Maak deze acht fouten tijdens het rijden op de snelweg niet
De snelweg is een van de wegen waarop relatief het minste ongelukken gebeuren. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet gemakkelijk de fout in kunt gaan. Deze dingen kun je in ieder geval beter niet doen.
1. Te langzaam rijden
Op veel plaatsen mag je overdag 100 kilometer per uur rijden en die snelheid ligt gevaarlijk dicht bij de topsnelheid van vrachtwagens, die dankzij een snelheidsbegrenzer 90 km/u kunnen halen. Het helpt de doorstroming niet wanneer vrachtwagens personenauto's gaan inhalen. En een vrachtwagen die op je bumper zit te drukken, is sowieso geen fijn gevoel.
2. Sloom invoegen en niet aansluiten
Je vindt het misschien niet fijn voor je nog koude motor, maar accelereer op de invoegstrook tot de maximaal toegestane snelheid. Zo voeg je gemakkelijker in én voorkom je dat anderen voor jou op de rem moeten wanneer je invoegt. Je hebt er zelf geen last van, maar bij drukte kan er door één remactie van een auto of vrachtwagen achter je al een behoorlijke file ontstaan.
3. Traag wegrijden als de file oplost
Veel files blijven lang duren doordat automobilisten traag reageren wanneer het einde van de file in zicht is. Zodra je ziet dat er voor je beweging is, ga je er best meteen achteraan. Sluit ook aan wanneer er files ontstaan. Het gat dat je voor je laat, zorgt ervoor dat de lengte van de file met deze afstand wordt verlengd.
4. Te snel rijden
Wie sneller rijdt dan is toegestaan, brengt niet alleen anderen in gevaar, maar manoeuvreert ook zichzelf in een potentieel dure positie, want de kans op een verkeersboete is groot. In druk verkeer leidt snel rijden, bumperkleven en constant wisselen van rijstrook ook tot remmen, files en zelfs ongevallen.
5. Geen reddingsstrook creëren
In veel Europese landen is het creëren van een zogeheten reddingsstrook verplicht bij het ontstaan van een file. Maar niet alleen daar, ook op sommige andere plaatsen waar spitsstroken worden gebruikt, moet je zo'n tussenruimte openlaten voor reddingsdiensten. Wanneer je dan langs de plek van het ongeval komt, kijk dan goed voor je om een tweede ongeval te voorkomen. Het maken van opnames met je telefoon is daarbij streng verboden.
6. Te weinig afstand houden
De helft van je snelheid in meters wordt algemeen beschouwd als de ideale afstand tot je voorligger. Oftewel: 60 meter afstand houden bij 120 kilometer per uur. In tunnels of bij spitsstroken moet die afstand eigenlijk nog iets groter zijn. Hier kun je niet naar rechts uitwijken als je wordt verrast door een abrupt remmanoeuvre van je voorligger of een ander incident.
7. Niet helemaal rechts rijden
Bumperklevers veroorzaken vaak net zoveel frustraties als chauffeurs die onnodig links blijven rijden. Veel automobilisten weten dat, maar slechts een klein aantal gaat helemaal naar rechts na een inhaalmanoeuvre, en daardoor wordt veel asfalt niet gebruikt. Rijd dus - wanneer de rechterbaan vrij is - helemaal terug naar rechts, in plaats van de hele weg op de middenstrook te blijven hangen.
8. Blokkeren van late ‘ritsers’
Automobilisten die bij een wegversmalling tot aan het einde rijden zijn geen voordringers, maar maken juist optimaal gebruik van de ruimte. Daar is een heel simpele reden voor: te vroeg ritsen geeft meer kans op een verkeersopstopping of file. En dat zorgt weer voor vertraging. Bestuurders op de andere rijstrook moeten weggebruikers toestaan om in te voegen en mogen hen niet blokkeren. Deze passerende bestuurders mogen de rijstrookwisseling daarentegen niet forceren.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Publieke laadpalen: wat bij schade aan je auto of aan de laadinfrastructuur?
De grote boom in elektrische wagens zorgt ervoor dat er in het straatbeeld almaar meer laadpalen verschijnen. Maar meer en meer automobilisten vragen zich af of ze ook gedekt zijn door de verzekering als er iets misgaat tijdens het opladen van hun voertuig. Independer.be geeft advies. -
PREMIUMSpaargids.be
Hoe veilig zijn jouw centen bij de bank? En wat met buitenlandse instellingen?
De bankensector kan nog niet meteen opgelucht ademhalen na de noodovername van Credit Suisse. Het aandeel van Deutsche Bank zakt vandaag namelijk met 13 procent. Ook andere Europese banken noteren deze voormiddag verliezen. Hoe veilig is je geld op de bank, indien deze trend zich blijft verder zetten? Spaargids.be zocht het voor je uit. -
Jobat
De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht. -
-
Gouden Formule 19
Tweestrijd bij Red Bull? Of toch die gouwe ouwe Alonso? Bewijs dat jij dé racekenner bent en registreer je team nu voor de Gouden Formule 1
De eerste twee GP’s van het nieuwe F1-seizoen zitten er intussen al even op. En zo ook de eerste speeldag van de Gouden Formule 1. Betekent dit dat jij te laat bent om jouw droomteam nog in te schrijven? Neen hoor, helemaal niet: ga aan de slag voor de volgende GP in Australië (en de rest van het seizoen) en scoor nog steeds prachtige prijzen. -
Drie dodelijk ongevallen met slippende Porsches in Duitsland: zo voorkom je aquaplaning
De drie Porsches die crashten op de Duitse snelweg A3 raakten in een slip door aquaplaning. In veel gevallen gaat het daarbij om een combinatie van een te hoge snelheid en een nat wegdek. Maar wat moet je doen wanneer je de controle dreigt te verliezen? -
Rem niet op de motor en haal je voet van je koppeling: 20 eenvoudige inzichten waardoor je auto langer meegaat
Iedereen wil graag zo lang mogelijk genieten van zijn auto, zonder veel geld uit te geven aan onderhoud. Maar helaas lukt dat niet altijd. Deze twintig regels helpen je alvast op de goede weg. Wie ze minutieus volgt én een beetje geluk heeft, kan tot tientallen jaren extra genot hebben van z’n wagen. -
Mijntelco
Niet langer gebonden aan de (mindere) modem van je operator: kiezen we binnenkort zelf ons ideale apparaat?
Als het van het BIPT afhangt, kunnen we straks kiezen welke modem we nemen wanneer we een nieuw internetabonnement afsluiten. De Belgische telecomregulator kondigde daar eind vorig jaar een ontwerpbesluit voor aan. Het zou betekenen dat je als klant niet langer verplicht bent om de modem van je internetprovider te gebruiken, maar je eigen apparaat kan aansluiten op het netwerk. Mijntelco.be zoekt uit of dat een goede verandering zou zijn.