Auto's die bij wegwerkzaamheden in Duitsland op de linkerbaan rijden, mogen inclusief spiegels slechts twee meter breed zijn
Volledig scherm
Auto's die bij wegwerkzaamheden in Duitsland op de linkerbaan rijden, mogen inclusief spiegels slechts twee meter breed zijn © DPA

Groter risico op boetes in Duitsland voor bestuurders van SUV's en Tesla’s

Bestuurders van een SUV en sommige Tesla-modellen lopen in Duitsland het risico op een bekeuring. Ze zijn bij wegversmallingen in overtreding als ze op de linkerbaan rijden.

  1. “Niet iedere helm is geschikt voor elk hoofd”: hoe kies je een goede motorhelm en wat verklaart het prijsverschil?
    PREMIUM

    “Niet iedere helm is geschikt voor elk hoofd”: hoe kies je een goede motorhelm en wat verklaart het prijsver­schil?

    Een helm dragen op de motor is niet alleen verstandig, het is ook verplicht. De helm is tenslotte het belangrijkste onderdeel van de veiligheidsuitrusting van de rijder en passagier. Toch bestaat er soms nog onduidelijkheid over de vereisten. Onze motorexpert Arno Jaspers legt uit waarop je moet letten bij de aankoop. “Er zijn verschillende soorten keurnummers, afhankelijk van de manier van testen.”
  2. Een ongeval door de laaghangende zon: wie is aansprakelijk bij een kop-staartbotsing?
    Independer

    Een ongeval door de laaghangen­de zon: wie is aansprake­lijk bij een kop-staartbot­sing?

    Het is je ongetwijfeld al opgevallen tijdens het autorijden: de zon hangt tegenwoordig een pak lager dan tijdens de zomerperiode. Dat vermindert bij momenten serieus de zichtbaarheid van de weg. Koppel dit aan het drukke spitsverkeer en het risico op een kop-staartbotsing in de file is nu een stuk hoger. Ben jij betrokken bij zo'n ongeval? Dan is het soms lastig te bepalen wie er aansprakelijk is voor de schade. Independer.be zet daarom 4 mogelijke kop-staartbotsingen op een rij.