rijdt fantastisch en kan echt tippen aan benzinemotors… tot de batterij plat is”

De Zero Motorcycles DSR/X is een avontuurlijke toermotor voor on- en offroad gebruik. De Amerikaanse motorbouwers willen het daarmee opnemen tegen een aantal populaire verbrandingsmotoren en de concurrentie van het Italiaanse Energica. Met een geclaimde actieradius van bijna 300 km, 100 pk vermogen en 225 Nm (!) koppel overwint de DSR/X moeiteloos enkele hardnekkige vooroordelen van petrolheads, al ontdekte onze motorexpert Arno Jaspers ook wat scherpe kantjes.

  1. De eerste Ducati E-Racer: komt de vooruitgang bij elektrische motorfietsen nu echt op gang?
    PREMIUM

    De eerste Ducati E-Racer: komt de vooruit­gang bij elektri­sche motorfiet­sen nu echt op gang?

    Begin dit jaar kondigde Ducati aan dat het de racemotoren zou leveren voor het FIM Enel Moto-E kampioenschap. Een opsteker voor de raceklasse die tot nog toe op weinig belangstelling kon rekenen. De meeste aandacht was er toen de volledige elektrische paddock opbrandde bij het laden, nog voor de eerste race gereden was. Ondanks de intrede van een groot merk in het e-racen is onze motorexpert Arno Jaspers niet helemaal overtuigd: “Ducati gebruikt het racen als een ontwikkelingslabo, maar de stap richting efficiëntere elektrische straatmotoren hangt vooral af van de omkadering.”