Wordt elektrisch rijden duurder of net niet? Jochen De Smet van EV Belgium buigt zich over de vraag.
Volledig scherm
PREMIUM
Wordt elektrisch rijden duurder of net niet? Jochen De Smet van EV Belgium buigt zich over de vraag. © Getty Images/ rv

“Ondanks de grote verklaringen van de Vlaamse regering zie ik nog geen plan”: zullen elektrische wagens voor iedereen haalbaar én betaalbaar zijn?

De Vlaamse regering wil dat vanaf 2029 enkel nog elektrische wagens worden verkocht. Om dat voor het grote publiek mogelijk te maken, zullen de prijzen wel nog aardig moeten zakken. Maar nu al maakt de grote vraag essentiële materialen als lithium en halfgeleiders een pak schaarser en dus duurder. Wij vroegen aan voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium, de sectorfederatie voor elektrische mobiliteit, wat hij verwacht van die elektrische omschakeling en het effect op de prijzen.

  1. Waarom autoverdelers niet warmlopen voor elektrische wagens: “Dealers verkopen het liefst waar ze het meest op verdienen”
    PREMIUM

    Waarom autoverde­lers niet warmlopen voor elektri­sche wagens: “Dealers verkopen het liefst waar ze het meest op verdienen”

    Dat we binnen afzienbare tijd allemaal elektrisch zullen rijden, staat vast. Toch gebeurt de omslag (nog) niet via de autodealer. Wie als particulier voor een elektrisch voertuig (EV) een showroom binnenstapt, treft maar zelden een enthousiaste verkoper, zo blijkt. Er worden zelfs tegenargumenten aangehaald om de aankoop te ontmoedigen. Het verklaart waarom we met een offerte voor een diesel vertrekken, terwijl we voor een plugin hybride of volledig elektrische wagen naar de dealer waren getrokken.
  2. Wij kochten incognito een wagen bij de tien populairste automerken van het land: dit zijn de enige échte saloncondities
    PREMIUM

    Wij kochten incognito een wagen bij de tien populair­ste automerken van het land: dit zijn de enige échte saloncondi­ties

    Nog tot 31 januari (en mogelijk langer) kan u op soldenjacht in autoland. Zo toeteren de talloze radiospots, billboards en advertenties. Hoewel het Autosalon voor het tweede opeenvolgende jaar is afgelast, vliegen de kortingen in het rond. Maar hoe voordelig zijn die salonacties nu écht? Wij parkeerden twee dagen lang aan de Brusselsesteenweg in Leuven — één van de grootste ‘showrooms’ van het land — en vroegen incognito een offerte bij de tien populairste merken: “Of u bij een andere garage evenveel korting zal krijgen? Ja, maar ik geef u nog een boosterpremie van 250 euro cadeau.”