Foto Joost Bolle: Pieter-Jan Vanstockstraeten
Volledig scherm
PREMIUM
© Foto Joost Bolle: Pieter-Jan Vanstockstraeten

Binnenkort tot 30.000 euro voor een kleinere wagen? “Betaalbare stadsauto sterft uit”

Wil je een klein autootje dat ook nog eens betaalbaar is? Haast je dan maar om er een te kopen. Ze sterven immers uit, die stadsmussen. Maar hoe komt dat? En wat worden de nieuwe stadswagens? Onze auto-expert Joost Bolle legt uit. “Veel merken vinden dat het sop de kolen niet meer waard is.”

51 reacties

  • dieudone Vandersmissen

    7 maanden geleden
    Hoe gaat een gezin met kinderen dit kunnen betalen??
  • William Peeters

    1 jaar geleden
    Men heeft nu reeds problemen om aan voldoende capaciteit te geraken in de wintermaanden, wat gaat dat geven met een wagenpark van een paar miljoen elektrische wagens als men de kerncentrales gaat sluiten. Maar ik denk dat GROEN dat wel zal oplossen.
  • piet devlieger

    1 jaar geleden
    Het kan verkeren. Exact tien jaar geleden kocht een familielid van mij een Nissan Pixo voor exact 6000 euro. Hoe zou die prijs nu maal vijf moeten zijn ? Ik kan mij niet voorstellen dat aan die auto niets verdiend werd want de dealers deden heel erg hun best om die auto's - prima auto's trouwens - te verkopen.
  • Frans Van Hoyweghen

    1 jaar geleden
    Deelwagens hoe kun je die nu gebruiken in tijden van corona.
  • Geert Tamsyn

    2 jaar geleden
    Wie nog een goedkope stadsauto wil, zal elektrische moeten gaan. Volgend jaar zijn er minstens 10 elektrische modellen op de markt van minder dan 25.000 euro. En die mogen dan nog overal binnen ook.
  1. Van ‘Queer Eye’ tot ‘Queer as Folk’: met deze titels kijkt u helemaal Pride-proof
    TV

    Van ‘Queer Eye’ tot ‘Queer as Folk’: met deze titels kijkt u helemaal Pri­de-proof

    Brussel hing in mei al trots de vlaggen uit, de rest van de wereld volgde in juni en in augustus beleeft de Scheldestad met ‘Antwerp Pride’ traditioneel haar LGBTQ+-hoogmis. Maar een 15-jarige jubileum-editie met alle toeters, bellen, binders en pailletten is niet compleet zonder een even kleurrijk en inclusief tv-lijstje. Want ook vanop de bank kunt u zich vergapen aan op en top queer reeksen die beroeren, ontroeren, entertainen en informeren. Dat de optocht niet zomaar een bandeloos feestje is, maar begon als een opstand voor gelijke rechten en vrijheden leert u in de documentairereeks ‘Pride’ op Disney+. Waarna shows als ‘Queer as Folk’ op STARZPLAY, ‘Our Flag Means Death’ op Streamz en ‘It’s a Sin’ op VRT NU u met een lach en een traan de mensen achter het acroniem tonen.
  1. "Verborgen kosten lopen op tot 980 euro": auto-expert waarschuwt voor valkuilen bij online aankoop nieuwe wagen
    PREMIUM

    "Verborgen kosten lopen op tot 980 euro": au­to-ex­pert waarschuwt voor valkuilen bij online aankoop nieuwe wagen

    Onlangs lanceerde het kersverse automerk Polestar een nieuw verkoopmodel in ons land: je kan hun wagens wel nog bekijken in een showroom maar vervolgens enkel online aankopen. Eerder investeerde ook Tesla al fors in de online verkoop van hun elektrische voertuigen. Maar spaar je hiermee geld uit? Onze autospecialisten Joost Bolle en Brecht Vanhaelewyn probeerden het uit en botsten meteen op verborgen kosten: een stevig bedrag van 900 euro zelfs, dat volgens de economische wetgeving bovendien niet zuiver op de graat is.
  2. Irmy (24) en Katrin (33) staan zoals 1 op 10 Belgen doodsangsten uit achter het stuur. “Ik kán rijden. Maar ik vertrouw mezelf gewoon niet”
    PREMIUM

    Irmy (24) en Katrin (33) staan zoals 1 op 10 Belgen doodsang­sten uit achter het stuur. “Ik kán rijden. Maar ik vertrouw mezelf gewoon niet”

    Fotografe Irmy Coeckelbergs (24) behaalde vijf jaar geleden haar rijbewijs. Sindsdien reed ze, op het eerste halfjaar na, nooit meer. Journaliste Katrin Swartenbroux (33) probeert al twaalf jaar haar rijbewijs te halen, met klamme handen en zonder succes. Rijangst is een ware kwelling in dit land van Koning Auto, en bijlange niet alleen voor Irmy en Katrin. “Als ik even mijn aandacht verlies, zal er een wereldschokkend ongeval gebeuren. Daar ben ik van overtuigd.”
  3. Wanneer is een wagen echt hybride? Onze auto-expert ziet hoe merken de klant durven te misleiden
    PREMIUM

    Wanneer is een wagen echt hybride? Onze au­to-ex­pert ziet hoe merken de klant durven te misleiden

    De verwarring is groot bij de consument die (deels) elektrisch wil rijden. Ga ik voor een HEV? Of hou ik het maar gewoon bij een MHEV? Of meteen een PHEV? En zo’n populaire ‘nephybride’, moet ik daarvoor uitkijken? Onze auto-expert Joost Bolle ziet hoe automerken hun nieuwe modellen graag allemaal ‘hybrides’ noemen, ook als ze dat niet helemaal zijn. Hij bekijkt welke types er op de markt worden aangeboden en voor wie geschikt zijn.