Elektri­sche wagens

  1. “Een oldschool crosser voor amper 6.000 euro”: onze motorexpert test de MASH X-Ride 650 Trail
    PREMIUM
    GETEST

    “Een oldschool crosser voor amper 6.000 euro”: onze motorex­pert test de MASH X-Ride 650 Trail

    De MASH 650 X-Ride Trail is het antwoord op moderne allroads. Terwijl de Europese en Japanse fabrikanten almaar zwaarder, duurder en technologisch geavanceerder gaan, grijpt het Frans-Chinese MASH terug naar de roots van het offroad rijden: een simpele lucht/oliegekoelde 650 cc eencilinder zonder franjes of gadgets voor een licht prijskaartje. Onze motorexpert Arno Jaspers deed een testrit en was onder de indruk van de X-Ride: “Hoewel de grote merken zich al tien jaar niet meer wagen aan dit soort eenvoudige motoren, blijft de formule briljant.”
  2. Veilig rijden op gladde wegen? Onze reporter ging op slipcursus: “Gebruik nóóit je handrem als het glad is”

    Veilig rijden op gladde wegen? Onze reporter ging op slipcursus: “Gebruik nóóit je handrem als het glad is”

    Met code oranje is de kans weer groot dat de wegen er vanavond, vannacht en morgenochtend nog glad bij liggen. Slippertjes zijn dan ook geen uitzondering. Maar hoe rijd je best als het zo glad is? Onze reporter ging op cursus en leerde stap per stap hoe je zo’n noodsituatie het beste aanpakt: zo weet je of je je koppeling best (niet) indrukt en welke sliptechniek je kunt gebruiken als je elektrisch rijdt. “Je moet écht leren om je pedalen zo hard mogelijk in te drukken.”
  1. Onze auto-expert testte Car of the Year-finalist Kia Niro: “De gewone hybride kost 30.000 euro, en je krijgt waar voor je geld”
    PREMIUM

    Onze au­to-ex­pert testte Car of the Year-finalist Kia Niro: “De gewone hybride kost 30.000 euro, en je krijgt waar voor je geld”

    Onze autokenner Joost Bolle vertegenwoordigde België in de jury van de Car of the Year, de meest prestigieuze onderscheiding in de Europese autowereld. Die werd in de wacht gesleept door de Jeep Avenger. Maar er waren in totaal zeven finalisten, waaronder ook de Kia Niro. Wat vond onze expert daarvan? Je leest zijn uitgebreid testverslag hieronder. “Echte minpunten zijn er niet.”
  1. Eurostar rijdt door Brexit opzettelijk met honderden lege zitplekken

    Eurostar rijdt door Brexit opzette­lijk met honderden lege zitplekken

    Voor heel wat mensen is de Eurostar dé ideale manier om naar Londen te reizen. Toch zijn er op de treinen van Londen naar Parijs vaak honderden lege zitplekken. De treinen die vanuit Amsterdam vertrekken, zijn voor meer dan driekwart leeg. De oorzaak? Sommige stations hebben geen ruimte om de grenscontroles – die sinds de Brexit van kracht zijn – degelijk uit te voeren. En daarom worden opzettelijk duizenden zitplaatsen niet verkocht.
  1. Zo exclusief wordt Zoute Grand Prix Club in Knokke: “Vrije toegang voor het publiek zal er niet zijn. Enkel op uitnodiging kom je binnen”
    PREMIUM
    Knokke-Heist

    Zo exclusief wordt Zoute Grand Prix Club in Knokke: “Vrije toegang voor het publiek zal er niet zijn. Enkel op uitnodi­ging kom je binnen”

    De voorbereidingen voor de Zoute Grand Prix 2023 draaien nú al op volle toeren, maar dat betekent niet dat de broers Bourgoo voor de rest stilzitten. Tegen de zomer moet de Zoute Grand Prix Club de deuren openen langs de Sluisstraat in Knokke. Een exclusieve privéclub voor de partners van de Zoute Grand Prix. Het doel? Dé referentie worden voor automerken wereldwijd. “Als merken hun nieuwste model willen voorstellen, moet dat het hele jaar door in Knokke-Heist kunnen”, zegt Filip Bourgoo, die de ambitieuze plannen uit de doeken doet.