Onze autokenner Joost Bolle testte drie budgetwagens. De eerste op het lijstje: de Fiat Panda (vanaf 12.560 euro).
Volledig scherm
PREMIUM
Onze autokenner Joost Bolle testte drie budgetwagens. De eerste op het lijstje: de Fiat Panda (vanaf 12.560 euro). © rv

“In Italië zijn ze verslingerd aan deze kleine allesdoener”: onze autokenner test budgetauto’s

Er is niet alleen de inflatie. Ook de lange wachttijden zorgen ervoor dat auto’s almaar duurder worden. Pakweg drie jaar geleden kon je nog kiezen uit meer dan een handvol modellen van minder dan 10.000 euro. Nu vind je geen enkele auto meer onder die prijs. Het betekent niet dat er geen goedkope auto’s meer zijn. In deze eerste aflevering test onze autokenner Joost Bolle de Fiat Panda, een kleine stadsmus voor alleenwoners of jonge koppels met een prijs vanaf 12.560 euro. “Hij bestaat al tien jaar, maar dat frivole design houdt hem fris.”

  1. Elektrische auto’s hebben plots groter rijbereik na update: hoe kan dat? “Ook zonder echte aanpassingen kan je wagen soms opeens verder rijden”
    PREMIUM

    Elektri­sche auto’s hebben plots groter rijbereik na update: hoe kan dat? “Ook zonder echte aanpassin­gen kan je wagen soms opeens verder rijden”

    Steeds vaker krijgen nieuwe auto’s tussendoor een update. Een vernieuwde versie van de software. Inderdaad, precies zoals dat ook bij een computer het geval is. Bij een elektrische wagen kan het zomaar zijn dat je erna een groter rijbereik hebt. Hoe kan dat eigenlijk? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn licht toe: “Ingenieurs zoeken permanent uit hoe ze autorijden efficiënter kunnen maken”.