Elektrische bussen De Lijn rijden 45 minuten met laadbeurt van 12 minuten
De Lijn legt in Brugge voor het eerst drie volledig elektrische bussen in. Ze kunnen 45 minuten rijden na een draadloze oplaadbeurt van 12 minuten. Dat gebeurt inductief, vergelijkbaar met een inductiekookplaat.
Delen per e-mail
Er zijn twee grote voordelen aan de elektrische bussen. "De bussen stoten helemaal niets uit, dus ook geen schadelijke stoffen. Omdat De Lijn alleen groene stroom koopt, is er ook bij de productie van de energie geen uitstoot", licht directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn toe. "Daarnaast zijn de bussen erg stil door de afwezigheid van een dieselmotor. Een zoemtoon is het enige wat je hoort." Er is plaats voor 44 reizigers per bus, van wie er 17 kunnen zitten.
Project
De elektrische bussen zijn een onderdeel van het proefproject EVTecLab van de Vlaamse overheid. Er werd 4,5 miljoen euro geïnvesteerd. De voertuigen werden gebouwd door Van Hool uit Koningshooikt (Lier), terwijl Bombardier zijn PRIMOVE-technologie voor inductief laden ter beschikking stelde. Leclanché (het vroegere Trineuron) uit Malle leverde de batterijen en nachtladers. Flanders Make, iMinds en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) bieden de wetenschappelijke en technologische expertise en ondersteuning. Punch Powertrain uit Sint-Truiden coördineert EVTecLab.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
21
In 2020 haalde Europa voor het eerst meer energie uit hernieuwbare bronnen dan uit fossiele brandstoffen
Uit een nieuw rapport blijkt dat de hernieuwbare bronnen eindelijk de fossiele brandstoffen hebben ingehaald in de Europese Unie. Daarmee zet de EU een belangrijke stap richting het behalen van haar klimaatdoelstellingen. -
"Wie auto parkeert in Leuvense randparkings rijdt gratis met de bus"
Wie zijn auto parkeert in een van de vijf Leuvense randparkings krijgt een gratis dagticket waarmee hij met een bus van De Lijn naar het centrum van de universiteitsstad kan reizen en terug. Vroeger bestond dit P+B-ticket al voor twee parkings. Hun aantal werd op 1 september uitgebreid naar vijf. Dat hebben vertegenwoordigers van De Lijn Vlaams-Brabant en de stad Leuven vandaag bekendgemaakt tijdens een persontmoeting. -
Nederlandse expertise voor zelfrijdende bus op Brussels Airport
Er is een nieuwe stap gezet in de ontwikkeling van een zelfrijdende bus op Brussels Airport. Het expertisebureau Ricardo Nederland B.V. werd aangesteld om het proefproject te begeleiden, zo meldt de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn. De eerste zelfrijdende bussen zouden in 2018 moeten rijden. -
-
Make-up, wijn of inkt op je leren handtas? Zo verwijder je zelfs de lastigste vlekken
Een foundation- of lipstickvlek op je lievelingstas? Wat je ook doet, ga de vlek niet met water te lijf! Zo maak je de schade alleen maar groter. Ook dure wondermiddeltjes hoef je niet in huis te halen. Dé ideale bondgenoot bij lastige vlekken op je leren tas is goedkoper dan je denkt. Meer zelfs, je hebt het vast in huis. Vaseline is afkomstig van petroleum en slaagt er daarom als geen ander in om vuildeeltjes te capteren zodat je ze makkelijk kan verwijderen. Smeer een royale hoeveelheid van de klassieker op de make-up vlek. Laat even inwerken en verwijder het goedje met een vochtige doek. Herhaal indien nodig. Laat de crème een vette glans na op je handtas? Wrijf het overtollige vet weg met een beetje milde detergent op een zachte doek. -
Video
Get Ready schittert in spotje voor nieuwe app van De Lijn
De nieuwe app van De Lijn waarschuwt reizigers wanneer hun halte aan de beurt is. De toepassing wordt gepromoot via een grappig spotje met niemand minder dan Get Ready. -
Heb je een bouwvergunning nodig om een zwembad te plaatsen?
-
Noordzee herbergt steeds meer exotische dieren en planten
In de Belgische Noordzee en het Schelde-estuarium (Zee- en Westerschelde en mondingsgebied van de Schelde) leven 79 exotische zoet- en brakwaterdieren en algen. Sinds 2012 is het aantal vreemde soorten er met 15 procent gestegen, blijkt uit een deze week gepubliceerde studie van het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ).