Brecht Vanhaelewyn
Volledig scherm
PREMIUM
Brecht Vanhaelewyn © Steven Richardson

“In de EU zijn er nog zeven miljoen laadpalen nodig”: zal het lukken om tegen 2035 iedereen elektrisch te laten rijden?

Het is welbekend: de Europese regelgever verplicht ons om vanaf 2035 met een elektrische auto te rijden. Maar heeft iemand de kleine lettertjes gelezen? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn deed dat wel en ziet heel wat uitdagingen, die door eurocommissaris Thierry Breton werden aangestipt. We bespreken de vier zaken die de transitie kunnen bemoeilijken.

  1. Nieuwe wagen gekocht? Leverkosten kunnen tot 1.300 euro oplopen: “Bedrieglijke handelspraktijk”
    PREMIUM

    Nieuwe wagen gekocht? Leverkos­ten kunnen tot 1.300 euro oplopen: “Bedrieg­lij­ke handels­prak­tijk”

    Een nieuwe auto kopen hoort een feest te zijn. De realiteit is helaas anders. Er zijn niet alleen die forse prijsstijgingen van de voorbije maanden. Ook lange levertermijnen drukken de pret. En uit onderzoek van HLN blijkt dat almaar meer merken de appel nog zuurder maken met afleverkosten die wellicht niet eens wettelijk zijn. “De autosector harkt op die manier ieder jaar onterecht tientallen miljoenen binnen”, zegt onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn, die de kwestie uitspitte. “Slechts een handvol merken rekent niet op één of andere manier een afleverkost aan.”