1. Een ongeval door de laaghangende zon: wie is aansprakelijk bij een kop-staartbotsing?
    Independer

    Een ongeval door de laaghangen­de zon: wie is aansprake­lijk bij een kop-staartbot­sing?

    Het is je ongetwijfeld al opgevallen tijdens het autorijden: de zon hangt tegenwoordig een pak lager dan tijdens de zomerperiode. Dat vermindert bij momenten serieus de zichtbaarheid van de weg. Koppel dit aan het drukke spitsverkeer en het risico op een kop-staartbotsing in de file is nu een stuk hoger. Ben jij betrokken bij zo'n ongeval? Dan is het soms lastig te bepalen wie er aansprakelijk is voor de schade. Independer.be zet daarom 4 mogelijke kop-staartbotsingen op een rij.
  1. De beste conceptbikes die nooit op de markt zijn gekomen: “De beloftes worden vaak niet waargemaakt”

    De beste conceptbi­kes die nooit op de markt zijn gekomen: “De beloftes worden vaak niet waarge­maakt”

    In september onthullen de motormerken vaak hun eerste nieuwigheden voor het komende jaar. Het gaat dan puur om nieuwe kleurtjes of kleine facelifts, terwijl het grote nieuws bewaard blijft voor het salon van Milaan in november. Maar regelmatig blijkt dat sommige merken ook beloftes doen die ze niet kunnen waarmaken. Onze motorexpert Arno Jaspers toont de mooiste concepten die nooit de productie haalden.
  1. Leveringen van elektrische Toyota bZ4X voor onbepaalde tijd uitgesteld: wat als je er een hebt besteld?
    PREMIUM

    Leveringen van elektri­sche Toyota bZ4X voor onbepaalde tijd uitgesteld: wat als je er een hebt besteld?

    Begin zomer lanceerde Toyota de bZ4X, eerste elektrische auto van het merk. Een model waar al lang en met hoge verwachtingen naar werd uitgekeken. Ondertussen zijn we bijna oktober en rijdt de bZ4X nog altijd niet rond. De levering van bestelde exemplaren is voor onbepaalde tijd uitgesteld. “Klanten die een bZ4X besteld hebben, kunnen aanspraak maken op een vervangwagen”, laat Toyota weten. Maar wat is er precies aan de hand met de eerste EV van Toyota? Onze autospecialisten trokken op onderzoek.
  2. Ongevallen met speedpedelecs nemen toe, maar blijven redelijk beperkt: “8 op 10 slachtoffers zijn mannen tijdens woon-werkverkeer”

    Ongevallen met speedpede­lecs nemen toe, maar blijven redelijk beperkt: “8 op 10 slachtof­fers zijn mannen tijdens woon-werkver­keer”

    Het aantal ongevallen met speedpedelecs ligt erg laag, zo blijkt uit een analyse van het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Hoewel deze snelle elektrische fietsen hun reputatie tegen hebben, waren ze in 2021 betrokken bij amper 0,7 procent van alle ongevallen met letsel. Bij de slachtoffers blijkt de overgrote meerderheid mannen tijdens hun woon-werkverkeer te zijn.
  1. Gemiddelde Vlaming pendelt 22,9 kilometer naar het werk: dit kan je besparen als je voor de e-bike kiest
    HLN Shop

    Gemiddelde Vlaming pendelt 22,9 kilometer naar het werk: dit kan je besparen als je voor de e-bike kiest

    De gemiddelde Vlaming woont 22,9 kilometer van zijn werkplek, dat blijkt uit het Mobiliteitsrapport van Jobat. De auto blijft het populairste vervoermiddel om die afstand te overbruggen, hoewel je die kilometers ook perfect met een elektrische fiets kan bedwingen. Hoeveel centen spaar je uit als je met een e-bike naar het werk gaat? En welke gezondheidsvoordelen biedt het nog? HLN Shop gaat er dieper op in.
  2. Waarom rij je best niet met een gewone fietshelm op een speedpedelec?
    HLN Shop

    Waarom rij je best niet met een gewone fietshelm op een speedpede­lec?

    Steeds meer Belgen ruilen hun auto in voor een speedpedelec. Sinds de eerste speedpedelec in 2015 verscheen, groeide het totale Belgische park tot ongeveer 50.000 stuks vandaag. Anders dan een gewone elektrische fiets waar je maximaal 25 km/u mee bereikt, haalt deze superfiets snelheden tot wel 45 km/u. Dat brengt natuurlijk ook een hoger risico met zich mee, waardoor een aangepaste fietshelm een must is. HLN Shop overloopt hoe je de juiste beschermende helm voor op je speedpedelec uitkiest.