Honderden elektrische auto’s staan al drie jaar weg te roesten op een Frans veld na mislukt experiment
Op een veld in de Franse gemeente Romorantin staan honderden uit het verkeer genomen deelauto’s weg te roesten. De modellen van Bluecar hadden in Parijs furore moeten maken, maar het experiment faalde.
Hoewel het met dat roesten wel meevalt, omdat de auto’s voor een groot deel uit aluminium bestaan, zorgen de gedumpte wagens wel voor aardig wat controverse. Ze hadden al lang gerecycleerd moeten zijn, maar dat is tot nu toe niet gebeurd.
Fiasco
Het feit dat accu’s mogelijk milieuschade veroorzaken, baart de Fransen zorgen, meldt onder meer de website Today24. Volgens verschillende Franse bronnen zijn de batterijen evenwel verwijderd.
De Bluecar werd in 2011 gelanceerd als een compacte elektrische deelauto, die ingezet zou worden om grote Franse steden zoals Parijs, Bordeaux en Lyon ecologisch gezien te ontlasten. Het leidde echter tot een fiasco. Niet alleen doordat de gebruikers van deelsysteem autolib’ allerminst zuinig op de auto's waren, maar ook doordat er problemen waren met de accu's.
Het bleek dat de batterijen op een constante temperatuur moesten worden gehouden. Dat betekende dat de Bluecars permanent aan het stopcontact moesten hangen als ze niet werden gebruikt.
Drie jaar geleden werd het concept de nek omgedraaid. Een deel van de auto's werd verkocht aan particulieren, de rest eindigde hier in het veld. De wagens moeten worden gebruikt om de onderdelenmarkt te bevoorraden, maar er is nog altijd geen duidelijke tijdlijn van wanneer en in welke vorm de auto’s hun tweede leven zullen gaan krijgen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Moet een kind van vijf nog in een autozitje? En hoeveel kids mag je in één wagen vervoeren? Alle regels op een rijtje
Het is in sommige huishoudens goed voor een stevige discussie: het veilig en correct vervoeren van de kroost. Doe daar nog eens de kinderen van vrienden of familieleden bij en de verwarring is helemaal compleet. Nochtans is de wetgeving hierrond duidelijk. Er is in feite geen stof voor discussie. Independer.be doet het uit de doeken. -
24
Nieuwe campagne tegen afleiding achter het stuur: “3 op 10 bestuurders zitten op hun gsm tijdens het rijden”
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) heeft een campagne gelanceerd tegen het gebruik van telefoons achter het stuur. Uit een bevraging van de VSV blijkt dat drie op de tien Vlaamse automobilisten bijna elke rit hun gsm bedienen terwijl die los in de wagen ligt. Een grotere groep, een op de drie bestuurders, gaf aan met hun telefoon bezig te zijn wanneer het toestel in een vaste houder zit op het dashboard. -
Dit autokerkhof in Dubai staat vol met wrakken van peperdure bolides
Sportbolides en andere dure auto's met veel vermogen worden gemiddeld vaker perte totale gereden dan auto's met een modale motor. Autovlogster Supercar Blondie ging een kijkje nemen op een bijzonder autokerkhof in emiraat Dubai. -
-
Independer
Een nieuwe auto leasen of kopen? Dit is het verschil
Een wagen kopen en goed onderhouden kost behoorlijk wat geld en tijd. Daarom loont het ook als particulier de moeite zowel een offerte te vragen voor een autolening als voor een leasingformule. Maar waarin zit het verschil? Independer.be legt uit. -
Gouden Cross
1+1 actie: schrijf voor de start van het WK veldrijden een Gouden Cross-ploeg in en krijg er een gratis team bij
Komend weekend vindt de apotheose van het veldritseizoen plaats. In het Nederlandse Hoogerheide strijden de renners om de felbegeerde regenboogtrui. Met de Gouden Cross kan je jouw eigen droomploeg samenstellen en zo prachtige prijzen scoren. Schrijf je voor de start van de wedstrijd bij de beloften (zaterdag 4 februari om 13 uur, red.) een ploeg in, krijg je er zelfs een gratis team bij. -
HLN Shop
Het waterkussen: helpt het jou naar een zalige nachtrust? Of ga je beter voor een ander type kussen?
Het hoofdkussen speelt een sleutelrol bij een kwalitatieve nachtrust. Maar veel geld hoef je daar volgens Laurens Habers, kinesist en medevennoot van Praktijk Corpus in Antwerpen, niet per se aan uit te geven. HLN Shop vroeg hem hoe je dan wel het beste hoofdkussen herkent. -
PREMIUM
“Een rijbereik van bijna 883 kilometer, dat doet geen enkele concurrent hem na”: bij dit automerk vinden ze zelfs de snelste Tesla's en Porsches een lachertje
29 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Desmet
Klootzakkerij van bepaalde journalist moe Gelieve mail adres te verwijderen
Geert Tamsyn
Klootzakkerij van bepaalde journalist moe Gelieve mail adres te verwijderen
Klootzakkerij van bepaalde journalist moe Gelieve mail adres te verwijderen