Nina Mouton (rechts)
Volledig scherm
PREMIUM
Nina Mouton (rechts) © Getty Images / Studio Rammeloo

Zo vermijd je een ‘stress-tember’ volgens psychologe Nina Mouton: “Het is oké als je kind geen zin heeft om terug naar school te gaan”

Het nieuwe schooljaar zit in de pijplijn. Waar de één niet kan wachten om opnieuw structuur te vinden, zou de ander het liefst in vakantiemodus blijven. En dat geldt voor zowel ouders als kinderen. Hoe zorg je ervoor dat jullie weekdagen stressloos verlopen, zeker nu we na anderhalf jaar weer iets meer terug naar ‘normaal’ gaan? En welke tips zijn er voor kinderen die voor het eerst de lagere of middelbare school trotseren? Psycholoog en gezinstherapeut Nina Mouton geeft advies om een valse start te vermijden.

  1. Verkeersdeskundige geeft essentiële tips voor eerste ritje naar school (en dit is hoe deze twee gezinnen alvast oefenen en het aanpakken)
    PREMIUM

    Verkeers­des­kun­di­ge geeft essentiële tips voor eerste ritje naar school (en dit is hoe deze twee gezinnen alvast oefenen en het aanpakken)

    Veel ouders testen deze week met hun kinderen het fietstraject naar school uit, op 1 september moeten hun oogappels het zelf zien te klaren. Maar wat zijn nu de do’s en don’ts? We vroegen het verkeersdeskundige Sofie Lenaerts, politie-inspecteur en bekend als presentatrice van het verkeersprogramma ‘Kijk uit’. Ook spraken we met de mama's van Kaatje (8) en Ferre (11) over hun ‘fietsoefenritten’.
  2. Leerlingen schrijven te weinig, leerkrachten wijzen naar de invulboeken: “Mijn dochter schreef in één jaar 20 zinnen en 4 teksten voor het vak taal”
    PREMIUM

    Leerlingen schrijven te weinig, leerkrach­ten wijzen naar de invulboe­ken: “Mijn dochter schreef in één jaar 20 zinnen en 4 teksten voor het vak taal”

    Omcirkel. Vul aan. Schrap wat niet past. Steeds meer scholen vervangen hun traditionele handboeken door invulboeken, of ‘leer en werkboeken’. Makkelijk, dat wel. Maar vooral ook problematisch, vinden leerkrachten. VTM Nieuws en Het Laatste Nieuws doken in tientallen schriften en spraken met meer dan honderd leerkrachten, op zoek naar verklaringen. Wat blijkt: door invulboekjes gaat het niveau van onze leerlingen volgens experts zienderogen achteruit.