Onze motorexpert Arno Jaspers bespreekt de nieuwe Ducati E-Racer
Volledig scherm
PREMIUM
Onze motorexpert Arno Jaspers bespreekt de nieuwe Ducati E-Racer © rv

De eerste Ducati E-Racer: komt de vooruitgang bij elektrische motorfietsen nu echt op gang?

Begin dit jaar kondigde Ducati aan dat het de racemotoren zou leveren voor het FIM Enel Moto-E kampioenschap. Een opsteker voor de raceklasse die tot nog toe op weinig belangstelling kon rekenen. De meeste aandacht was er toen de volledige elektrische paddock opbrandde bij het laden, nog voor de eerste race gereden was. Ondanks de intrede van een groot merk in het e-racen is onze motorexpert Arno Jaspers niet helemaal overtuigd: “Ducati gebruikt het racen als een ontwikkelingslabo, maar de stap richting efficiëntere elektrische straatmotoren hangt vooral af van de omkadering.”

  1. PRIMEUR. Onze motorexpert test de BMW K1600GT: “Dit soort speelgoed voor octaanliefhebbers hoort bij de laatsten in zijn soort”
    PREMIUM

    PRIMEUR. Onze motorex­pert test de BMW K1600GT: “Dit soort speelgoed voor octaanlief­heb­bers hoort bij de laatsten in zijn soort”

    BMW’s K1600GT is één van de zwaarste toermotoren op de markt. Het gewicht, de power, de uitrusting… Je kan enkel in superlatieven praten. Maar intussen is het al elf jaar geleden dat de originele motor de titel ‘Bike of the Year’ won. BMW geeft de motor dan wel een facelift, maar onze motorexpert Arno Jaspers vraagt zich af of dit soort overkill in 2022 nog wel relevant is: “Een toermotor met een 1.600 cc zescilinder, die kan binnenkort in het rijtje naast V12 Formule 1-wagens met sigarettenreclame.”
  2. EXCLUSIEF. “Als de Duitsers hier een iets lichtere variant van uitbrengen, ontploft de markt voor elektrische tweewielers”: onze motorexpert test de BMW CE 04
    PREMIUM
    Getest

    EXCLUSIEF. “Als de Duitsers hier een iets lichtere variant van uitbrengen, ontploft de markt voor elektri­sche tweewie­lers”: onze motorex­pert test de BMW CE 04

    BMW werkt al tien jaar aan een elektrische scooter en nu is het menens. De CE 04 is de eerste elektrische scooter van de Duitsers die in massaproductie gaat en die je mag vergelijken met scooters in het 400cc-segment. Onze motorexpert Arno Jaspers kon de CE 04 in primeur uitproberen: “BMW vertaalt haar ervaring van de elektrische auto’s naar een apart gestileerde stadsscooter voor early adopters. Maar even interessant: over anderhalf jaar volgt er al een tweede.”