Onze journaliste Inge Stiers (links) telde hoeveel minder stappen ze zet door thuis te werken. Sportfysioloog Johan Roeykens (rechts) vertelt hoe je de nadelen daarvan zoveel mogelijk kan beperken.
Volledig scherm
PREMIUM
Onze journaliste Inge Stiers (links) telde hoeveel minder stappen ze zet door thuis te werken. Sportfysioloog Johan Roeykens (rechts) vertelt hoe je de nadelen daarvan zoveel mogelijk kan beperken. © Carline Vandercruyssen, rv

“Beweeg de hele dag door om het halfuur”: sportfysioloog legt uit hoe je risico’s van te veel zitten voorkomt

Zes uur en negenendertig minuten: zo lang brengt de Belg elke dag zittend door. Sinds we telewerken is dat zelfs gemiddeld acht uur, zo blijkt uit cijfers van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid. Onze journaliste nam de proef op de som en telde haar aantal stappen op een telewerkdag. Verdict: amper 2.700. “Wie zoveel zit, vergroot het risico op hart- en vaatziekte, kankers en diabetes”, zegt sportfysioloog Johan Roeykens, die uitlegt wat we eraan kunnen doen. 

  1. Prof waarschuwt voor gevolgen ongezonde voeding op lange termijn: “Kan leiden tot verschillende kankers en onvruchtbaarheid”
    PREMIUM

    Prof waarschuwt voor gevolgen ongezonde voeding op lange termijn: “Kan leiden tot verschil­len­de kankers en onvrucht­baar­heid”

    “Tweejarigen die bij ons komen met een volledig afwijkend eetpatroon, een te hoog gewicht en te veel cholesterol in het bloed zijn geen uitzonderingen meer”, zegt Inge Gies, professor kindergeneeskunde aan UZ Brussel. En dat kan volgens haar ernstige gevolgen hebben op volwassenenleeftijd. “Er worden tal van gezondheidsproblemen aan gelinkt, die veel verder gaan dan overgewicht op latere leeftijd.” Gezonde eetgewoontes leren we dan ook al het best van in de kindertijd aan. Maar hoe pak je dat aan? En wat kan je kan doen als je zelf het roer wil omgooien?
  2. “Je bent een domoor als je in die zetel blijft zitten”: topkinesist Lieven Maesschalck over fitnessblunders en het belang van bewegen
    PREMIUM

    “Je bent een domoor als je in die zetel blijft zitten”: topkine­sist Lieven Maesschal­ck over fit­nessblun­ders en het belang van bewegen

    Geen groter verdediger van beweging dan Lieven Maesschalck (57), kinesist van de Rode Duivels en andere topsporters. Het liefst zou hij iedereen ‘iets’ zien doen, laat het dan wandelen, fietsen of dansen zijn. Hij legt uit waarom je moet bewegen, hoe je dat het best doet en wat de meest voorkomende fitnessblunders zijn. “Wil je buikvet verliezen en ga je daarom intensief buikspieroefeningen doen? Fout.”