Deze twee automerken hebben volgens onderzoek de meest trouwe klanten
Particuliere klanten die al een Tesla hadden en een nieuwe auto kochten, kiezen in 2022 veelal weer voor een elektrische auto van het Amerikaanse merk. Ook eigenaren van een Dacia zijn erg trouw aan hun merk, zo blijkt uit Duits onderzoek.
Iedereen die ooit een Tesla heeft gekocht, zal als volgende auto hoogstwaarschijnlijk weer een Tesla kopen. Maar liefst 86,6 procent van de particuliere Tesla-bezitters die vorig jaar in Duitsland hun oude auto inruilden voor een nieuwe, is het merk trouw gebleven. Dat blijkt uit een marktonderzoek van het Duitse marktanalysebedrijf Dataforce in opdracht van het Duitse Automobilwoche. Daarbij werd uitsluitend gekeken naar particuliere kopers.
“Toyota-klanten trouw omdat ze oud zijn”
Dacia volgt op de tweede plaats met een loyaliteitspercentage van 73,6 procent. “Dat is niet verwonderlijk en hangt nauw samen met de positionering van Dacia als een zeer goedkoop merk”, zegt Laura Odinius van Dataforce. “De meeste Dacia-klanten kwamen voorheen uit zeer oude gebruikte auto’s en genieten nu van het gemak van een nieuwe auto voor de prijs van een goede gebruikte auto. Als je dat eenmaal gewend bent, ga je niet zo snel meer teug naar een tweedehands model.”
De derde plaats gaat met ruime voorsprong naar Toyota. De Japanners noteren voor 2022 een loyaliteitspercentage van 59,2 procent. Volgens Odinius komt dat vooral door oudere klanten: vanaf 75 jaar is 75 procent van de klanten loyaal aan het merk dat hij of zij rijdt, zo blijkt uit het onderzoek.
Duitse merken doen het relatief slecht
Het beste Duitse merk is Mercedes op de vijfde plaats, met een loyaliteitspercentage van 53,9 procent. Mini (49,9 procent) en VW (49,4 procent) volgen op afstand op plaats tien en elf. De reden voor deze relatief ‘slechte’ prestaties van de Duitse merken is hun hoge volume. “Over het algemeen is het makkelijker om met nieuwe merken een hoge mate van loyaliteit te bereiken, aangezien minder klanten opnieuw overtuigd hoeven te worden van een merk”, aldus Odinius.
Zo werden in 2022 zo’n 92.000 particulier geregistreerde VW’s direct ingeruild voor een nieuwe auto. Daarvan wist VW in 49,4 procent van de gevallen de klanten opnieuw van het merk te overtuigen – dat zijn ongeveer 46.000 auto’s. Gemiddeld is de merkloyaliteit in Duitsland de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald. Was het in 2010 nog gemiddeld 54 procent, in 2022 bleef slechts 46 procent van alle klanten trouw. “Dat komt door de elektrische auto's”, legt Odinius uit. “Deze stellen merken in staat om snel nieuwe klanten te winnen, omdat klanten vaak niet terechtkunnen voor een elektrisch model bij hun vorige merken.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De klassieke, rechthoekige handtas is passé. Dit model is wél erg hot deze zomer
-
PREMIUM
De grote test. Onze journalisten reden 1.500 km naar Berlijn, welke auto is het snelst: elektrisch of waterstof?
De verkoop van benzine- en dieselauto’s wordt tegen 2035 verboden en dat zal onze manier van autorijden ingrijpend veranderen. Of toch niet? Onze autospecialisten Joost Bolle en Brecht Vanhaelewyn namen de proef op de som en reden van Kontich naar Berlijn met een auto van de (nabije) toekomst. De ene elektrisch, de andere op waterstof. Na een bewogen roadtrip van bijna 1.500 kilometer kwamen ze tot enkele verrassende conclusies: “Elektrische SUV’s? Dat is je reinste onzin.” -
PREMIUMGetest
GETEST. De Dacia Spring: “De perfecte auto voor wie de sprong naar elektrisch rijden wil wagen”
Met zijn Spring bewijst Dacia wat we in deze rubriek al meermaals schreven: dat het concept van de ‘EV’ veel geschikter is als tweede gezinswagen voor om en bij de deur, dan als eerste en grote auto in het gezin. En dat de prijsstijgingen in de autosector pijn doen. “Toch is dit volgens mij het geknipte model voor wie de stap naar elektrisch rijden wil zetten,” vindt onze autospecialist Joost Bolle. -
-
Mijntelco
Een iPhone voor 179 euro... mét abonnement: doe je voordeel aan zo'n deal?
-
KIJK. Deze auto verbrak op één dag 23 wereldrecords
De Rimac Nevera, de elektrische hypercar van het Kroatische bedrijf Rimac, is bloedsnel. Eind april brak het sprintkanon 23 verschillende acceleratie- en/of deceleratie-wereldrecords voor productieauto’s, waaronder de sprint van 0-300 km/u in minder dan 10 seconden. -
PREMIUM
“Je kan boetes tot 800 euro riskeren”: in deze 16 Europese landen moet je tol betalen
Veel vakantiegangers reizen liefst met hun eigen auto of camper. Dat je lekker veel bagage kan meenemen en meer flexibiliteit hebt als het weer tegenzit, is voor velen doorslaggevend. Maar veel goedkoper is het vaak niet. Afgezien van het tanken van brandstof moet je in heel wat landen ook rekening houden met tolgeld. Een overzicht. -
TV
STREAMINGTIP. ‘More Than This’: liefde in alle kleuren