Elektri­sche wagens

  1. Aangereden nadat je hard moest remmen door de laaghangende zon: wie is er dan aansprakelijk?
    Independer

    Aangereden nadat je hard moest remmen door de laaghangen­de zon: wie is er dan aansprake­lijk?

    Deze week mogen we flink wat zon verwachten. Dat doet deugd, maar het levert ook extra risico's op wanneer je de baan op moet. Immers, de zon hangt tijdens de winterperiode laag, wat de zichtbaarheid tijdens het autorijden serieus bemoeilijkt. Een kop-staartbotsing is dan snel gebeurd. Bepalen wie aansprakelijk is voor de schade kan dan moeilijk zijn. Independer.be zet daarom vier mogelijke botsingen - en hun gevolgen - op een rij.
  1. GELDFLATER. “Ze zouden eerst een offerte maken”: Marieke moest 100 euro ophoesten voor een kleine herstelling én werd beledigd door de garagist

    GELDFLATER. “Ze zouden eerst een offerte maken”: Marieke moest 100 euro ophoesten voor een kleine herstel­ling én werd beledigd door de garagist

    Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. Deze week Marieke Steinkamp (45), die zonder eerst een offerte te krijgen 100 euro kwijt was aan een eenvoudige reparatie aan haar auto én er een vrouwonvriendelijke behandeling gratis bovenop kreeg.
  2. Is dit hét moment om een nieuwe fiets te kopen? “Handelaars hebben een gezonde stock, en sommigen verkopen zelfs met korting”

    Is dit hét moment om een nieuwe fiets te kopen? “Handelaars hebben een gezonde stock, en sommigen verkopen zelfs met korting”

    De eerste koersen van het jaar zijn gereden en velen van ons kijken al uit naar de lente. Maar als je een nieuwe fiets wil kopen, moet je dan nog altijd zo lang wachten als in coronatijden? En is dit dan een goed moment om een koopje te doen? Filip Rylant van mobiliteitskoepel Traxio geeft de stand van zaken. “Er is één segment van de markt dat onder druk staat, en daar kan je mogelijk mooie koopjes doen.”
  1. Voor elektri­sche wagens vind je meer info over de koetswerk­kleu­ren dan over de batterij”: wat is de bruto- en nettocapa­ci­teit en waarom is dat belangrijk?
    PREMIUM

    Voor elektri­sche wagens vind je meer info over de koetswerk­kleu­ren dan over de batterij”: wat is de bruto- en nettocapa­ci­teit en waarom is dat belangrijk?

    Wil je als klant goed geïnformeerd kiezen uit elektrische auto’s, dan weet je maar beter hoe groot de batterij écht is. Maar in de praktijk is die informatie niet altijd even makkelijk te vinden. “Niet alleen zijn er verschillende meetmethodes, zelfs de eenvoudigste data zijn niet altijd beschikbaar”, zegt onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Hij legt uit waar je op moet letten en waarom dat zo belangrijk is.
  1. “Geen lange laadtijden, geen gedoe met kabels, en je tankt in 5 minuten”: wordt waterstof een duchtige concurrent voor de elektrische auto?
    PREMIUM

    “Geen lange laadtijden, geen gedoe met kabels, en je tankt in 5 minuten”: wordt waterstof een duchtige concurrent voor de elektri­sche auto?

    Vanaf 2035 mogen alleen auto’s met een nuluitstoot nog in Europa verkocht worden. De verbrandingsmotor moet zo verdwijnen. Maar of die vervangen wordt door de elektrische auto, is nog geen uitgemaakte zaak. Heel wat automerken geloven immers ook in waterstof. Je kan vandaag al auto’s met een brandstofcel kopen en ze zijn helemaal niet zo veel duurder dan een elektrische auto. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn bespreekt de voor- en nadelen van dit alternatief.
  1. “Een oldschool crosser voor amper 6.000 euro”: onze motorexpert test de MASH X-Ride 650 Trail
    PREMIUM
    GETEST

    “Een oldschool crosser voor amper 6.000 euro”: onze motorex­pert test de MASH X-Ride 650 Trail

    De MASH 650 X-Ride Trail is het antwoord op moderne allroads. Terwijl de Europese en Japanse fabrikanten almaar zwaarder, duurder en technologisch geavanceerder gaan, grijpt het Frans-Chinese MASH terug naar de roots van het offroad rijden: een simpele lucht/oliegekoelde 650 cc eencilinder zonder franjes of gadgets voor een licht prijskaartje. Onze motorexpert Arno Jaspers deed een testrit en was onder de indruk van de X-Ride: “Hoewel de grote merken zich al tien jaar niet meer wagen aan dit soort eenvoudige motoren, blijft de formule briljant.”