Joost Bolle reed met de Nissan Arya.
Volledig scherm
PREMIUM
Joost Bolle reed met de Nissan Arya. © rv

GETEST. Nissan Ariya: “Hij zal comfortabel rijden op biljartvlakke wegen, maar die vind je in België niet zo vaak”

GetestDe verwachtingen waren hoog voor deze Ariya. Tien jaar geleden was Nissan met het Leaf-model namelijk één van de pioniers in elektrisch rijden. Onze autokenner Joost Bolle hield echter gemengde gevoelens over aan de testrit: “Ik kon mijn achterhoofd niet tegen de hoofdsteun houden.”

  1. Hoogrendementsglas isoleert tot 12 keer beter dan enkel glas: hoeveel bespaar je op energie door je ramen te vervangen?
    Livios

    Hoogrende­ments­glas isoleert tot 12 keer beter dan enkel glas: hoeveel bespaar je op energie door je ramen te vervangen?

    Willen we de klimaatdoelstellingen halen, zullen we allemaal in actie moeten schieten. Jij kan onder meer je steentje bijdragen door je verouderde woning energiezuinig te renoveren, denk bijvoorbeeld aan het isoleren van je dak of gevel of plaatsen van hoogrendementsglas. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar óók voor je portemonnee. Bouwsite Livios zocht uit hoeveel je kan besparen door je oude ramen te vervangen en welke premies je daarvoor kan aanvragen.
  2. De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
    Jobat

    De populair­ste elektri­sche bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professio­neel gebruik

    Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht.
  1. EXCLUSIEF. De enige Citroën Oli ter wereld getest: "Als dit prototype op de markt komt, zou die maximaal 25.000 euro kosten”
    PREMIUM

    EXCLUSIEF. De enige Citroën Oli ter wereld getest: "Als dit prototype op de markt komt, zou die maximaal 25.000 euro kosten”

    Heeft Citroën het licht gezien terwijl alle andere merken dwalen? “We moeten terug naar de eenvoud. Naar goedkoop.” Vind bij andere merken maar eens marketingboys die dat durven zeggen. Onze autokenner Joost Bolle mocht exclusief op pad met het enige exemplaar ter wereld van de Citroën Oli. Het soort auto dat in de toekomst iedereen betaalbare, elektrische mobiliteit wil gunnen.
  2. Duitse regering biedt weinig hoop op snel akkoord over verbod auto’s met verbrandingsmotor
    27

    Duitse regering biedt weinig hoop op snel akkoord over verbod auto’s met verbran­dings­mo­tor

    In enkele interviews drukt de Duitse minister van Transport Volker Wissing donderdag de hoop de kop in om snel een akkoord te vinden over het verbod op auto’s met verbrandingsmotor in Europa. “Het verbieden van technologie heeft ons land nog nooit vooruitgeholpen”, zegt hij in de krant ‘Augsburger Allgemeine’. Het aanhoudende Duitse verzet tegen het Europese akkoord om de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor vanaf 2035 te verbieden, beroert ook de gemoederen op de Europese top.
  3. Voor elektrische wagens vind je meer info over de koetswerkkleuren dan over de batterij”: wat is de bruto- en nettocapaciteit en waarom is dat belangrijk?
    PREMIUM

    Voor elektri­sche wagens vind je meer info over de koetswerk­kleu­ren dan over de batterij”: wat is de bruto- en nettocapa­ci­teit en waarom is dat belangrijk?

    Wil je als klant goed geïnformeerd kiezen uit elektrische auto’s, dan weet je maar beter hoe groot de batterij écht is. Maar in de praktijk is die informatie niet altijd even makkelijk te vinden. “Niet alleen zijn er verschillende meetmethodes, zelfs de eenvoudigste data zijn niet altijd beschikbaar”, zegt onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Hij legt uit waar je op moet letten en waarom dat zo belangrijk is.