Geïnteresseerd in een plug-inhybride? Onze auto-expert vertelt waar je op moet letten: “Kleinere stadswagens moet je niet gaan zoeken”
Ga je naar de garage om een nieuwe auto, dan is de kans groot dat de verkoper je een PHEV of ‘plug-inhybride’ probeert aan te praten waarbij een benzinemotor gecombineerd wordt met een elektrische motor. Onze auto-expert testte er elf van verschillende populaire merken en vertelt wat je moet weten als je voor een ‘oplaadbare hybride’ gaat en wat het je kost.
Delen per e-mail
Een ‘PHEV’, ‘oplaadbare hybride’ of ‘plug-inhybride’ is een hybride auto die een benzinemotor combineert met een elektromotor, maar waarvan je de batterij kan opladen in een stopcontact of snellader. Die batterij is ook groter dan die van een conventionele (niet-oplaadbare) hybride auto, zodat je zuiver op elektriciteit een theoretische afstand van 40 à 70 kilometer kan afleggen. Dit autotype wordt heel vaak omschreven als de ‘ideale oplossing’ in de overgang van verbrandingsmotoren (benzine, diesel, gas) naar een volledig elektrisch wagenpark. Omdat de meesten onder ons gemiddeld niet meer dan 50 kilometer per dag rijden, kan je met de meeste modellen dus bijna de hele tijd volledig elektrisch rijden, zonder dat je een drup benzine verbruikt of een pufje CO2 uitstoot. Het zorgt ervoor dat de officiële uitstootcijfers van PHEV-auto’s bijzonder laag zijn (zie voorbeelden verderop). Precies daarom verkopen de merken deze modellen zo graag: die lage cijfers zijn bijzonder handig om als merk aan de strenge Europese normen te voldoen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMZoveel verdien ik
Kelly (23) moest al haar bijverdiensten stopzetten door corona: “Ik wil zo snel mogelijk alleen gaan wonen, maar kan heel moeilijk sparen”
-
Slimme verlichting en beveiligingscamera’s: met deze ingrepen geef je inbrekers geen kans
In 2019 noteerde de politie 47.021 meldingen van woninginbraak in ons land. De coronacrisis strooit echter ook inbrekers roet in het eten, want dit cijfer is met dank aan de avondklok en het sterk toegenomen thuiswerk sinds de eerste lockdown gedaald. Toch blijf je ook nu beter op je hoede. Met de volgende tips hou je je huis inbraakvrij. -
PREMIUM
Wanneer is een wagen echt hybride? Onze auto-expert ziet hoe merken de klant durven te misleiden
De verwarring is groot bij de consument die (deels) elektrisch wil rijden. Ga ik voor een HEV? Of hou ik het maar gewoon bij een MHEV? Of meteen een PHEV? En zo’n populaire ‘nephybride’, moet ik daarvoor uitkijken? Onze auto-expert Joost Bolle ziet hoe automerken hun nieuwe modellen graag allemaal ‘hybrides’ noemen, ook als ze dat niet helemaal zijn. Hij bekijkt welke types er op de markt worden aangeboden en voor wie geschikt zijn. -
-
Energie
7 tips om uw woning veel energiezuiniger te maken
De energiefactuur vertegenwoordigt in veel gezinnen een (te) groot deel van het huishoudbudget. Uw woning energiezuinig maken leidt tot een grotere energie-efficiëntie en is dan ook de beste manier om de kosten serieus te drukken. Mijnenergie.be bekeek de belangrijkste werkpunten. -
PREMIUM
Binnenkort tot 30.000 euro voor een kleinere wagen? “Betaalbare stadsauto sterft uit”
Wil je een klein autootje dat ook nog eens betaalbaar is? Haast je dan maar om er een te kopen. Ze sterven immers uit, die stadsmussen. Maar hoe komt dat? En wat worden de nieuwe stadswagens? Onze auto-expert Joost Bolle legt uit. “Veel merken vinden dat het sop de kolen niet meer waard is.” -
PREMIUMZoveel verdien ik
Ilona (40) en Bram (38) hebben geen auto of dure kleding, maar hun kroost komt niets tekort: “1.000 euro per jaar aan hobby’s voor de kinderen”
-
PREMIUM
Laat je niet vangen aan de promopraatjes van autoverkopers: onze auto-expert over de nadelen van elektrische wagens
Over de elektrische auto hoor je meestal niets dan voordelen van zowel verkopers als van chauffeurs die er al mee rijden. Onze auto-expert Joost Bolle vindt ook dat de elektrische auto zijn plaats in ons autolandschap verdient. Maar hij vraagt zich af waarom automerken en -verkopers niet wat eerlijker kunnen zijn over de nadelen - die er wel degelijk ook zijn. Hij belicht de vijf belangrijkste. “Elektrisch rijden is lang niet altijd goedkoper.”