Elektri­sche wagens

  1. Europese Commissie tevreden dat lidstaten regels over CO2-uitstoot nieuwe auto’s hebben goedgekeurd, maar laatste woord is nog niet gezegd
    3

    Europese Commissie tevreden dat lidstaten regels over CO2-uit­stoot nieuwe auto’s hebben goedge­keurd, maar laatste woord is nog niet gezegd

    De Europese Commissie “verwelkomt” donderdag dat EU-ministers de finale zegen hebben gegeven voor nieuwe uitstootnormen. “De tekst die ik onderhandelde voor het Europees Parlement blijft ongewijzigd en zet een duidelijk doel voor uitstootvrije nieuwe auto’s vanaf 2035”, reageert ook het liberale Europarlementslid Jan Huitema. Vanaf 1 januari 2035 mogen er enkel nieuwe auto’s en ook kleine vrachtwagens worden verkocht die CO2-vrij zijn, maar er zal nog fel gedebatteerd worden over e-fuels.
  1. Als elektrisch rijden een nachtmer­rie wordt: “Met mijn Tesla rijden kost geld, maar niet rijden ook”
    PREMIUM
    162

    Als elektrisch rijden een nachtmer­rie wordt: “Met mijn Tesla rijden kost geld, maar niet rijden ook”

    Alsmaar meer mensen kiezen voor een elektrische auto, en toch willen sommigen er nu al van af. De groene droom die ze voor ogen hadden, werd - in hun woorden - een nachtmerrie. “Ik had zoveel stress dat de dokter me een medicijn moest voorschrijven”, getuigen ze bij ons. Ook Jurgen (47) uit Sint-Martens-Latem wil nu al van zijn Tesla af en legt uit waar het voor hem foutloopt.
  1. Dan toch niet verplicht elektrisch rijden tegen 2035: wat staat in het nieuwe voorstel? En wat zijn e-fuels die straks toegelaten worden?
    PREMIUM

    Dan toch niet verplicht elektrisch rijden tegen 2035: wat staat in het nieuwe voorstel? En wat zijn e-fuels die straks toegelaten worden?

    Noem het gerust een ongeziene koerswijziging: de verbrandingsmotor wordt dan toch niet verboden vanaf 2035. En omgekeerd wordt elektrisch rijden dus niet verplicht. Koop je nu best een EV of een dieselwagen? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn schetst de situatie zoals ze nu is en legt uit wat je als consument écht moet weten: “De uitzondering die Duitsland forceerde, verandert alles.”
  1. De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
    Jobat

    De populair­ste elektri­sche bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professio­neel gebruik

    Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht.
  2. Duitse regering biedt weinig hoop op snel akkoord over verbod auto’s met verbrandingsmotor
    27

    Duitse regering biedt weinig hoop op snel akkoord over verbod auto’s met verbran­dings­mo­tor

    In enkele interviews drukt de Duitse minister van Transport Volker Wissing donderdag de hoop de kop in om snel een akkoord te vinden over het verbod op auto’s met verbrandingsmotor in Europa. “Het verbieden van technologie heeft ons land nog nooit vooruitgeholpen”, zegt hij in de krant ‘Augsburger Allgemeine’. Het aanhoudende Duitse verzet tegen het Europese akkoord om de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor vanaf 2035 te verbieden, beroert ook de gemoederen op de Europese top.
  1. GETEST. De Dacia Spring: “De perfecte auto voor wie de sprong naar elektrisch rijden wil wagen”
    PREMIUM
    Getest

    GETEST. De Dacia Spring: “De perfecte auto voor wie de sprong naar elektrisch rijden wil wagen”

    Met zijn Spring bewijst Dacia wat we in deze rubriek al meermaals schreven: dat het concept van de ‘EV’ veel geschikter is als tweede gezinswagen voor om en bij de deur, dan als eerste en grote auto in het gezin. En dat de prijsstijgingen in de autosector pijn doen. “Toch is dit volgens mij het geknipte model voor wie de stap naar elektrisch rijden wil zetten,” vindt onze autospecialist Joost Bolle.