Lightyear start met productie van de eerste zonneauto
Automaker Lightyear is begonnen met de productie van zijn eerste zonneauto. Bijna vijftig jaar na het verdwijnen van DAF is Nederland daarmee officieel een nieuw automerk rijker. De Lightyear 0 is nog niet voor iedereen weggelegd, want hij kost 250.000 euro. “Nu maken we al één exemplaar per week. Een betaalbare zonneauto is onze volgende stap.”
De nieuwe zonnewagen rolt niet bij onze noorderburen van de band, maar wordt gemaakt in Finland. Vergeet wat je weet over traditionele autofabrieken. In hal 7 van Valmet Automotive in het Finse Uusikaupunki zie je geen eindeloze lopende banden die de ene na de andere nieuwe auto afleveren. In extreem efficiënte productiehuizen van merken zoals Volkswagen, Kia of Tesla neemt het assembleren van een nieuw model tegenwoordig zo’n tien uur in beslag. Maar op deze plek, ruim twee uur rijden ten noordwesten van Helsinki, bouwen ze geen auto voor de massa. Hier wordt sinds vandaag de nieuwe Lightyear 0 in elkaar gezet. Eén exemplaar per week, voorlopig. In het tweede kwartaal van 2023 willen ze dat opschalen naar vijf Lightyears per week.
“De Lightyear 0 is de eerste zonnecelauto die daadwerkelijk in serieproductie gaat”, zegt de CEO van Valmet Olaf Bongwald. “Zonnecellen, elektromotoren ín de wielen, superlichte materialen: de vooruitstrevende technologie die het team van Lightyear in Nederland ontwikkelde, moeten wij nu tot een betrouwbaar, goed werkend geheel maken. Dat is een grotere uitdaging dan je denkt. Daarom starten we stap voor stap op.”
Het feit dat Lightyear überhaupt de productiestart heeft bereikt, verdient volgens Bongwald een groot compliment. ,,De meeste aspirant-automerken sneuvelen al ver voor het productiestadium. Vanaf nu is Lightyear geen belofte meer, maar bewijs dat er een gezonde toekomst zit in het bouwen van slimme, extreem energiezuinige elektrische auto’s met zonneceltechnologie.”
Dat Lightyear klein begint, is niet meer dan logisch. De eerste Tesla Roadster was ooit ook niets anders dan een omgebouwde Lotus met een elektromotor. Omdat Lightyear snel wil groeien, is de 5,08 meter lange Lightyear 0 peperduur en exclusief: CEO Lex Hoefsloot zegt tot nu toe 150 orders te hebben van (voornamelijk Nederlandse) klanten die stuk voor stuk maar liefst 250.000 euro voor hun auto betalen.
Met die opbrengsten wil het Nederlandse bedrijf ervaring opdoen om in 2025 een zonnecelauto te introduceren die ‘de gemiddelde consument’ moet kunnen betalen. Die Lightyear 2 moet zo’n 50.000 euro gaan kosten. Of dat gaat lukken is nog de vraag, maar vanaf vandaag verdient Lightyear in ieder geval het voordeel van de twijfel.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Het regenweer trotseren? Dat doe je zonder zorgen met deze 15 waterproof én trendy handtassen
Het weer in België is zo grillig dat een regenbui altijd om de hoek loert. Toch hoeft die onvoorspelbaarheid geen domper op de feestvreugde te zijn om jouw mooiste handtas uit de kast te halen. Al kan je natuurlijk ook op safe spelen met deze trendy waterproof handtassen én rugzakken. Beter die waterkringen voorkomen dan genezen, toch? -
Onderzoek naar “misleidende” uitspraken Elon Musk over zelfrijdende auto’s
De Amerikaanse beurstoezichthouder SEC doet opnieuw onderzoek naar Elon Musk, de topman van Tesla. Deze keer draait het om zijn rol bij claims op het gebied van zelfrijdende auto’s. Volgens ingewijden onderzoekt de toezichthouder of Musk onjuiste uitspraken deed over het zogeheten Autopilot-systeem. -
HLN Shop
Het waterkussen: helpt het jou naar een zalige nachtrust? Of ga je beter voor een ander type kussen?
Het hoofdkussen speelt een sleutelrol bij een kwalitatieve nachtrust. Maar veel geld hoef je daar volgens Laurens Habers, kinesist en medevennoot van Praktijk Corpus in Antwerpen, niet per se aan uit te geven. HLN Shop vroeg hem hoe je dan wel het beste hoofdkussen herkent. -
-
Voortaan ook digitale uitnodigingen voor autokeuring
GOCA Vlaanderen, de sectorfederatie van keuringscentra, gaat vanaf woensdag voertuigeigenaars ook via digitale weg op de hoogte brengen dat ze zich moeten aandienen voor een periodieke keuring. Het gaat om een pilootproject, waarbij burgers — naast de groene herinneringskaart — ook een digitale uitnodiging via eBox zullen ontvangen. -
PREMIUMGETEST
“Een oldschool crosser voor amper 6.000 euro”: onze motorexpert test de MASH X-Ride 650 Trail
De MASH 650 X-Ride Trail is het antwoord op moderne allroads. Terwijl de Europese en Japanse fabrikanten almaar zwaarder, duurder en technologisch geavanceerder gaan, grijpt het Frans-Chinese MASH terug naar de roots van het offroad rijden: een simpele lucht/oliegekoelde 650 cc eencilinder zonder franjes of gadgets voor een licht prijskaartje. Onze motorexpert Arno Jaspers deed een testrit en was onder de indruk van de X-Ride: “Hoewel de grote merken zich al tien jaar niet meer wagen aan dit soort eenvoudige motoren, blijft de formule briljant.” -
Mijntelco
Scarlet verhoogt de internetsnelheden, maar niet de prijzen
Vanaf 1 februari 2023 krijgen alle onbeperkte internetaanbiedingen van Scarlet een snelheidsboost. Zowel voor het internetabonnement Loco als voor de packs Trio en Trio Mobile (die ook tv en telefonie bevatten), gaat de downloadsnelheid van 50 Mbps naar 70 Mbps en de uploadsnelheid van 4 Mbps naar 10 Mbps. Dat nieuws vernam Mijntelco.be. -
1 op de 3 nieuwe auto’s in ons land is hybride of elektrisch: “En dat aandeel zal snel stijgen, want fiscale regels verstrengen vanaf 1 juli”