Bewegingsspecialiste Annelies Vandenberghe van het Vlaams Instituut Gezond Leven.
Volledig scherm
PREMIUM
Bewegingsspecialiste Annelies Vandenberghe van het Vlaams Instituut Gezond Leven. © Getty Images / rv

De eerste levensjaren zijn bepalend voor de gezondheid op latere leeftijd: "Vanaf 1 jaar zouden kinderen 3 uur per dag moeten bewegen”

Fitte baby’s groeien beter, hebben een gezonder gewicht en ontwikkelen sterkere sociale vaardigheden. Bewegingsspecialiste Annelies Vandenberghe en pediatrisch kinesitherapeute Frike Van Nevel leggen stap voor stap uit welke oefeningen je je baby of peuter kan laten doen om ze motorisch goed te laten ontwikkelen.

  1. Waar is een stoelgangtransplantatie goed voor? Experten geven advies: “Waag je zeker niet aan DIY-gedoe”
    PREMIUM

    Waar is een stoelgang­trans­plan­ta­tie goed voor? Experten geven advies: “Waag je zeker niet aan DIY-ge­doe”

    Steeds meer aandoeningen lijken beïnvloed te worden door de samenstelling van onze darmflora. Stoelgangtransplantatie – waarbij er uitwerpselen van een gezonde donor naar de darmen van een zieke ontvanger worden getransplanteerd – lijkt daardoor niet langer van de pot gerukt als behandelmethode voor allerlei kwalen. Professor maag- en darmziekten Danny De Looze en biomedisch onderzoeker Hannelore Hamerlinck leggen uit hoe het werkt. Wat mag je verwachten van de behandeling en wat mag je zeker niet doen?
  2. Prof waarschuwt voor gevolgen ongezonde voeding op lange termijn: “Kan leiden tot verschillende kankers en onvruchtbaarheid”
    PREMIUM

    Prof waarschuwt voor gevolgen ongezonde voeding op lange termijn: “Kan leiden tot verschil­len­de kankers en onvrucht­baar­heid”

    “Tweejarigen die bij ons komen met een volledig afwijkend eetpatroon, een te hoog gewicht en te veel cholesterol in het bloed zijn geen uitzonderingen meer”, zegt Inge Gies, professor kindergeneeskunde aan UZ Brussel. En dat kan volgens haar ernstige gevolgen hebben op volwassenenleeftijd. “Er worden tal van gezondheidsproblemen aan gelinkt, die veel verder gaan dan overgewicht op latere leeftijd.” Gezonde eetgewoontes leren we dan ook al het best van in de kindertijd aan. Maar hoe pak je dat aan? En wat kan je kan doen als je zelf het roer wil omgooien?