Fietsen

  1. Onze autokenner reed met de trendy Aiways U6: “Dit is écht een exclusieve wagen, in België rijden er nog geen 100 auto’s van dit merk”
    PREMIUM
    Getest

    Onze autokenner reed met de trendy Aiways U6: “Dit is écht een exclusieve wagen, in België rijden er nog geen 100 auto’s van dit merk”

    We schreven het al: de Chinese autoindustrie is klaar om met haar elektrische auto’s Europa in te palmen. Met alweer een nieuw model deze zomer: de U6, het tweede model op de Belgische markt van de Chinese fabrikant Aiways. Onze autospecialist Joost Bolle reed met de U6 en legt uit waarom je best eerst een testrit maakt vooraleer je toehapt: “Vlot en zuinig, standaard goed uitgerust, maar qua rijgedrag in hetzelfde bedje ziek als veel elektrische auto’s.”
  1. Banden al bij weinig slijtage veel onveiliger dan gedacht: “bij nat weer 64% meer kans op een ongeval”

    Banden al bij weinig slijtage veel onveiliger dan gedacht: “bij nat weer 64% meer kans op een ongeval”

    Om een goed contact met het wegdek te hebben, moeten banden een minimale profieldiepte hebben van 1,6 mm. Dat is wettelijk zo vastgelegd en wordt ook gecontroleerd bij de keuring. Maar consumentenorganisatie TestAankoop komt na onderzoek met een opvallende conclusie: ook banden met weinig slijtage (veel minder dan het wettelijke minimum) zijn al veel onveiliger dan gedacht. “Vooral bij slecht weer zijn de gevolgen groot.”
  2. Autokenner beantwoordt 10 vragen over elektrisch rijden: “Als het officiële rijbereik 500 km bedraagt, is 350 km heel wat realistischer”
    PREMIUM

    Autokenner beant­woordt 10 vragen over elektrisch rijden: “Als het officiële rijbereik 500 km bedraagt, is 350 km heel wat realisti­scher”

    Vanaf 2029 moeten alle nieuwe auto’s in Vlaanderen elektrisch zijn. Althans: dat is het plan van de Vlaamse regering, maar nog altijd geen wet. Het neemt niet weg dat die datum met rasse schreden nadert, terwijl veel particulieren nog niet klaar zijn om de stap naar elektrisch rijden te zetten. Ze zitten immers met ontzettend veel vragen. Kan je vlot een caravan voorttrekken met een elektrisch voertuig? En waar installeer je een laadpaal als je in een appartement woont? Onze autokenner Joost Bolle beantwoordt tien prangende vragen.
  1. Moderne diesels willen niet meer starten: al zeker 2.000 probleemgevallen in ons land. Wat is er aan de hand?
    PREMIUM

    Moderne diesels willen niet meer starten: al zeker 2.000 probleemge­val­len in ons land. Wat is er aan de hand?

    Testaankoop trekt aan de alarmbel. De AdBlue-installatie, die noodzakelijk is voor de goede werking van een moderne diesel, levert alarmerend vaak problemen op. Daardoor kunnen bestuurders van die auto’s stranden. Herstelling kost vaak 1.200 euro of meer. De organisatie spreekt van al zeker 2.000 gekende gevallen in ons land. Wat is er aan de hand? Met welke auto’s zijn er de meeste problemen en welke kosten kunnen worden vergoed?
  2. Na 10 jaar opknappen heeft Oscar (69) veel bekijks met zijn Volvo P1800: “Er had van alles in geleefd, ratten, kippen, hele muizenfamilies”
    PREMIUM
    Mijn auto en ik

    Na 10 jaar opknappen heeft Oscar (69) veel bekijks met zijn Volvo P1800: “Er had van alles in geleefd, ratten, kippen, hele muizenfami­lies”

    Als klein jongetje zat Oscar De Rijck (69) aan de televisie gekluisterd toen The Saint werd uitgezonden. Roger Moore reed in de serie met een sportieve Volvo P1800. “Moet ik ooit hebben”, zij hij toen. Bijna een halve eeuw later vond hij er één in een schuur. Die is inmiddels geschat op 60.000 euro, vertelt hij in deze reeks ‘Mijn auto en ik’.
  1. “Gelukkig had ik een helm op”, zegt De Croo. Maar waarom is die niet verplicht? “1 op de 3 dode fietsers zou dan nog leven”
    PREMIUM

    “Gelukkig had ik een helm op”, zegt De Croo. Maar waarom is die niet verplicht? “1 op de 3 dode fietsers zou dan nog leven”

    “Gelukkig had ik een helm op”: nog voor hij de hulpdiensten bedankte, prees premier Alexander De Croo (Open Vld) dit weekend de helm op zijn hoofd. Terecht, want met een helm op zou 37 procent van alle overleden fietsers die geen helm dragen hun ongeval wél nog kunnen navertellen. Toch wil bevoegd minister Lydia Peeters, De Croos partijgenoot, geen verplichte fietshelm. Waarom niet? In welke landen is dat wel het geval? En hoe denken artsen hierover?
  2. GETEST. Onze motorexpert scheurde met de Ducati Streetfighter V4S: “Dit ding hoort bij het bruutste op de markt”
    PREMIUM

    GETEST. Onze motorex­pert scheurde met de Ducati Streetfigh­ter V4S: “Dit ding hoort bij het bruutste op de markt”

    Ducati wil een supersportieve motorfiets bouwen die ook toegankelijk is voor opstappers. Net zoals in de autowereld wordt dat dan meestal een beest van een voertuig dat gevangen zit in een kooi van elektronische snufjes. Van zodra het ABS, de tractiecontrole en andere gadgets uitgaan, eindigt het regelmatig in een vangrail of in een viraal filmpje. Hoe onze motorexpert Arno Jaspers het ervan afbracht tijdens een eerste circuittest in Almeria? “Looks, power, merkimago… de Ducati Streetfighter V4S heeft het allemaal. Al is er uiteraard nog het prijskaartje.”