Mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn kijkt kritisch naar de dure opties waarvoor automerken je extra willen laten betalen als je een nieuwe wagen koopt.
Volledig scherm
PREMIUM
Mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn kijkt kritisch naar de dure opties waarvoor automerken je extra willen laten betalen als je een nieuwe wagen koopt. © Getty Images

Hoeveel kosten de extra’s van je nieuwe wagen écht? Mobiliteitsexpert werpt kritische blik op de optiepolitiek: “Zo bespaar je geld”

Nieuwe auto’s worden in een recordtempo duurder. Daar valt niet aan te ontsnappen. Inflatie, schaarste en steeds strengere normen zijn slechts enkele oorzaken daarvan. Besparen is dus essentieel. “En dat kan je door grondig te kijken naar de opties, die je op een auto neemt”, zegt onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Maar op welke opties kan je dan besparen? En hoe komt het dat we bijvoorbeeld meer voor grijze lak dan voor rode betalen?

  1. Overtreden we allemaal de wet met veiligheidsnufjes in onze auto? “Je rijstrookassistent doet net niét wat eigenlijk verplicht is”
    PREMIUM

    Overtreden we allemaal de wet met veiligheid­snuf­jes in onze auto? “Je rijstrook­as­sis­tent doet net niét wat eigenlijk verplicht is”

    Europa wil het aantal verkeersslachtoffers nog verder terugdringen. Onder andere met almaar meer technologie in de auto. Zo wordt de ‘rijstrookassistent’ die je helpt om niet over de volle lijn te gaan stilaan standaard. Maar of de regelgevers en automerken daar ook voldoende over nagedacht hebben? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn trok op onderzoek en vond geen eenduidig antwoord: “Je riskeert er zelfs de wet mee te overtreden.”