Maxime Petit
Volledig scherm
© Maxime Petit

Unizo heeft twijfels bij akkoord over groenere bedrijfswagens: “Laadpalen moeten nu als paddenstoelen verrijzen”

De autosector reageert niet onverdeeld tevreden op het regeringsakkoord over de vergroening van de bedrijfswagens. Koepelfederatie Mobia pleit alvast voor een duidelijk plan voor de uitrol van de nodige laadpalen. Unizo gaat nog een stap verder en vindt dat laadpalen “nu als paddenstoelen moeten verrijzen”.

32 reacties

  • Karine Roeland

    4 maanden geleden
    Schaf bedrijfswagens volledig af, probleem opgelost. Vroeger kreeg je een loon en moest je je wagen zelf kopen, niemand had daar een probleem mee.
  • Anne Onsia

    4 maanden geleden
    Na de laadpalen komt de kilometerheffing. Want de gemiste accijnzen moeten natuurlijk gecompenseerd worden (alhoewel, op een EV die 20kWh/100km verbruikt zitten ook al 4ct/km aan allerlei taksen in de elektriciteitsrekening, bij een diesel die 6l/100km verbruikt is dat 5ct/km). Die km-heffing zal uiteraard voor alle wagens zijn, niet enkel voor de EV.
  • Geert Tamsyn

    4 maanden geleden
    De enige juiste conclusie is: aanbod. We denken dat we de auto kopen die we willen, maar uiteindelijk kunnen we enkel kiezen uit de aangeboden modellen. En die zijn binnenkort vooral elektrisch, de constructeurs investeren er nu honderden miljarden in, en die zullen moeten renderen.
  • Cris Verwilligen

    4 maanden geleden
    De enige juiste conclusie is: vraag en aanbod. Als de klant in 2023 nog altijd ev links laat liggen wegens prijs en afstand zullen de constructeurs gaan tegenstribbelen. Nu moeten ze onder druk, maar als ze niets meer verkopen. Dit scenario zit erin: hoor veel geluiden van koop mijn wagen wel in 2023 of 2025 en rij ermee tot de bodem eruitvalt. Als dit massaal gebeurt, wel dan moet ik er geen tekeningetje bij maken. En wat als de voordelen en ev rijden wegvallen?
  • E VN

    4 maanden geleden
    VBO vist enkel en alleen naar voordelen, in het bijzonder de fiscale. Het is wel de loontrekkende consument die alle rekeningen betaalt, vooral wat betreft belastingen. Er bestaat geen enkele onderneming die 55% belastingen betaalt op haar belastbaar inkomen. Voor de loontrekkenden is dit jaarlijkse routine.
  1. Akkoord over vergroening bedrijfswagens: vanaf 2026 enkel nog emissievrije auto’s volledig fiscaal aftrekbaar

    Akkoord over vergroe­ning bedrijfswa­gens: vanaf 2026 enkel nog emissie­vrije auto’s volledig fiscaal aftrekbaar

    De belangrijkste ministers in de federale regering zijn het in de nacht van maandag op dinsdag eens geworden over de principes om het bedrijfswagenpark te vergroenen. Dat zegt de woordvoerder van de premier. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime, luidt het. Wat dat regime precies zal inhouden, lichtte minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) deze ochtend toe in HLN Live.
  2. 2 op 3 Belgen vrezen geen deftig pensioen te krijgen: via deze fiscaal interessante methodes zet je makkelijk geld opzij
    Spaargids.be

    2 op 3 Belgen vrezen geen deftig pensioen te krijgen: via deze fiscaal interessan­te methodes zet je makkelijk geld opzij

    66 procent van de Belgen vrezen dat ze geen deftig pensioen zullen ontvangen. De mediaan van alle werknemerspensioenen bedroeg in januari 2020 1.449 euro bruto. Hoeveel dat in de toekomst zal zijn, is onduidelijk. Wie dus na zijn pensionering voldoende financiele armslag wil behouden, bouwt tijdens zijn beroepsloopbaan best een extraatje op. Mogelijkheden zijn er genoeg, en ze krijgen vaak ook fiscale aanmoediging. Spaargids.be zet zeven interessante formules op een rij.

Wetenschap & Planeet