Icoon uit de Amerikaanse autohistorie is eindelijk klaar voor de elektrische revolutie: Corvette stelt zijn eerste hybride voor
Met de E-Ray toont General Motors dat het de Corvette wil klaarstomen voor het elektrische tijdperk. Toch heeft het nieuwe exemplaar geen stekker. “De E-Ray werd een hybride, met een extra accu in de middentunnel.” Voldoende om de prestaties weer op een hoger niveau te leggen, en dat voor een redelijke prijs.”
Al sinds 1953 bouwt General Motors een Corvette. Aanvankelijk gebeurde dat onder de Chevrolet-merknaam, maar intussen is Corvette een eigen merk. De eerste generatie was meteen bedoeld als een sportieve auto, al is het misschien meteen een brug te ver om hem een echte sportwagen te noemen. Bij de introductie van de tweede generatie in 1963 was de richting echter al meteen duidelijk. De Corvette werd snel een icoon uit de Amerikaanse autohistorie. De enige Amerikaanse sportwagen die consistent in productie bleef.
De autobonzen bleven ook erg trouw aan het recept. Een dikke achtcilinder, liefst met niet al te veel technologie eromheen want dat drijft de prijs op, en achterwielaandrijving. Het model bleef op die manier een prijskraker onder de sportwagens. Een wagen die kan aanklampen bij auto’s die veel meer kosten.
Na 70 jaar een nieuw recept
Bij de jongste generatiewissel in 2020 werd de formule voor eerst in bijna 70 jaar helemaal overhoop gegooid. De Corvette C8 (het cijfer verwijst naar de generatie) kreeg zowaar een middenmotor. Hij kreeg de toevoeging Stingray (pijlstaartrog), omdat z’n vorm daar wat van weg heeft. Om precies dezelfde reden werd die naam ook al in het verleden gebruikt. Centraal in het chassis lag echter nog altijd een relatief eenvoudige, grote achtcilinder: 6,2 liter groot en bijna 500 pk sterk. Bijna meteen doken geruchten op over een nieuwe versie: E-Ray. Het liet zich raden waar de E voor stond. Zou GM zich echt wagen aan een elektrische ‘Vette?
Corvette E-Ray is hybride
Wel, hij is er nu, de Corvette E-Ray. Een mijlpaal voor het merk, maar met de elektrificatie valt het al bij al nog mee. De achtcilinder tekent nog steeds present. Hij kreeg er wel een 160 pk sterke elektromotor bij (voor een totaal van 655 pk), maar geen stekker. De E-Ray werd een hybride, met een extra accu in de middentunnel. Genoeg om een paar straten lang louter elektrisch te kunnen rijden (Stealth-mode noemt Corvette dat). Maar toch bovenal: voldoende om de prestaties weer op een hoger niveau te leggen. Hij komt vooral sneller van zijn plek. Naar 60 Mph (96 km/u) kan nu in 2,5 seconden. Vooral omdat de elektromotor de tractie optimaliseert via de voorwielen.
En daarmee is dit niet alleen de eerste hybride sportauto (in volumeproductie) met Amerikaanse nationaliteit, maar ook de eerste keer dat dit model voor vierwielaandrijving kiest. Wanneer hij straks op circuit wordt losgelaten, zal dat ongetwijfeld voor scherpere tijden zorgen. En wie zich absoluut wil misdragen, kan de voorwielen met een druk op de knop uitschakelen.
Veel goedkoper dan z’n concurrenten
De Corvette geeft aan de hele operatie amper 2 liter bagageruimte prijs, maar het is niet goed voor het gewicht, dat nu 1.712 kg bedraagt. Ruim 180 kg meer dan de instapper. Ook opvallend: de V8 onder de doorzichtige motorafdekking doet het nog altijd zonder turbo. Dat helpt om de prijs redelijk te houden. Veel goedkoper dan concurrenten die even snel zijn. Hij is er in de VS vanaf zo’n 105.000 dollar. Dat is wel fors meer dan de instap-Vette, want die heb je er al voor 64.500 dollar.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Ondanks zijn torenhoge verbruik zou Maarten zijn Jeep niet kunnen missen: "Hij heeft een snorkel naast het raam om het water in te rijden, maar dat durf ik niet”
Vanaf de eerste keer dat Maarten Michon in zijn Jeep Cherokee reed, was hij verkocht en hij wist meteen: zo’n grote auto rijdt veel leuker dan een kleiner model. Maar er hangen ook een paar nadelen aan vast. Zoals het wel erg royale verbruik: “In de stad verbruikt hij zo’n 33 liter benzine per 100 km.” -
Ruitensproeiervloeistof bevat te veel giftige methanol
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwt voor de ruitensproeiervloeistof van het merk Mullrose. Het goedje blijkt een te hoog gehalte van het giftige methanol te bevatten. -
7
Lightyear stopt productie eerste zonnewagen
De ‘0' is nog maar twee maanden in productie. De wagen heeft ongeveer 5 vierkante meter zonnepanelen aan boord, van de motorkap over het dak tot op de koffer. HLN kon de wagen afgelopen zomer nog exclusief testen toen ook werd aangekondigd dat de productie zou starten in Finland. -
-
66
Dragen Vlaamse belastingambtenaren binnenkort een wapen tijdens controles?
Als het van Vlaams financiënminister Matthias Diependaele (N-VA) afhangt, dragen ambtenaren van de Vlaamse Belastingdienst een persluchtwapen tijdens controles. Er is officieel toestemming gevraagd aan federaal justitieminister Vincent Van Quickenborne (Open Vld), maar Diependaele noemt de gesprekken “nogal stroef”. -
Mijntelco
Bel jij ook niet meer met de vaste lijn? Waarom betaal je er dan nog voor?
Heb je nog een vast nummer? Dan ben je in België in de minderheid. De vaste lijn schrappen, kan best wat opleveren, terwijl je nauwelijks aan comfort of bereikbaarheid inboet. Mijntelco.be zet de feiten op een rij. -
TV
STREAMINGTIPS. Van ‘Better Call Saul’ tot ‘House of the Dragon’: vijf spin-offs die beter zijn dan hun origineel
Terwijl Netflix nog volop debatteert of het een vervolgseizoen wil op ‘That ‘90s Show’, de recente spin-off van ‘That ‘70s Show’, doken wij de archieven in op zoek naar spin-offs die wel een gezond en lang leven beschoren waren. Hoewel de geschiedenis al een paar keer heeft aangetoond dat spin-offs vaker inferieur zijn aan hun voorlopers (denk maar aan ‘The Mandalorian’-spin-off ‘The Book of Boba Fett’ of de ‘Friends’-spin-off ‘Joey’) hebben we er toch vijf gevonden die het succes van hun voorouder niet alleen evenaren, maar zowaar overtreffen. Een overzicht! -
Elektrische wagens zitten in de lift in Europa: meer dan een op de tien verkochte wagens rijdt op stroom
In 2022 was 12,1 procent van de nieuw verkochte wagens in Europa volledig elektrisch aangedreven. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van Acea, de Europese constructeurskoepel. In België werden er 37.638 auto's met een elektrische batterij verkocht.