Alternatieve brandstoffen zullen schepen trager doen varen
Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen en de TU Delft hebben uitvoerig alternatieve brandstoffen bestudeerd die gebruikt kunnen worden binnen de scheepvaart. "In de toekomst zullen schepen groener, maar trager varen", concluderen ze.
De International Maritime Organization (IMO) stippelde een strategie uit om de broeikasgasemissies van schepen met de helft te verminderen tegen 2050, in vergelijking met 2008. Alternatieve brandstoffen zijn in dat plan essentieel om het roer in de sector om te gooien.
Een consensus over de meest geschikte alternatieve brandstofkeuze blijft echter al geruime tijd uit. Het was ook lang onduidelijk wat de impact van alternatieve brandstof op de optimale vaarsnelheid is.
De onderzoekers gingen daarom op zoek naar de meest gepaste alternatieve brandstoffen om aan de opgelegde emissiereductiedoelstellingen te voldoen en tegelijkertijd optimale prestaties te leveren, wat snelheid betreft.
"De overgang naar alternatieve brandstoffen zal een impact hebben op de hele transportketen", aldus de onderzoekers. "En ons onderzoek houdt natuurlijk rekening met de prijs en de prestaties van de alternatieve brandstof."
Winnaars
De onderzoekers selecteerden drie brandstoffen tot 'winnaar': opgewaardeerde bio-olie, Fischer-Tropsch-diesel (diesel gemaakt uit aardgas) en vloeibaar biomethaan. Die drie kunnen volgens de wetenschappers als de meest veelbelovende alternatieve maritieme brandstoffen van de toekomst worden beschouwd.
"Maar", waarschuwen de wetenschappers. "De huidige, gangbare brandstoffen zoals zware stookolie en vloeibaar aardgas zullen hoogstwaarschijnlijk dominant blijven indien de huidige regelgeving niet verandert."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Berekend: dit was het rendement van zonnepanelen in 2022
Met bijna tweeduizend zonuren was 2022 één van de zonnigste jaren van de afgelopen decennia. En dat hebben ook onze zonnepanelen geweten. Het voorbije jaar lag de productie per wattpiek geïnstalleerd vermogen een flink stuk hoger dan in 2021. Mijnenergie.be overloopt de cijfers. -
Demir niet te spreken over compromisvoorstel op klimaattop: “Timmermans wil zijn eigen blazoen greenwashen”
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) betreurt dat Europees onderhandelaar Frans Timmermans gisteravond laat nog een compromisvoorstel op tafel legde op de klimaatconferentie in het Egyptische Sharm-el-Sheikh. Hij probeerde zo de onderhandelingen omtrent schade en verlies een nieuwe impuls te geven. -
VN-baas Guterres: “De mensheid is een massavernietigingswapen geworden”
De mensheid is "een massavernietigingswapen" geworden en het is tijd dat we de "oorlog tegen de natuur" staken. Dat heeft de secretaris-generaal van de VN, Antonio Guterres dinsdag lokale tijd gezegd bij de start van een top over biodiversiteit. -
-
Livios
Verwarmen met airco: het effect op je woongenot én je energieverbruik
Wanneer het kwik in de zomer de hoogte ingaat, is airco in huis meer dan welkom. Maar je kan zo’n toestel ook gebruiken om je woning te verwarmen. Hoe gaat dat precies in zijn werk? Kan het in elke woning? Is een combinatie met zonnepanelen mogelijk? Bouwsite Livios vroeg het aan Stijn Verbeke, energie-expert bij de Universiteit Antwerpen en EnergyVille/VITO. -
Livios
Laadpaal of gewoon stopcontact: wat is de voordeligste en veiligste keuze voor het laden van je auto?
Binnen afzienbare tijd rijden we allemaal elektrisch. Je (toekomstige) elektrische wagen moet uiteraard regelmatig opgeladen worden. Is de installatie van een laadpaal dan een vereiste? Wat komt daar allemaal bij kijken? En welk budget moet je daarvoor voorzien? Bouwsite Livios legde vijf vragen voor aan specialist Pluginvest. -
Milieubewegingen dagen Vlaamse regering voor rechter vanwege pesticidenbeleid
Vijf milieu- en natuurorganisaties (Natuurpunt, WWF, Velt, Bond Beter Leefmilieu en Dryade) slepen de Vlaamse regering voor de rechter vanwege het pesticidenbeleid. Niet alleen de natuur moet volgens hen beter afgeschermd worden, ook scholen en rusthuizen, zo schrijft De Standaard vandaag. -
Zeebrugge
400 meter lang en 62 meter breed: op één na grootste containerschip ter wereld meert aan in Zeebrugge
De Ever Act, het op één na grootste containerschip ter wereld, is vrijdag aangemeerd in Zeebrugge.