1 op de 3 nieuwe auto’s in ons land is hybride of elektrisch: “En dat aandeel zal snel stijgen, want fiscale regels verstrengen vanaf 1 juli”
Meer dan één nieuwe auto op drie in ons land is nu geëlektrificeerd. Dat was de hoofdboodschap waar de koepelfederatie van auto-invoerders Febiac bij aanvang van het nieuwe jaar mee uitpakte. Maar de fiscale regels verstrengen vanaf 1 juli. Daardoor wordt nu een rush op plug-ins verwacht, zegt onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn.
In 2022 werden in ons land precies 366.303 nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. Dat betekent onomwonden dat het voor de autosector een kwakkeljaar was. De markt gaf nog eens 4,4 procent toe ten aanzien van het door corona en tekorten geteisterde jaar 2021 en presteert nu op een peil dat sinds de jaren negentig niet meer gezien is. Nochtans groeide de bevolking sindsdien aan: we zijn nu met anderhalf miljoen meer dan destijds.
Bovendien daalde de verkoop aan particulieren nog maar eens met 14 procent. Niet eens 133.000 particulieren hingen afgelopen jaar een nummerplaat op een nieuwe auto. Het onvermijdelijke gevolg: de gemiddelde leeftijd van een auto in privébezit werd hoger. Bovendien lijkt de private bezitter nog altijd lauw te reageren op auto’s met een stekker. Amper 10.000 particulier aangekochte auto’s hadden er één. De top vijf populairste wagens onder private kopers maakt duidelijk hoe dat komt: hun prijs ligt onder de instapprijs van een elektrische auto.
Nadruk op verkoop bedrijfswagens
De autosector richt het vizier dan maar op de bedrijfswagen. Die doet het met een stijging van 2 procent iets beter dan in 2021. Een toename die eigenlijk verwacht was, om verschillende redenen. Zo werden tijdens de coronacrisis een groot aantal leasingcontracten verlengd. Contracten die nu toch aan vervanging toe zijn. Renta, de vakfederatie van autoverhuurders (waar de leasingbedrijven dus onder vallen), heeft het ook over een ‘kleine inhaalbeweging’ op het vlak van leveringen.
Bovendien profiteerde de sector van een kunstmatige stormloop op stekkerhybrides. Wie nog fiscaal voordelig zakelijk wilde rijden zonder de beperkingen van een volledig elektrische auto, haastte zich om nog in 2022 een plug-inhybride te hebben. Het effect? Bedrijven en zelfstandigen schreven er in 2022 bijna 10.000 meer in dan een jaar eerder (54.160 in plaats van 43.121). Sinds begin dit jaar is de brandstof ervan niet meer voor de helft fiscaal aftrekbaar.
90 procent van de stekkerhybrides en 85 procent van de elektrische auto’s wordt aangekocht door bedrijven of zelfstandigen die er dankzij fiscale compensaties niet de werkelijke kost van dragen.
Rush op plug-ins
Dit jaar wordt trouwens nog eens een rush op plug-ins verwacht, want vanaf 1 juli wordt het fiscale kader ervoor alweer strenger. Voor gebruikers (lees: werknemers) van voertuigen met een thermische motor zal dan een sterk verhoogde RSZ-bijdrage (x 2,25) in voege treden. In mei en juni zullen er dus nog een hoop stekkerhybrides op straat verschijnen, ofschoon het eigenlijk de besteldatum (of voor leasing: de datum voor afsluiting van het leasingcontract) is die doorslaggevend is.
Het aantal nieuwe elektrische auto’s dat gekoppeld was aan een btw-nummer steeg van 19.905 naar 32.753. Renta verwacht dat het aandeel elektrische auto’s vanaf midden dit jaar zal stijgen naar 80 procent. Daarvoor is eigenlijk maar één reden: fiscaliteit. Uiteindelijk wordt ruim 90 procent van de stekkerhybrides en 85 procent van de elektrische auto’s aangekocht door bedrijven of zelfstandigen die er dankzij fiscale compensaties niet de werkelijke kost van dragen.
KIJK. Ook op het Autosalon in Brussel zijn elektrische wagens sterk vertegenwoordigd:
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Met deze onklopbare machine haal je de beste keukenhulp in huis
Heb je een groot hart voor koken, is de kans reëel dat je keuken al snel te klein wordt. Om je volledig te kunnen uitleven achter je potten en pannen, verwelkom je immers graag een gamma hulpmiddelen, zoals een blender, mixer, fruitpers… Wil je geen hele keukenwand opofferen aan deze machines, kan je gelukkig een heleboel functies verenigen in één toestel: de keukenrobot. HLN Shop bekijkt deze onmisbare sidekick voor (hobby)chefs van dichterbij. -
PREMIUM30
Dit zijn de ‘zotste’ fietspendelaars van Vlaanderen: “Ik sta om 1.30 uur op. De politie kent me al”
Vanaf mei heeft elke werknemer recht op een fietsvergoeding. Die bedraagt maximaal 0,27 euro per kilometer. Vandaag fietsen veel Vlamingen de longen uit hun lijf. Op onze oproep ‘Wie is de zotste fietspendelaar van Vlaanderen?' kwam dan ook massaal veel reactie. Wij vonden de vroegste vogel, de kilometervreter en de meest romantische pendelaars. -
Zijn deze koperplaten dé oplossing voor fijnstofuitstoot van elektrische auto's?
Bandenslijtage vervuilt de lucht en uiteindelijk de oceanen. Dit is vooral bij zware elektrische auto’s een probleem. Een nieuwe techniek met elektrostatische koperplaten heeft als doel om een deel van de deeltjes op te vangen. -
-
Livios
Een groener en sterker gazon in de lente? Ga dan dit weekend met deze tuinklusjes aan de slag
In februari ligt de tuin er dor en kaal bij. Het groeiseizoen laat nog even op zich wachten en erg veel valt er bijgevolg niet te doen in de tuin. Alleszins, dat lijkt zo op het eerste zicht. Bouwsite Livios vroeg aan tuinexpert Bart Verelst hoe we onze groene vingers tóch nuttig kunnen bezighouden in februari. -
15
Tesla boekt recordwinst ondanks hoge inflatie en economische tegenwind
De fabrikant van elektrische auto’s Tesla heeft in het afgelopen boekjaar een recordwinst behaald, ondanks de hoge inflatie, economische tegenwind en problemen met onderdelenleveranties. De inkomsten stegen met 51 procent tot 81,5 miljard dollar. -
PREMIUM
GETEST. Is de Auto van het Jaar echt je geld waard? Onze autokenner testte het uit: “Een uitstekende wegligging, maar dat interieur...”
Op het Autosalon van Brussel werd gisteren de Jeep Avenger tot Auto van het Jaar verkozen. De elektrische wagen haalde het voor andere topmerken zoals Volkswagen en Nissan. Ook onze autokenner Joost Bolle is aangenaam verrast. Al is er één ding waar zijn haren rechtop van gaan staan: “Foei, Jeep. Op dit deel zou je eigenlijk geen kosten mogen besparen.” -
PREMIUM
Grote salonkortingen blijven dit jaar uit: autosector wijst naar veranderende markt en toenemend aantal bedrijfswagens
Zaterdag gaat na twee coronajaren de uitgestelde 100ste editie van het Autosalon van start. Maar grote salonkortingen op de catalogusprijs zal de kooplustige autoliefhebber er niet moeten verwachten.