Mag een motorrijder ‘voordringen’ bij een verkeerslicht? “Er zijn bepaalde voorwaarden”
In Nederland kan je een boete krijgen als je als motard auto's voorsteekt aan een verkeerslicht. Maar hoe zit dat op onze wegen? We vroegen het aan Stef Willems van verkeersinstituut VIAS.
Een discussie tussen een motard en een politieagent in Nederland eindigde recent voor de rechtbank. De motorrijder had zich aan een rood verkeerslicht tussen de rijen met stilstaand verkeer gewurmd, om zo vooraan te gaan staan. Hij deed dat via de ruimte links van de rij die stond te wachten om rechtdoor te gaan. Zo reed hij dus over de voorsorteerstrook voor verkeer dat naar links wil afslaan. Een politieagent zag het manoeuvre en slingerde de motard op de bon, met als reden dat de motorrijder ‘op een kruispunt niet de richting volgde die de voorsorteerstrook aangeeft’.
De verongelijkte motorrijder weigerde de boete te betalen en stapte naar de rechter. Daar gaf de motard aan dat hij de ruimte had benut uit veiligheidsoverwegingen, ‘om niet in de rug gereden te worden door onoplettende bestuurders’. De rechter gaf de man echter ongelijk en stelde dat je op de Nederlandse snelwegen met de motor enkel langzaam tussen een file door mag rijden.
Filefilteren
“De situatie in ons land is anders dan in Nederland. ‘Filefilteren’ is hier namelijk toegestaan op alle wegen en niet enkel op autosnelwegen zoals in Nederland. Zolang je als motorrijder niemand hindert of in gevaar brengt, mag het dus. Al mag inhalen over een volle witte lijn natuurlijk nooit”, weet Stef Willems, woordvoerder van verkeersinstituut VIAS. Hij verwijst daarbij naar artikel 16.2 bis van de wegcode, over de regels voor motorfietsers die tussen de rijstroken rijden. Daarin staat: ‘Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5° (aan een oversteekplaats, nvdr.).’
Ook aan een verkeerslicht en via de voorsorteerstroken mag de motorfietser zich dus tussen de rijstroken in begeven, weliswaar onder bepaalde voorwaarden uit de wegcode. “In zo’n geval mag je als motorfietser niet sneller rijden dan 50 kilometer per uur en mag het snelheidsverschil tussen jou en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 kilometer per uur bedragen. Op autosnelwegen en autowegen moet je daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden”, verduidelijkt Willems nog.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Ex-veldritkampioen bespreekt veel voorkomende fietsproblemen én oplossingen: “Zet je zadel goed en neem een busje schuim mee”
Nu de temperaturen eindelijk stijgen, is een ontspannende fietstocht een geweldige manier om je zaterdag- of zondagmiddag sportief in te vullen. Maar wat als je stalen ros het onderweg begeeft? We klopten aan bij niemand minder dan Klaas Vantornout. De ex-veldritkampioen leert je de kneepjes van het vak: bekijk hier hoe je snel een band vervangt of je ketting er weer op legt zonder je handen al te vuil te maken. -
Independer
Met de smartphone achter het stuur? Dit is de reactie van je verzekering bij een schadegeval
We weten het allemaal: op gsm-gebruik achter het stuur staan almaar hogere boetes. Toch blijven veel Belgen volharden in de boosheid. Maar wat is het effect van gsm-gebruik op je autoverzekering? Independer.be licht het toe. -
PREMIUM
Zeewater als grondstof voor de batterij van je toekomstige elektrische wagen? Britse prof bespreekt nieuwe alternatieven
Er komen steeds meer elektrische auto’s om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Elders richt de behoefte aan batterijen ecologische schade aan. De Britse prof Bill David kondigt in Primo verrassende alternatieven aan: “Auto’s zullen rijden op onschadelijke batterijen en ook vliegen moet anders.” -
-
PREMIUM
Nieuwe wagen kopen in het buitenland is vaak tot 13.000 euro goedkoper, maar is het ook veilig? Onze mobiliteitsexpert over de voordelen én valkuilen
Auto’s worden niet alleen duurder, de jaar na jaar aangescherpte CO2-doelstellingen hebben nog een eigenaardig effect: het auto-aanbod in verschillende landen loopt steeds verder uit elkaar. Zijn auto’s in andere landen dan wel eens goedkoper? En kan je daar ook zomaar een wagen kopen en ermee naar huis rijden? HLN-Mobiliteitsspecialist Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Je kan fors besparen, maar let ook op voor zaken zoals de BTW en logistieke kosten.” -
Drie dodelijk ongevallen met slippende Porsches in Duitsland: zo voorkom je aquaplaning
De drie Porsches die crashten op de Duitse snelweg A3 raakten in een slip door aquaplaning. In veel gevallen gaat het daarbij om een combinatie van een te hoge snelheid en een nat wegdek. Maar wat moet je doen wanneer je de controle dreigt te verliezen? -
Gouden Formule 19
Tweestrijd bij Red Bull? Of toch die gouwe ouwe Alonso? Bewijs dat jij dé racekenner bent en registreer je team nu voor de Gouden Formule 1
De eerste twee GP’s van het nieuwe F1-seizoen zitten er intussen al even op. En zo ook de eerste speeldag van de Gouden Formule 1. Betekent dit dat jij te laat bent om jouw droomteam nog in te schrijven? Neen hoor, helemaal niet: ga aan de slag voor de volgende GP in Australië (en de rest van het seizoen) en scoor nog steeds prachtige prijzen. -
Livios
Hoogrendementsglas isoleert tot 12 keer beter dan enkel glas: hoeveel bespaar je op energie door je ramen te vervangen?
Willen we de klimaatdoelstellingen halen, zullen we allemaal in actie moeten schieten. Jij kan onder meer je steentje bijdragen door je verouderde woning energiezuinig te renoveren, denk bijvoorbeeld aan het isoleren van je dak of gevel of plaatsen van hoogrendementsglas. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar óók voor je portemonnee. Bouwsite Livios zocht uit hoeveel je kan besparen door je oude ramen te vervangen en welke premies je daarvoor kan aanvragen.