1. Leveringen van elektrische Toyota bZ4X voor onbepaalde tijd uitgesteld: wat als je er een hebt besteld?
    PREMIUM

    Leveringen van elektri­sche Toyota bZ4X voor onbepaalde tijd uitgesteld: wat als je er een hebt besteld?

    Begin zomer lanceerde Toyota de bZ4X, eerste elektrische auto van het merk. Een model waar al lang en met hoge verwachtingen naar werd uitgekeken. Ondertussen zijn we bijna oktober en rijdt de bZ4X nog altijd niet rond. De levering van bestelde exemplaren is voor onbepaalde tijd uitgesteld. “Klanten die een bZ4X besteld hebben, kunnen aanspraak maken op een vervangwagen”, laat Toyota weten. Maar wat is er precies aan de hand met de eerste EV van Toyota? Onze autospecialisten trokken op onderzoek.
  2. Ongevallen met speedpedelecs nemen toe, maar blijven redelijk beperkt: “8 op 10 slachtoffers zijn mannen tijdens woon-werkverkeer”

    Ongevallen met speedpede­lecs nemen toe, maar blijven redelijk beperkt: “8 op 10 slachtof­fers zijn mannen tijdens woon-werkver­keer”

    Het aantal ongevallen met speedpedelecs ligt erg laag, zo blijkt uit een analyse van het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Hoewel deze snelle elektrische fietsen hun reputatie tegen hebben, waren ze in 2021 betrokken bij amper 0,7 procent van alle ongevallen met letsel. Bij de slachtoffers blijkt de overgrote meerderheid mannen tijdens hun woon-werkverkeer te zijn.
  1. Waarom rij je best niet met een gewone fietshelm op een speedpedelec?
    HLN Shop

    Waarom rij je best niet met een gewone fietshelm op een speedpede­lec?

    Steeds meer Belgen ruilen hun auto in voor een speedpedelec. Sinds de eerste speedpedelec in 2015 verscheen, groeide het totale Belgische park tot ongeveer 50.000 stuks vandaag. Anders dan een gewone elektrische fiets waar je maximaal 25 km/u mee bereikt, haalt deze superfiets snelheden tot wel 45 km/u. Dat brengt natuurlijk ook een hoger risico met zich mee, waardoor een aangepaste fietshelm een must is. HLN Shop overloopt hoe je de juiste beschermende helm voor op je speedpedelec uitkiest.
  2. “Niet iedere helm is geschikt voor elk hoofd”: hoe kies je een goede motorhelm en wat verklaart het prijsverschil?
    PREMIUM

    “Niet iedere helm is geschikt voor elk hoofd”: hoe kies je een goede motorhelm en wat verklaart het prijsver­schil?

    Een helm dragen op de motor is niet alleen verstandig, het is ook verplicht. De helm is tenslotte het belangrijkste onderdeel van de veiligheidsuitrusting van de rijder en passagier. Toch bestaat er soms nog onduidelijkheid over de vereisten. Onze motorexpert Arno Jaspers legt uit waarop je moet letten bij de aankoop. “Er zijn verschillende soorten keurnummers, afhankelijk van de manier van testen.”